Har en 99mod 9-3.
Batteriet sliter litt nå under kulda, selv om jeg har ladet det flere ganger.
Så tengte å bytte det ut.
Men hva slaks batteri burde jeg ha?
Hvordan type og hvor mange amper?
Hvilke batteri---9-3?
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Hvilke batteri---9-3?
Vet ikke om kvaliteten på disse batteriene, men her står i hvert fall ampere osv.
http://www.batteribilen.no/batteribilen ... cid/18194/
http://www.batteribilen.no/batteribilen ... cid/18194/
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvilke batteri---9-3?
Du får Optima rød topp for 2169 på Torshov rekvisita for tiden.
Har hatt det selv (orange topp) i Saab'en i 10 år og bare ladet med bilens egen generator.
Det har ikke sviktet og gitt gode startegenskaper selv i -25 grader.
Nå begynner det å bli litt svakere.
Poenget med det batteriet er at det avgir mye strøm over kort tid også i kulde.
Men det finnes batterier til halvparten av prisen og kanskje bare halve levetiden, med halvdårlig strømavvgivelse i kulde i større perioder av batteriets levetid.
Jeg har kjøpt et tilsvarende batteri fra Sønnak som har samme teknologi som Optima nå for å prøve.
Ved flytting av fabrikken til Mexico hadde Optima en periode med kvalitetsproblemer.
De skal være over nå, men jeg tok ikke sjansen.
Batteriet passer i holderen, men kanskje du kan snu på metallbiten som presser batteriet ned. OBS! Ingen skarpe kanter skal gnage på batteriet.
Har hatt det selv (orange topp) i Saab'en i 10 år og bare ladet med bilens egen generator.
Det har ikke sviktet og gitt gode startegenskaper selv i -25 grader.
Nå begynner det å bli litt svakere.
Poenget med det batteriet er at det avgir mye strøm over kort tid også i kulde.
Men det finnes batterier til halvparten av prisen og kanskje bare halve levetiden, med halvdårlig strømavvgivelse i kulde i større perioder av batteriets levetid.
Jeg har kjøpt et tilsvarende batteri fra Sønnak som har samme teknologi som Optima nå for å prøve.
Ved flytting av fabrikken til Mexico hadde Optima en periode med kvalitetsproblemer.
De skal være over nå, men jeg tok ikke sjansen.
Batteriet passer i holderen, men kanskje du kan snu på metallbiten som presser batteriet ned. OBS! Ingen skarpe kanter skal gnage på batteriet.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1919
- Registrert: 21 mar 2006, 16:03
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Re: Hvilke batteri---9-3?
Her er det nok like mange meninger som det finnes manglende sokker etter en vask...
men jeg kjøpte mitt batteri på biltema for 4-5 år siden å det funker kanonbra enda. link: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... AH-802622/
men jeg kjøpte mitt batteri på biltema for 4-5 år siden å det funker kanonbra enda. link: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... AH-802622/
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvilke batteri---9-3?
Kan være verdt å bemerke at et standard åpent bly-batteri som er ladet riktig (og derfor ikke ikke har sulfatert) holder lenge under ikke-ekstrem-kulde forhold. Men hvor mange ladere lader riktig? De innebygde laderegulatorene i en standard dynamo er dessverre ganske enkle.
Hvis Torshovs bilrekvisitas kampanje på "super"-batterier som Optima varer lenge eller blir fast prisnivå i den butikken så kan det kanskje hindre den litt for raskt økende prisutviklingen på høy-effektsbatterier.
Synes at å betale over 2000 Kr for et batteri er svært mange penger, men alle biler jeg kjøper beholder jeg svært lenge (gjerne til de skrapes) og da har jeg hittil erfart at kvalitet lønner seg over tid.
Hvis du bor langt unna en Biltema-butikk kan det være lurt å sjekke flere fora via web-søk før kjøp. Erfaringene spriker mye så det kan tyde på ujevn kvalitet.
Husk at det er god miljøinnsats å få batteriet til å vare lengst mulig.
Hvis Torshovs bilrekvisitas kampanje på "super"-batterier som Optima varer lenge eller blir fast prisnivå i den butikken så kan det kanskje hindre den litt for raskt økende prisutviklingen på høy-effektsbatterier.
Synes at å betale over 2000 Kr for et batteri er svært mange penger, men alle biler jeg kjøper beholder jeg svært lenge (gjerne til de skrapes) og da har jeg hittil erfart at kvalitet lønner seg over tid.
Hvis du bor langt unna en Biltema-butikk kan det være lurt å sjekke flere fora via web-søk før kjøp. Erfaringene spriker mye så det kan tyde på ujevn kvalitet.
Husk at det er god miljøinnsats å få batteriet til å vare lengst mulig.
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: Hvilke batteri---9-3?
Snakket med Saab idag og de sa at 9-3 blir levert med 62 ampers batterier.
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: Hvilke batteri---9-3?
Dette var jo en hyggelig pris også. Mange som er skeptisk til Biltema, men jeg synes de har mye bra jeg.zero900t skrev:Her er det nok like mange meninger som det finnes manglende sokker etter en vask...
men jeg kjøpte mitt batteri på biltema for 4-5 år siden å det funker kanonbra enda. link: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreserv ... AH-802622/
Kanskje det blir en tur på dit imorgen da.
Men kommer de ferdig lada fra Biltema eller burde jeg lade det først?
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: Hvilke batteri---9-3?
Da ble det et 62 amp Varta batteri gitt.
Var en på jobben som skaffet meg batteri til innkjøpspris. Deilig å slitte å uroe seg for å ikke få start når det blir et par blå ute.
Var en på jobben som skaffet meg batteri til innkjøpspris. Deilig å slitte å uroe seg for å ikke få start når det blir et par blå ute.