4pot bremser til 99an
Moderator: Moderatorer
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
4pot bremser til 99an
hey.
Driver å snuser på nye bremser til 99an og har et sett med 4 stempla brembo med 310mm skiver på hånden.
Disse burde passe bra under de "nye" 16" felgene den fikk i høst, men så er spørsmålet: leste i en tråd en gang om at stemplene ikke er like store og at plassering foran eller bak spindel har en sammenheng med dette pga rotasjons retning på skiva. ved feil plassering ville bremsene vist nok legge seg på etter bremsing i stede for å gå av igjen... så om noen av dere der ute har peil på dette. stemmer det? bare teori? tanker rundt det?
Har et håp om å kunne bremse enda seinere i sommer
Driver å snuser på nye bremser til 99an og har et sett med 4 stempla brembo med 310mm skiver på hånden.
Disse burde passe bra under de "nye" 16" felgene den fikk i høst, men så er spørsmålet: leste i en tråd en gang om at stemplene ikke er like store og at plassering foran eller bak spindel har en sammenheng med dette pga rotasjons retning på skiva. ved feil plassering ville bremsene vist nok legge seg på etter bremsing i stede for å gå av igjen... så om noen av dere der ute har peil på dette. stemmer det? bare teori? tanker rundt det?
Har et håp om å kunne bremse enda seinere i sommer
SAAB SPORT & RALLY
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Innlegg: 3943
- Registrert: 28 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
Re: 4pot bremser til 99an
Heisann Daniel:) Har dessverre ikke så mye svar på spørsmålene dine, men kan komme med en komentar. På min viggen så har jeg 16" vinterfelger. Mine 302mm skiver (ikke orginale) ble kjøpt inn for at akkurat vinterfelgene mine skulle kunne brukes. Dette gikk ikke så bra. Nå var innpresset feil, men den gikk også inn i avbalanseringslodda på felgen. Vil bare du skal værra skuddsikker på at du får på bremsene dine.sprokit_mk1 skrev:hey.
Driver å snuser på nye bremser til 99an og har et sett med 4 stempla brembo med 310mm skiver på hånden.
Disse burde passe bra under de "nye" 16" felgene den fikk i høst, men så er spørsmålet: leste i en tråd en gang om at stemplene ikke er like store og at plassering foran eller bak spindel har en sammenheng med dette pga rotasjons retning på skiva. ved feil plassering ville bremsene vist nok legge seg på etter bremsing i stede for å gå av igjen... så om noen av dere der ute har peil på dette. stemmer det? bare teori? tanker rundt det?
Har et håp om å kunne bremse enda seinere i sommer
Hører med til historien at jeg fikk bilde av forrige eiers bil med 16" felger på + brembo, men mine gikk ihvertfall ikke på.
Edit: med forbehold om at du også snakker om de røre calipperne som "alle" kjører med.
1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: 4pot bremser til 99an
Bodø Daniel har vel 328mm og 16" men mulig calipperene der er av en litt annen form.
De jeg skal ha er egentlig til MG svr (skal vist nok være samme på porsche 997 også ) og er svarte. tanken er å ha likt rundt hele men med reduksjonsventil bakover for å få justert bremsekraften.
men om noen kan svare på det med plassering hadde det vært fint
De jeg skal ha er egentlig til MG svr (skal vist nok være samme på porsche 997 også ) og er svarte. tanken er å ha likt rundt hele men med reduksjonsventil bakover for å få justert bremsekraften.
men om noen kan svare på det med plassering hadde det vært fint
SAAB SPORT & RALLY
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12869
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 4pot bremser til 99an
Jeg har samme løsning på kaliperne mine, og det er nok en grunn til at det ene stempelet er større enn det andre. Plassering foran eller bak spindel er jo forsåvidt ikke det som kødder det til, greia er at de er laget for høyre og venstre side. Bore og gjenge inn ekstra luftenipler?sprokit_mk1 skrev:.....stemplene ikke er like store og at plassering foran eller bak spindel har en sammenheng med dette pga rotasjons retning på skiva. ved feil plassering ville bremsene vist nok legge seg på etter bremsing i stede for å gå av igjen... så om noen av dere der ute har peil på dette. stemmer det? bare teori? tanker rundt det?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: 4pot bremser til 99an
Mulig løsning det Ingvar. Men når skiva di roterer "fremover" passerer den da de små eller store stemplene først? Litt knotete forklart men.
si at caliperen står foran spindel på høyre side og har de minste stemplene øverst, da passerer jo skiva dem først.
Men hvis du setter samme calipper på venstre side og bak spindelen,og fortsatt med luftenippelen opp såklart. Når skiva da roterer fremover så passerer den jo de store stempelene først....
Så skulle vist i hvilken rekkefølge stemplene skal "passeres" av skiva...
si at caliperen står foran spindel på høyre side og har de minste stemplene øverst, da passerer jo skiva dem først.
Men hvis du setter samme calipper på venstre side og bak spindelen,og fortsatt med luftenippelen opp såklart. Når skiva da roterer fremover så passerer den jo de store stempelene først....
Så skulle vist i hvilken rekkefølge stemplene skal "passeres" av skiva...
SAAB SPORT & RALLY
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: 4pot bremser til 99an
endelig fant jeg svar, www.rejsa.nu er et fantastisk forum for sånt....
de minste stemplene skal stå først i forhold til skiva sin rotasjon. hvis dette ble feil med hvilken side spindelen hadde fester på var det bare å bytte om plassen til luftenippel og bremseslange med røret som går mellom indre og ytre kammer (rett og slett snur opp ned på calipper). problem løst
Da blir det bremser
de minste stemplene skal stå først i forhold til skiva sin rotasjon. hvis dette ble feil med hvilken side spindelen hadde fester på var det bare å bytte om plassen til luftenippel og bremseslange med røret som går mellom indre og ytre kammer (rett og slett snur opp ned på calipper). problem løst
Da blir det bremser
SAAB SPORT & RALLY
- Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Re: 4pot bremser til 99an
Jeg har heller ikke fått plass til noen 16" felger på mine brembobremser (314mm skiver og 4 stempla kalippere)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: 4pot bremser til 99an
Vi får se hvordan det går. Prøver først med calipper så nære skive som mulig når jeg freser ut adapteren. Og er ikke det nok så kan jeg dreie ned skiva litt
SAAB SPORT & RALLY
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: 4pot bremser til 99an
Tøft!!
Men.. tror du bør velge deg mindre bremser bak. På den gule så slet vi lenge med at det bremset alt for mye bak enda vi hadde både mindre bremsesylinder og reduksjonsventil som var justert helt ned. Løsningen ble rett og slett å slipe ned arealet på klossene.
Men.. tror du bør velge deg mindre bremser bak. På den gule så slet vi lenge med at det bremset alt for mye bak enda vi hadde både mindre bremsesylinder og reduksjonsventil som var justert helt ned. Løsningen ble rett og slett å slipe ned arealet på klossene.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Liebak
- 2.0 bar
- Innlegg: 596
- Registrert: 15 apr 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 673
- Navn: Daniel Liebak
- Bil: saab 99
- Sted: Elverum
Re: 4pot bremser til 99an
godt tips Tor! får se hvordan jeg løser dette. har noen tanker om å endre litt vektfordeling osv i tillegg...
kjøper alt som et sett uansett så
kjøper alt som et sett uansett så
SAAB SPORT & RALLY