Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart (løst).

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
oistein
Innlegg: 14
Registrert: 02 sep 2007, 16:48
Medlemsnummer: N818
Bil: 2001 9-5 2,0t SE
Sted: Bømlo

Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart (løst).

Legg inn av oistein » 28 jan 2012, 22:06

Hei.

Har nettopp startet opp en nyoverhalt motor for første gang. Kjørte den i ca fem minutter før jeg stoppet den igjen. Hadde oljetrykk, men ventiltikkingen ville ikke gi seg. Olje er 0W-40, og temperaturen ute er ca 0 grader.

Noen som vet hva som er normal tid før tikkingen bør gi seg.

Til informasjon så har også toppen vært overhalt, så at de svarte boltene på kamakslingene var inn mot midten før jeg monterte. Det er vel de oljen går igjennom.

Er litt skuffet nå, hadde ventet en stillegående motor som belønning.....

Ja og så kan jeg nevne at det dreier seg om en B205 motor til signaturbil.
Sist redigert av oistein den 31 jan 2012, 19:26, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart.

Legg inn av Ingvar N629 » 28 jan 2012, 22:58

Den harde klakkelyden fra tomme trykkere bør gi seg etter et par minutter, men litt tikking kan det ta litt mer tid å få vekk. Kjør en rolig tur og få den gjennomvarm, gir det seg ikke etter 20-30 min så bør du begynne å tenke på feilsøking.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oistein
Innlegg: 14
Registrert: 02 sep 2007, 16:48
Medlemsnummer: N818
Bil: 2001 9-5 2,0t SE
Sted: Bømlo

Re: Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart.

Legg inn av oistein » 28 jan 2012, 23:27

Hei og takk for svar Ingvar.

Var ute og kjørte på tomgang i 10 min til. Ble ikke så mye bedre. Om man lytter med et skrujern høres det ut som om det er mest bråk på innsugsiden. Toppen har vært inne hos proffe folk, men man vet jo aldri.

Kan jo hende at det er lite oljetrykk, for det minner om en gang da oljesilen var tett.

Har byttet drevene i olje pumpa også, men stussa litt på at låseringen ikke gikk helt ut i siden i sporet når jeg skulle sette på lokket på oljepumpa. Manglet kanske et par mm.Det kan jo gjerne bety at lokket ikke er helt på plass. Kan det være at det slipper litt trykk tilbake der?

Men pumpa virker såpass at jeg klarte å få oljetrykk ved å bare kjøre på starteren til å begynne med.

Toppakningen er kjøpt orginalt hos Saab, og jeg tror ikke det er mulig å sette den feil på.

Setter pris på flere innspill.

Øistein

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart.

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jan 2012, 00:32

Låseringen må monteres riktig vei, ellers går den ikke innpå ordentlig, ikke sikkert det er greia her men...
Montert trykkerne hull mot hull?
Hva har du gjort med børsa ved overhaling, da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
oistein
Innlegg: 14
Registrert: 02 sep 2007, 16:48
Medlemsnummer: N818
Bil: 2001 9-5 2,0t SE
Sted: Bømlo

Re: Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart.

Legg inn av oistein » 29 jan 2012, 17:20

Låseringen er montert riktig vei.

Når det gjelder trykkerene, så satte jeg vekk alt arbeidet med toppen. Ventilsetene er frest og nye tetninger satt på. Vet ikke hvordan han har satt inn trykkerene.Kan ringe og sjekke i morgen.
Det eneste jeg gjorde var å sjekke at de svarte boltene på kammen var plassert inn mot midten av toppen.

Ellers ble blokka helt strippet og rengjort, bort opp og nye stempel og lager satt inn. Vet ikke helt hva børsa er, men det er gjerne huset der oljetermostat og filter står. Dette ble også rengjort. Dette røret som går på tvers av sumpen ble det skiftet o-ringer på. Synes de var litt smale i forhold til sporet på røret, men det var de o-ringene som fulgte med kjedesatsen. Skiftet også O-ring på pickup seal. Men denne var betraktelig tightere å montere enn det andre røret, som smatt veldig lett på plass.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart.

Legg inn av Ingvar N629 » 29 jan 2012, 22:51

Med børsa mener jeg motoren, hehe. Du får plukke ut noen trykkere og sjekke hvordan de står. Høres jo ut som om ting er gjort grundig ellers, så da er det vel ikke verre enn at du kan kjøre en litt lengre tur, med moderat turtall, og se om det blir stille.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart.

Legg inn av Ronny_N169 » 29 jan 2012, 23:12

Prøv å ruse forsiktig opp mot 15-1800rpm i noen minutter. Oljetrykket øker ganske fort med litt turtall. Det høres jo ut som om du har oljetrykk, når oljelampa slukket med starteren. Det kan godt gå 15-20 minutter før det er stille. Og når det er kaldt ute, gjør jo ikke det saken noe bedre.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
oistein
Innlegg: 14
Registrert: 02 sep 2007, 16:48
Medlemsnummer: N818
Bil: 2001 9-5 2,0t SE
Sted: Bømlo

Re: Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart (løst).

Legg inn av oistein » 31 jan 2012, 19:34

Hei igjen.

Peilet olja før neste oppstart, da var det bare såvidt olje på peilepinnen. Jeg hadde kun 4 liter på til å begynne med, og hadde tenkt å toppe opp etterpå når jeg så hvor mye som forsvant i ventiler, kjøler etc. Men det var en dårlig plan.
Sjekka Haynes boka, og der stod det at total oljeinnhold i motor er 5,4 liter. Tilsatte så ca 1,4 liter ekstra og startet opp, og motoren sveiv så fint og stille som bare det.

Litt flaut dette her, men kan jo hende at andre kan unngå å gjøre slike tabber.

Hadde en prøvetur og det gikk bra, utenom en ting. Men det lager jeg ny tråd på.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Overhalt motor, ventiltikking etter oppstart (løst).

Legg inn av redturbo » 31 jan 2012, 23:55

Fint det løste seg. Da kan vi ta en liten, nei stor, digresjon:
Om du fyller for mye olje i en seilbåtmotor og bruker motoren mens du seiler (til lading f.eks) og båten krenger en del: Au, au, au! Da er det verre enn å bli flau. :wierdface:

Svar