Viftereim SAAB 95 2002 modell

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
pauhan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 nov 2011, 00:36
Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
Sted: Tromsø

Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av pauhan » 08 jan 2012, 17:24

Hei.

Viftereimen eller hva den heter har hoppet av på bilen min en SAAB 9-5 2002 modell.

Er det mye skruing for å bytte den ?
Trenger hjelp..

Paul Arne

pauhan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 nov 2011, 00:36
Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
Sted: Tromsø

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av pauhan » 08 jan 2012, 17:27

Rette navnet er vel drivreim.

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av Paradigm N558 » 08 jan 2012, 18:09

Multireim... Det står et løpehjul der med strammeskruer på.
Ikke helt sikker på hvor, men det skal kunne sees lett fra toppen.
Løsne og legg reiam på, på nytt
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

pauhan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 nov 2011, 00:36
Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
Sted: Tromsø

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av pauhan » 08 jan 2012, 18:11

Paradigm N558 skrev:Multireim... Det står et løpehjul der med strammeskruer på.
Ikke helt sikker på hvor, men det skal kunne sees lett fra toppen.
Løsne og legg reiam på, på nytt

Skal ut å se om jeg finner det i sneværet i Tromsø. Må jeg evt demontere masse for å legge den rundt der den skal være ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2012, 18:31

Strammeren sitter mot torpedoveggen ganske langt oppe på motoren, du når den fra motorrommet. En forlenger passer rett i det firkantede hullet du ser oppe på strammeren, sett den nedi og dra den framover. For enklest å komme til så må du skru vekk plastkåpa som bøyes fra under bilen og opp i hjulhuset. Det beste er om man også fjerner "bumerangen" til motorfestet, gjør man det så må motoren støttes opp under. Jeg bruker å tre reima over servopumpa til slutt, synes det er enklest.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

pauhan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 nov 2011, 00:36
Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
Sted: Tromsø

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av pauhan » 08 jan 2012, 18:37

Får sett på den i morgen etter jobben. Men reima er hel så da har den hoppet av på en eller annen måte. Uff om den settes på verksted så koster det vel en del penger, men slipper å plages og banne på nordnorsk ;-)

Skal sjekke opp litt i morgen, men det er ennå mørketid her oppe.
Må jeg under bilen også for å tre den rett.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2012, 18:39

Du må under bilen ja, om du skal få av nevnte plastkåpe.

Hvis reima er hel og har hoppet av, så bytt den og sjekk også alle løpehjulene. Det er ofte lageret i ett av disse som er gåent hvis en hel reim hopper av.

Reima har forøvrig bytteintervall på 100 000 km.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

pauhan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 nov 2011, 00:36
Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
Sted: Tromsø

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av pauhan » 08 jan 2012, 18:47

Ingvar N629 skrev:Du må under bilen ja, om du skal få av nevnte plastkåpe.
Hvis reima er hel og har hoppet av, så bytt den og sjekk også alle løpehjulene. Det er ofte lageret i ett av disse som er gåent hvis en hel reim hopper av.
Reima har forøvrig bytteintervall på 100 000 km.
Da skal jeg ta det i morgen, mest sannsynlig er det mer og reima er vel 120000 på seg nå. Skal sjekke opp løpehjulene er det mange der ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jan 2012, 18:56

2 eller 3 avhengig av om det er kort eller lang reim som sitter montert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

pauhan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 nov 2011, 00:36
Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
Sted: Tromsø

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av pauhan » 08 jan 2012, 19:12

Her er det nok ei lang reim som er hoppet av..

N2411
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 131
Registrert: 02 nov 2011, 22:18
Medlemsnummer: N2411
Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
Sted: Lillehammer/Egersund

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av N2411 » 09 jan 2012, 09:41

Reima "hopper" sjelden av uten at det er en grunn for det. Mest sannsynlig er et eller flere av løpehjulene havarert. Ikke helt unormalt etter endel kilometer.
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)

pauhan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 nov 2011, 00:36
Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
Sted: Tromsø

Svinghjul/Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av pauhan » 09 jan 2012, 20:57

Ja ja da var svinghjulet defekt og det må byttes. Står på verksted og regner med at dette vil koste endel. Så spørs det hvordan delebeholdningen er.
Litt rart med motoroljen på bilen også. Klarer ikke finne noe på peilepinnen..

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av Ingvar N629 » 09 jan 2012, 21:28

Svinghjulet?? Du mener vel reimhjulet? Skiller jo LITT i pris også :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

pauhan
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 13 nov 2011, 00:36
Bil: 9-5 2.0t Vector Estate 02 mod
Sted: Tromsø

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av pauhan » 10 jan 2012, 19:53

Ingvar N629 skrev:Svinghjulet?? Du mener vel reimhjulet? Skiller jo LITT i pris også :wink:
Stemmer det var reimhjulet som var røket, bilen blir ferdig imorgen. Byttet reim, olje og filter samtidig.. Ja prisen ble litt billigere :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Viftereim SAAB 95 2002 modell

Legg inn av Pål N526 » 10 jan 2012, 21:18

hold et øye med olja.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar