Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
Moderator: Moderatorer
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 18 okt 2011, 01:08
- Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
- Sted: Fredrikstad
Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
Hei.
På det svenske "broderforumet" er det en 26 sider lang tråd om girolje(!). Denne tråden er tidvis veldig "teoritung" og inneholder også noen opphetede diskusjoner. Les den de av dere som har inrteressen, tilstrekkelig peiling og tid til overs ...
Jeg søker hjelp i forhold til å finne svar på om jeg bare skal levere bilen til service og automatgirolje-bytte hos autorisert verksted, eller om jeg skal blande meg inn i hva de bruker. Nedenfor er spm. som jeg skrev inn på det svenske forumet gjengitt. Jeg poster den her på "hjemmeforumet" også, siden jeg håper på å få snarlig svar. Bilen skal på service i morgen ...
"Hei. Jeg har ikke teknisk kompetanse tilstrekkelig for å tolke meg frem til en egen beslutning utifra alt som presenteres i denne veldig lange tråden. Håper derfor på et godt og greit svar på mine spørsmål.
Jeg har time hos Nordmarkens bil i morgen. Skal ha hovedservice og bytte automatkasseolje på min 2004 9-3 SS 1.8t. Det fremgår ikke av pristilbudet hvilken olje de benytter, men Nordmarkens er et autorisert SAAB-verksted. Derfor bruker de vel en olje anbefalt av SAAB? Literprisen står oppgitt til 112.29,- Sek ex mva. med 20% rabatert pris. Kanskje disse opplysningene medfører at noen vet hvilken olje det er snakk om? Er dette en bra nok olje til min bil?
Dessuten står det oppgitt et forbruk på 8 liter olje ved byttet. Innebærer det en skylling/flushing av kassen, eller kun et bytte av oljen?
Har et autorisert SAAB-verksted ulike automatgir-oljer i sin "meny"? Benyttes samme olje på 1.8t som på Aero?
Bilen har per i dag originale prestanda, men det er aktuelt med moderat trim(elektronisk) til ca 200hk. Bilen har gått 96000km."
Mvh
På det svenske "broderforumet" er det en 26 sider lang tråd om girolje(!). Denne tråden er tidvis veldig "teoritung" og inneholder også noen opphetede diskusjoner. Les den de av dere som har inrteressen, tilstrekkelig peiling og tid til overs ...
Jeg søker hjelp i forhold til å finne svar på om jeg bare skal levere bilen til service og automatgirolje-bytte hos autorisert verksted, eller om jeg skal blande meg inn i hva de bruker. Nedenfor er spm. som jeg skrev inn på det svenske forumet gjengitt. Jeg poster den her på "hjemmeforumet" også, siden jeg håper på å få snarlig svar. Bilen skal på service i morgen ...
"Hei. Jeg har ikke teknisk kompetanse tilstrekkelig for å tolke meg frem til en egen beslutning utifra alt som presenteres i denne veldig lange tråden. Håper derfor på et godt og greit svar på mine spørsmål.
Jeg har time hos Nordmarkens bil i morgen. Skal ha hovedservice og bytte automatkasseolje på min 2004 9-3 SS 1.8t. Det fremgår ikke av pristilbudet hvilken olje de benytter, men Nordmarkens er et autorisert SAAB-verksted. Derfor bruker de vel en olje anbefalt av SAAB? Literprisen står oppgitt til 112.29,- Sek ex mva. med 20% rabatert pris. Kanskje disse opplysningene medfører at noen vet hvilken olje det er snakk om? Er dette en bra nok olje til min bil?
Dessuten står det oppgitt et forbruk på 8 liter olje ved byttet. Innebærer det en skylling/flushing av kassen, eller kun et bytte av oljen?
Har et autorisert SAAB-verksted ulike automatgir-oljer i sin "meny"? Benyttes samme olje på 1.8t som på Aero?
Bilen har per i dag originale prestanda, men det er aktuelt med moderat trim(elektronisk) til ca 200hk. Bilen har gått 96000km."
