Hei!
Jeg har lest litt om lignende feil i forumet her, men ikke helt funnet samme problem som jeg opplever.
Min 2005 9-5 2.0 har gått drøyt 150k og var inne på service i sommer 2011. Jeg brukte et svensk verksted - ikke SAAB merkeverksted. De kunne fortelle meg at det lå en feilkode i registeret som refererte til tennkassetten. CEL lampe kom og gikk. Jeg gjorde ikke noe med det der og da, siden jeg ikke opplevde noen problemer med bilen.
Nå i vinter har den derimot begynt å fuske. Det rykker kraftig i bilen og turtellernåla går helt til null og opp igjen på et tidels sekund. Dette kan skje flere ganger på samme kjøretur, men enkelte dager merker jeg ingenting. Det skjer ved jevnt turtall. Noen ganger stopper motoren også på tomgang. Veldig ujevn gange noen sekunder før den stopper helt.
Jeg knyttet denne feilen til tennkassetten, og kjøpte ny og innstallerte denne for noen dager siden. Men feilen er der fortsatt. CEL lampe kommer og går, og bilen rykker til/fusker i blant. Siden jeg har automat-kasse, er jeg redd jeg kan ødelegge noe også når dette skjer i 80-90 km/t.
Noen som har idé om hva dette kan være?
Rykking ved jevnt turtall - motor stopper v/tomgang, CEL på
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved jevnt turtall - motor stopper v/tomgang, CEL
Kan muligens være veivakselgiveren, men kan også være kontaktproblem. Det sitter en stor kontakt på torpedoveggen hvor støv og irr kan gi dårlig kontakt.
I tillegg kan du søke etter falskluftlekkasjer, veldig vanlig på din modell er at plasten i slangen til veivhushentilasjonen blir sprø og knekker, da denne er i hardplast. Typisk lekkasjepunkt er da ved enveisventilen som ligger inntil ventilkåpa, på siden mot torpedoveggen. Løft av plastdekselet der, så ser du den. Lekkasjen blir da så stor at motoren kan stoppe på tomgang og det gir kjørbarhetsproblemer. Har også vært borti brudd ved enveisventil som går til bremsekraftforsterkeren, men det er ikke så vanlig. Søk ellers etter lekkasjer andre steder, vacuumslanger generelt blir dårlige etter noen år.
I tillegg kan du søke etter falskluftlekkasjer, veldig vanlig på din modell er at plasten i slangen til veivhushentilasjonen blir sprø og knekker, da denne er i hardplast. Typisk lekkasjepunkt er da ved enveisventilen som ligger inntil ventilkåpa, på siden mot torpedoveggen. Løft av plastdekselet der, så ser du den. Lekkasjen blir da så stor at motoren kan stoppe på tomgang og det gir kjørbarhetsproblemer. Har også vært borti brudd ved enveisventil som går til bremsekraftforsterkeren, men det er ikke så vanlig. Søk ellers etter lekkasjer andre steder, vacuumslanger generelt blir dårlige etter noen år.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Rykking ved jevnt turtall - motor stopper v/tomgang, CEL
Takk for rask tilbakemelding!
Da skal jeg få bilen inn i varmen med det første, og sjekke slanger + el-koblingen i torpedoveggen.

Da skal jeg få bilen inn i varmen med det første, og sjekke slanger + el-koblingen i torpedoveggen.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved jevnt turtall - motor stopper v/tomgang, CEL
Hvis dette ikke løser problemet så ville jeg ha forsøkt å bytte veivakselgiveren.olanorm1 skrev:Takk for rask tilbakemelding!![]()
Da skal jeg få bilen inn i varmen med det første, og sjekke slanger + el-koblingen i torpedoveggen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan