[Løst] 9-5 MY 2000 starter ikke.
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
[Løst] 9-5 MY 2000 starter ikke.
Kjørte med den tidligere i dag, men i kveld da jeg skulle ut en tur tente den altså ikke på den ideen. Starteren går, ingen feilmeldinger i SID. Hva kan det være? Bensinpumpe? Kan også legge til at for et par dager siden begynte alarmen å gå uforklarlig på den mens den sto parkert. Den sluttet heller ikke da jeg låste opp bilen ved hjelp av fjernkontrollen. Til og med da jeg startet bilen fortsatte den. Det sto også Service theft alarm i displayet. Etter en stund holdt alarmen opp og problemet ble "borte", men det slo meg at det kanskje kan være en sammenheng? Trolig ikke, men måtte bare ta det med i tilfelle. Noen som har tips jeg enkelt kan sjekke selv? Ellers blir det Falck og verksted i morgen.
Sist redigert av audun-eg N228 den 14 jan 2012, 18:28, redigert 3 ganger totalt.
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Hei.
Hør om pumpa går når du skrur på tenninga. Skal gå i ca 1 sec og deretter stoppe(bygge opp trykk).
Om den er opperativ tipper jeg på veivakselgiveren(VAG).
Sistnevnte er en smal sak å bytte.
/ pål
Hør om pumpa går når du skrur på tenninga. Skal gå i ca 1 sec og deretter stoppe(bygge opp trykk).
Om den er opperativ tipper jeg på veivakselgiveren(VAG).
Sistnevnte er en smal sak å bytte.
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Batteriene i alarmhornet må byttes. Søk her på forumet, er mange emner om det.
Og ja, tipper også det er veivakselgivren som er røket. Den koster 1200 kr. ny.
Og ja, tipper også det er veivakselgivren som er røket. Den koster 1200 kr. ny.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Er enten veivakselgiveren, bensinpumpa eller tennkassetten tenker jeg. Alarmen er som Para skriver sannsynligvis bare fri for batteri, det har ikke noe med startproblemet å gjøre.
Nærmeste delelager er Rissa, men noen standard bensinpumpe har jeg ikke. Men det får du vel bestilt gjennom lokal delebutikk.
Nærmeste delelager er Rissa, men noen standard bensinpumpe har jeg ikke. Men det får du vel bestilt gjennom lokal delebutikk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
9-5 MY 2000 starter ikke.
Har du både Tennkassett og veivakselgiver, Ingvar? I så fall kunne jeg tatt en tur i morgen. Tennkassett bytter jeg jo selv, men giveren er jeg mer usikker på.
Sitter forresten bensinpumpa bak oppå tanken slik som på 9K? Var brøyting og styr rundt meg da jeg prøvde å starte, så det var vanskelig å høre noe som helst, men det er en slik "summing", ikke sant?
Sitter forresten bensinpumpa bak oppå tanken slik som på 9K? Var brøyting og styr rundt meg da jeg prøvde å starte, så det var vanskelig å høre noe som helst, men det er en slik "summing", ikke sant?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Jepp! Enkelt å bytte begge deler, jeg kan vise deg hvordan du feilsøker og evt bytter. Er det giveren, så burde det forresten være mulig å fyre den når den er kald. Tennkassetten kan det lukte brent av hvis den er gåen. Sjekk pumpa før du bestemmer deg for å ta turen, det er lett. Løft opp sitteputa i baksetet, vipp opp det runde metallokket du finner under der, og lytt mens tenninga skrus til ON. Hører du ikke en kort summing derfra da, så er pumpa død.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Takk, takk. Da er det sannsynligvis ikke giveren siden bilen var kald da jeg prøvde å starte den. Tennkassetten hadde heller ingen mystisk odør av noe slag. Jeg skal prøve å sjekke pumpa tvert.Ingvar N629 skrev:Jepp! Enkelt å bytte begge deler, jeg kan vise deg hvordan du feilsøker og evt bytter. Er det giveren, så burde det forresten være mulig å fyre den når den er kald. Tennkassetten kan det lukte brent av hvis den er gåen. Sjekk pumpa før du bestemmer deg for å ta turen, det er lett. Løft opp sitteputa i baksetet, vipp opp det runde metallokket du finner under der, og lytt mens tenninga skrus til ON. Hører du ikke en kort summing derfra da, så er pumpa død.
Edit: Ikke mye liv i pumpa, gitt. Da ringer jeg Din Bil i morgen tidlig og får dem til å sende pronto. De pleier å være rimelig kjappe på det! Hvis ikke konkursen gjør at de ikke kan skaffe!

Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
du kan forsøke å kakke litt på toppen av pumpe-armaturet. Pumpen pleier å starte da. Dette er bare om du må flytte bilen eller noe lignende. Overhodet ikke driftssikkert
/ pål

/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Prøvde det også. Null reaksjon.Pål N526 skrev:du kan forsøke å kakke litt på toppen av pumpe-armaturet. Pumpen pleier å starte da. Dette er bare om du må flytte bilen eller noe lignende. Overhodet ikke driftssikkert![]()
/ pål

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Komplett pumpe med armatur fra Din Bil høres dyrt ut, tipper de fleste deleforhandlere kan bestille inn en pumpe uten armatur for under halve prisen. Men det er jo et spørsmål om hvor mye styr man gidder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
9-5 MY 2000 starter ikke.
Ser de har komplett original pumpe på Speedparts til 1500 SEK. men da tar det jo adskillig lengre tid. Er det forresten mye knot å bytte bare pumpa?
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Må ha ei avbitertang, 10 cm. bensinslange og 2 slangeklemmer for å få det til.audun-eg N228 skrev:Ser de har komplett original pumpe på Speedparts til 1500 SEK. men da tar det jo adskillig lengre tid. Er det forresten mye knot å bytte bare pumpa?
Bytte av selve pumpen i armaturet tar 30 minutter inkl. kaffepause
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
For de som kan det, ja sikkert!Paradigm N558 skrev:Må ha ei avbitertang, 10 cm. bensinslange og 2 slangeklemmer for å få det til.audun-eg N228 skrev:Ser de har komplett original pumpe på Speedparts til 1500 SEK. men da tar det jo adskillig lengre tid. Er det forresten mye knot å bytte bare pumpa?
Bytte av selve pumpen i armaturet tar 30 minutter inkl. kaffepause

Takker for alle tips og god hjelp, folkens!

- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Mens du har det oppe, grovtøm ut bensinen i tanken aller først, og hiv resten på dertilegnet sted. VASK armaturet innvendig før du monterer det sammen igjen, for det er mye groms der etter årene.audun-eg N228 skrev:For de som kan det, ja sikkert!Paradigm N558 skrev:Må ha ei avbitertang, 10 cm. bensinslange og 2 slangeklemmer for å få det til.audun-eg N228 skrev:Ser de har komplett original pumpe på Speedparts til 1500 SEK. men da tar det jo adskillig lengre tid. Er det forresten mye knot å bytte bare pumpa?
Bytte av selve pumpen i armaturet tar 30 minutter inkl. kaffepauseHele greia komplett fra Din Bil kostet over 4K så det utgår. Da bestiller jeg heller fra Speedparts, så får det heller ta den tiden det tar.
Takker for alle tips og god hjelp, folkens!
Du demonterer toppen fra bunnen på armaturet, det er tre grove plastklips.
Kople fra strømkablene på toppen av pumpa, det er to plugger. merk hvor de står plassert!
Ta ut pumpen og alt som er festet rundt, klipp av bensinslangen som går inn på pumpen.
Ta ut pumpen, den sitter i klem der.
Kan være at den nye er større og da kan du bruke ei fil til å file til plastikk-sidene der pumpen sto. En mm på hver sånn kant er nok.
Sett ny pumpe inn i hullet, og tre to slangeklemmer over bensinslangen, så drar du bensinslangen godt innpå pumpen og over den slangen du klipte av.
Ikke ha for lang slange her, den tilpasser du etter behov, også se til at den ikke får knekk på seg.
Dytt slangeklemmene over utgangen på pumpa og stram klemmen.
Dytt andre slangeklemme over den bensinslangen du klipte av, og stram klemmen.
Sett på plass strømpluggene slik som de sto på den gamle.
Sett toppen fast i bunnen av armaturet og senk armaturet neddi hullet sitt.
På toppen av armaturet står det en strek (stort binnestrek)
Den skal stå mot samme strek inni bilen. Du ser det om du ser etter.
Men om du står inni bilen, på førersiden bake, så skal den streken vende rett mot passasjerdøren bake.
- Da blir bensinmåleren riktig.
Dette er i grove trekk det som må gjøres.
Da klarer du dette!

Edit; Vær forsiktig når du kopler av bensintilførsel og bensinretur oppå armaturet, er VELDIG lett å knekke av pluggene og da blir det ENDA mere skøyting på deg!

Og nei, 30 min klarer du.
Jeg tar hele operasjonen på under 10 min vil jeg tro nå

Som sagt tidligere, jeg tror jeg har STCN-rekord i å ha oppe bensinpumpearmaturet på 9-5

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: 9-5 MY 2000 starter ikke.
Takk igjen for hjelp, men jeg bestilte nå komplett pumpe fra Speedparts. De hadde på lager, så det skulle gå relativt fort å få den. Satser på at det er litt mer "plug and play"?
For en som er lettere mekanisk tilbakestående virker det noe tryggere! 