Mvh
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
Jeg har lest den tråden, ikke alt er like matnyttig. Det blir fort synsing når det kommer til olje, all olje som folk har prøvd er jo bra, så lenge motoren eller kassen ikke har havarert med den oljen. Og jo dyrere oljen er, jo bedre må den jo være. Kunden har jo betalt i dyre dommer, og man vil jo ikke innrømme at man har kastet penger ut av vinduet! Videre finnes det en del henvisninger til "tester" hvor diverse oljeprodusenter viser til egen fortreffelighet, vær meget skeptisk til disse. Vet man litt om testing av olje så ser man raskt at majoriteten av disse har lite med virkeligheten å gjøre. Jeg tenker særlig på en sak som viser Royal Purples fortreffelighet... Les det første innlegget i oljetråden på STCS, og så kan du lese innlegg av brukerne "DrBoost" og "SaabJohan". Disse vet hva de prater om, men ha i bakhodet at Boosten jobber på Saab. Resten av innleggene kan du raskt skumme igjennom og filtrere...
Vi har også en tråd om olje i FAQ her på forumet som gir en del begrunnet grunnkunnskap, men den omhandler stort sett motorolje.
Det er viktig at oljen til automatkasse er i henhold til produsentens anbefalinger. En ting er at oljen ikke skal inneholde tilsetninger som er skadelige for komponenter i kassen, oljefilmen skal holde tilstrekkelig høye trykk osv, dette gjelder for all girolje. For automatkasser så er det i tillegg viktig at oljen gir lamellene den friksjonskoeffisient som er tiltenkt ved konstruksjon. Velger man mot bedre vitende en olje som gir annen friksjonskoeffisient, kan girkassen slure ved pådrag eller gire hardt, og levetiden kan reduseres. Spesifikasjonene på giroljen står i instruksjonsboken, og denne skal følges. Hvor snevert utvalg av oljer som tillates av produsent avhenger av hvilke krav som er satt, dette vil variere med type girkasse. Om jeg husker rett så er det temmelig spesifikt hvilken olje som skal brukes på femtrinns automatkassene som bl a sitter i 9-3SS.
Hvis hukommelsen min stemmer så skal 8 liter være et fullt skift.
Samme olje brukes i alle kasser av samme type, uavhengig av motorens effektuttak.
Tar du service hos et Saab-verksted, er det "Saabs" olje som skal benyttes, og den har selvsagt korrekte spesifikasjoner.
På manuelle kasser står man generelt sett friere i valg av girolje, men også der skal man ha tunga rett i munnen og ikke nødvendigvis ta til seg alt av råd som blir gitt. Det samme gjelder forøvrig motorolje, mer myteomspunnet tema skal man lete etter.
Vi har også en tråd om olje i FAQ her på forumet som gir en del begrunnet grunnkunnskap, men den omhandler stort sett motorolje.
Det er viktig at oljen til automatkasse er i henhold til produsentens anbefalinger. En ting er at oljen ikke skal inneholde tilsetninger som er skadelige for komponenter i kassen, oljefilmen skal holde tilstrekkelig høye trykk osv, dette gjelder for all girolje. For automatkasser så er det i tillegg viktig at oljen gir lamellene den friksjonskoeffisient som er tiltenkt ved konstruksjon. Velger man mot bedre vitende en olje som gir annen friksjonskoeffisient, kan girkassen slure ved pådrag eller gire hardt, og levetiden kan reduseres. Spesifikasjonene på giroljen står i instruksjonsboken, og denne skal følges. Hvor snevert utvalg av oljer som tillates av produsent avhenger av hvilke krav som er satt, dette vil variere med type girkasse. Om jeg husker rett så er det temmelig spesifikt hvilken olje som skal brukes på femtrinns automatkassene som bl a sitter i 9-3SS.
Hvis hukommelsen min stemmer så skal 8 liter være et fullt skift.
Samme olje brukes i alle kasser av samme type, uavhengig av motorens effektuttak.
Tar du service hos et Saab-verksted, er det "Saabs" olje som skal benyttes, og den har selvsagt korrekte spesifikasjoner.
