
2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Da er bilen gått 53.000 km, og det er byttet tre xenonpærer i bilen så langt. Den første røk på ca. 30 og ble byttet på garanti. Den ble gul/brun på rundt 50, og like etter ble den andre pæren rød og sluknet. Kjører nå med biltemapære til 249,- på ene siden og kinapære fra ebay til kr. 32,- på den andre siden. Blir spennende å se hvor lenge de varer. De ser like ut til å gi like mye lys som Osram-pærene forhandleren tar 1500,- for inkludert montering. Tar det som et eksperiment 

- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Hehe er biltema og Ebay pærene helt like på farge og? ser du ingen forskjell liksom?
Min bil har gått 100.000 og der er det aldri byttet xenonpærer, driver du med mye småkjøring eller?
Min bil har gått 100.000 og der er det aldri byttet xenonpærer, driver du med mye småkjøring eller?

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 feb 2005, 01:00
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Min 06 1,9 tid har gått 105000 km. Første Xenonpære ble skiftet på ca 98 000 km. Nå har den andre begynt å "blafre" og må nok skiftes i løpet av kort tid.
Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
må nok ha en ny xenon pære jeg også¨har forstått det slik at det er D2S som er typen.
hva anbefaler folket? jeg fikk en ny lykt men helt ny orginal pære på ene siden for ett år siden(etter en parkeringsskade.... noen som rygget på meg).
ser nå at den gamle pæren begynner å bli mer og mer "brun" i fargen.
hva slags fargetemperatur er det orginalt 4500 eller 6000K
hvor kjøper jeg ny pære...? er det verdt merkostanden å kjøpe philips eller osram kontra "made in a backyard by kids in china"
N
hva anbefaler folket? jeg fikk en ny lykt men helt ny orginal pære på ene siden for ett år siden(etter en parkeringsskade.... noen som rygget på meg).
ser nå at den gamle pæren begynner å bli mer og mer "brun" i fargen.
hva slags fargetemperatur er det orginalt 4500 eller 6000K
hvor kjøper jeg ny pære...? er det verdt merkostanden å kjøpe philips eller osram kontra "made in a backyard by kids in china"
N
- Trondgr
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 74
- Registrert: 26 feb 2005, 01:00
- Bil: Saab 95, 1,9 TID, 2006 modell
- Sted: Mo I Rana
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Jeg er trofast mot merkeverkstedet mitt, men fikk satt inn en "opel-pære" istedenfor "saab-pære". Det var samme pæra, men den kostet ca 1000 kroner mindre.
D2S.
PS.
Synes det er altfor trang i motorrommet til å skulle skifte pærer. Vil ikke ta i rattet med svarte fingre.....selv om det er meget rent i motorrommet.

D2S.
PS.
Synes det er altfor trang i motorrommet til å skulle skifte pærer. Vil ikke ta i rattet med svarte fingre.....selv om det er meget rent i motorrommet.

Saab 9-5, 1,9 TID, Vector, 2006. Estate og automat.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
Saab 9-5, 2,0 SE, 2001. Estate og manuell.
Saab 9-3, 2,0 S, 2000. Kombi og manuell.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
når du skal handle xenon pærer er Ebay din venn, men ikke gå for de rimeligste, søk etter phillips/osram....
edit: original fargetemp er vel 4300 k
edit: original fargetemp er vel 4300 k
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Ingen forskjell. Småkjøring, det blir litt etter hvordan man ser på det. Har 15km en vei til jobb, og kjører 2x200 km et par ganger i måneden. Nå er det vel også slik at selv om pærene lyser etter såpass mange km er lysutbyttet kraftig redusert i forhold til når de var nye, og det vil lønne seg å bytte dem av den grunn.Aleks-ander_N948 skrev:Hehe er biltema og Ebay pærene helt like på farge og? ser du ingen forskjell liksom?
Min bil har gått 100.000 og der er det aldri byttet xenonpærer, driver du med mye småkjøring eller?
Når det gjelder holdbarheten til kinapærene er det for tidlig å si noe enda, men jeg leser om at folk får en og annen som dør rimelig fort mens andre kan vare ei stund. Hvis jeg skulle bli nødt til å bytte flere ville jeg sett etter Phillips på ebay, mest fordi de omtales som det beste. De kan tidvis fås til "biltema-pris" der.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Nytt problem: I krypefart på en parkeringsplass smalt det ganske kraftig. Trodde først at noe hadde truffet bilen utenfra, men ingen ting vises på utsiden. I ettertid er jeg ganske sikker på at lyden kom fra selve bilen. Ved kjøring på vaskebrett eller litt krappe ujevnheter høres nå en litt grov skranglelyd, akkurat som om noe er løst. Kjenner ingenting unormalt på styring/fjæring/bremser.
Har ikke fått undersøkt ut over å se under bilen og inn gjennom felgene enda, men hva kan ha skjedd? Knekt fjær?
Har ikke fått undersøkt ut over å se under bilen og inn gjennom felgene enda, men hva kan ha skjedd? Knekt fjær?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Har selv hatt et slikt fjærbrudd som stemte overens med det du beskriver.
Ta med godt lys og kjenn langs med fjærene i støtdempertårnene.
Jeg fant bruddet på min NG900 foran, liggende i midten på skålen som holder fjæren i bunn.
Ta med godt lys og kjenn langs med fjærene i støtdempertårnene.
Jeg fant bruddet på min NG900 foran, liggende i midten på skålen som holder fjæren i bunn.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Får ta en titt når anledningen byr seg, regner ikke med at det er problematisk å kjøre med det inntil videre. Er jo kompetent nok til å bytte fjær selv nå takket være den gode hjelpen jeg har fått her inne, så irritasjonen uteblir selv om bilen i skrivende stund bare er gått 55.000KM. Å bruke reklamasjonsretten er uaktuelt pga. hårreisende dårlig service hos forhandler - det medfører bare merkostnad og ubehageligheter for min del basert på tidligere erfaringer.
Skulle det dukke opp veldig mange flere problemer ser jeg at man får noen år gamle 9-5 med nye motorer (pga sludge tipper jeg) rasende billig for tiden. Det kan være fristende å bytte i en slik. Men inntil videre er planen å beholde 9-3`en en god stund til.
Skulle det dukke opp veldig mange flere problemer ser jeg at man får noen år gamle 9-5 med nye motorer (pga sludge tipper jeg) rasende billig for tiden. Det kan være fristende å bytte i en slik. Men inntil videre er planen å beholde 9-3`en en god stund til.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Kjøper du en 2002 eller nyere 9-5 så får du iallfall veldig mye for pengene! "Ny" motor kan jo være greit det, men vil du være sikker på å slippe sludge så bør det ikke sitte originale stempel i den!KapteinSAABeltann skrev: Skulle det dukke opp veldig mange flere problemer ser jeg at man får noen år gamle 9-5 med nye motorer (pga sludge tipper jeg) rasende billig for tiden. Det kan være fristende å bytte i en slik. Men inntil videre er planen å beholde 9-3`en en god stund til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Byttet Saab stemlene på garanti i forbindelse med sludgeproblemene, eller snakker vi om "hjemmesnekra" modifikasjon? Tar gjerne imot mer info på dette.
Ellers har jeg hatt et nytt tilfelle av den ugreie tomgangen inkludert eksos og lukt. Oppdaget det på vei hjem fra jobb da jeg stoppet for å sette av en person som satt på, og passet på å holde turtallet høyt på resten av turen i tilfelle det var en regenerering som foregikk. Vel hjemme var tomgangen fremdeles likedan, så jeg holdt turtallet mellom 3-3500 rpm mens bilen stod stille. Uregelmessig småfusking kunne høres på dette turtallet. Etter ca. et minutt endret motorgangen seg brått omtrent som en bryter ble slått over. Fuskingen forsvant, og turtallet økte marginalt. Når jeg slapp gassen var motorgangen helt fin.
Har jo prøvd dette før, uten at motorgangen har normalisert seg der og da. Men jeg har jo lest at når parametrene er riktige for regenerering endres timingen for dieselinnsprøytning for å øke eksostemperaturen, og regenereringen starter. Kanskje det er denne endringen i innsprøytningstiming som gjør at motorgangen endres? Kanskje det er noe galt med min bil som gjør at dette merkes så godt?
Ellers har jeg hatt et nytt tilfelle av den ugreie tomgangen inkludert eksos og lukt. Oppdaget det på vei hjem fra jobb da jeg stoppet for å sette av en person som satt på, og passet på å holde turtallet høyt på resten av turen i tilfelle det var en regenerering som foregikk. Vel hjemme var tomgangen fremdeles likedan, så jeg holdt turtallet mellom 3-3500 rpm mens bilen stod stille. Uregelmessig småfusking kunne høres på dette turtallet. Etter ca. et minutt endret motorgangen seg brått omtrent som en bryter ble slått over. Fuskingen forsvant, og turtallet økte marginalt. Når jeg slapp gassen var motorgangen helt fin.
Har jo prøvd dette før, uten at motorgangen har normalisert seg der og da. Men jeg har jo lest at når parametrene er riktige for regenerering endres timingen for dieselinnsprøytning for å øke eksostemperaturen, og regenereringen starter. Kanskje det er denne endringen i innsprøytningstiming som gjør at motorgangen endres? Kanskje det er noe galt med min bil som gjør at dette merkes så godt?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Saab har aldri byttet stempel i forbindelse med sludgeproblemene, da lavfriksjonsstemplene har en hensikt. Det som ble gjort var å øke veivhusventilasjonens kapasitet, helt bra ble det vel aldri men fra og med 2004-modell så fikk blokka et ekstra uttak til veivhusventilasjonen.KapteinSAABeltann skrev:Byttet Saab stemlene på garanti i forbindelse med sludgeproblemene, eller snakker vi om "hjemmesnekra" modifikasjon? Tar gjerne imot mer info på dette.
Det jeg har gjort på noen motorer, er å enten montere smidde stempel eller nye orignalstempel til B204/234-motoren. Disse må da modifiseres for å få korrekt komphøyde. Med andre stempel får man litt mindre klaringer, og bedre ringer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Hvilke årsmodeller/motorer styrer man unna for å være helt sikker på å unngå sludgeproblematikken?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger
Er vel egentlig et tema for en annen tråd, det med slugde-problematikken.
Har ingen selvstendig kunnskap om dette, men jeg undersøker og leser om det selv for tiden.
Andre må evt legge til info. Det nå 351 treff på "sludge, bare her inne!
Denne eksterne linken viser hvilke motorer Saab betraktet som rammet av slugde:
http://www.swedishwrench.com/oil_sludge_saab.htm
Der anbefales det forøvrig LITT litt ATF-automatgirkasse-olje i motoroljen for å forhindre slam-oppbygging.
"As of June 3, 2005 Saab has announced that they will be replacing customers engines under a "special policy" that have been damaged by excessive oil sludge.
Vehicles covered on this policy are as follows:
9-5 models w/4 cylinder 1999-2003
9-3 models for years 2000-2003
9-3 convertibles years 2000-2003
9-3 viggens Years 1999-2002"
Har ingen selvstendig kunnskap om dette, men jeg undersøker og leser om det selv for tiden.
Andre må evt legge til info. Det nå 351 treff på "sludge, bare her inne!
Denne eksterne linken viser hvilke motorer Saab betraktet som rammet av slugde:
http://www.swedishwrench.com/oil_sludge_saab.htm
Der anbefales det forøvrig LITT litt ATF-automatgirkasse-olje i motoroljen for å forhindre slam-oppbygging.
"As of June 3, 2005 Saab has announced that they will be replacing customers engines under a "special policy" that have been damaged by excessive oil sludge.
Vehicles covered on this policy are as follows:
9-5 models w/4 cylinder 1999-2003
9-3 models for years 2000-2003
9-3 convertibles years 2000-2003
9-3 viggens Years 1999-2002"