På manuelle kasser står man generelt sett friere i valg av girolje, men også der skal man ha tunga rett i munnen og ikke nødvendigvis ta til seg alt av råd som blir gitt. Det samme gjelder forøvrig motorolje, mer myteomspunnet tema skal man lete etter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
hvis det er samme kasse som på 9-5 så heter vel oljen "saab 3309"
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
Dette er egentlig VELDIG enkelt:
Biler med fem- (og såvidt jeg vet) sekstrinns automat skal ha en olje med spesifikasjonen JWS3309 (Saab 3309)
Biler med firetrinns automat skal ha en olje med spesifikasjonen DXIII (Dexron III).
Når man skifter olje på femtrinnsautomaten (tappe av via tappeskruen og fylle på via peilepinnen) går det ca 3.5 liter olje.
Biler med fem- (og såvidt jeg vet) sekstrinns automat skal ha en olje med spesifikasjonen JWS3309 (Saab 3309)
Biler med firetrinns automat skal ha en olje med spesifikasjonen DXIII (Dexron III).
Når man skifter olje på femtrinnsautomaten (tappe av via tappeskruen og fylle på via peilepinnen) går det ca 3.5 liter olje.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 47
- Registrert: 18 okt 2011, 01:08
- Bil: 9-3SS 1.8t`04, V70 2.4D`08
- Sted: Fredrikstad
Re: Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
Hei igjen. Service er utført og jeg rakk desverre ikke lese meg opp noe særlig før jeg måtte kjøre. Uansett, takk Ingvar, for et informativt innlegg om girolje
Som nevnt, ble service utført hos autorisert SAAB-verksted. Jeg forsikret meg om at oljen de ville benytte var av type og fabrikat som anbefales av SAAB, og at samme olje benyttes på AERO-modellen (med tanke på at jeg vurderer en effekt-økning). Det føles komfortabelt å ha begynt eierskapet på bilen med en omfattende service som den jeg har tatt. Flere SAAB-verksteder sier at automatoljen ikke behøver å byttes før bilen har gått 120000km, men det står jo også i service-heftet at man skal bytte oljen når bilen er blitt 8 år, selv om bilen ikke har gått 120000. Min bil har gått 97000km. Har automat-kassene på disse bilene et godt rennomè?
Mvh
Som nevnt, ble service utført hos autorisert SAAB-verksted. Jeg forsikret meg om at oljen de ville benytte var av type og fabrikat som anbefales av SAAB, og at samme olje benyttes på AERO-modellen (med tanke på at jeg vurderer en effekt-økning). Det føles komfortabelt å ha begynt eierskapet på bilen med en omfattende service som den jeg har tatt. Flere SAAB-verksteder sier at automatoljen ikke behøver å byttes før bilen har gått 120000km, men det står jo også i service-heftet at man skal bytte oljen når bilen er blitt 8 år, selv om bilen ikke har gått 120000. Min bil har gått 97000km. Har automat-kassene på disse bilene et godt rennomè?
Mvh
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
Både fire- og femtrinnskassene er generelt solide enheter, dog har MY02 og MY03 av femtrinnskassen problemer med slitasje i ventilhuset, stort sett kan dette forebygges ved å skifte ATF ofte.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
På 9-3SS så har det vel vært tilfeller av lekkasje i oljekjøleren, den sitter i radiatoren slik at man da får kjølevann i kassa. Selve kassa tåler bra med moment, om det var det du lurte på
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Skaten N671
- 2.0 bar
- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Re: Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
Kassene du refererer til er til 9-5. 9-3SS blei kun levert med 5trinns.little_e skrev:Både fire- og femtrinnskassene er generelt solide enheter, dog har MY02 og MY03 av femtrinnskassen problemer med slitasje i ventilhuset, stort sett kan dette forebygges ved å skifte ATF ofte.
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Valg av automatgirolje, 9-3SS 1.8t 2004
Jeg gav et generelt svar om automatkassene, det er korrekt.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil