Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Har en 9-3 2.0 L, 154 Hk med original lettrykkstrubo.
Kraften fra truboen later til å komme ved ganske nøyaktig ved turtall 3000, da sprinter den i vei.
Jan Harry Svendsen (biljournalist) påstod i 1998 at turboen skulle jobbe allerede fra tomgang.
http://www.dinside.no/22874/hele-provekjoringen
Merker ikke stort til det, synes det virker som en vanlig motor uten turbo opp til 3000.
Hører ikke noe turbo-hvin uansett.
Dessverre har ikke instrumenteringen egen viser for ladetrykket, det er kanskje bare 185 hk-versjonen som har det?
Kraften fra truboen later til å komme ved ganske nøyaktig ved turtall 3000, da sprinter den i vei.
Jan Harry Svendsen (biljournalist) påstod i 1998 at turboen skulle jobbe allerede fra tomgang.
http://www.dinside.no/22874/hele-provekjoringen
Merker ikke stort til det, synes det virker som en vanlig motor uten turbo opp til 3000.
Hører ikke noe turbo-hvin uansett.
Dessverre har ikke instrumenteringen egen viser for ladetrykket, det er kanskje bare 185 hk-versjonen som har det?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Ser at det i tråden "daff 9-5" raskt vises mye dyp kunnskap hvordan turbo'n samvirker med andre komponenter, samt fremgangsmåte for måling og reparasjon.
Da blir kanskje spørsmålet slik:
Finnes det en "Saab Turbo for dummies" link her inne eller andre steder å anbefale?
-RedTurbo
Da blir kanskje spørsmålet slik:
Finnes det en "Saab Turbo for dummies" link her inne eller andre steder å anbefale?
-RedTurbo
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Vi har mye snacks for betalende medlemmer da...
Men det står djævelsk mye på forum.saabturboclub.com, men der er alt på svensk
Men det står djævelsk mye på forum.saabturboclub.com, men der er alt på svensk

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Helt annet styresystem på bilen din enn på 9-5, så noen generell "saab turbo-beskrivelse" gir liten mening. De nyere modellenes styresystemer er også såpass komplekse at det ikke er gjort i en fei å hverken beskrive eller lære virkemåten fullt ut.redturbo skrev:Ser at det i tråden "daff 9-5" raskt vises mye dyp kunnskap hvordan turbo'n samvirker med andre komponenter, samt fremgangsmåte for måling og reparasjon.
Da blir kanskje spørsmålet slik:
Finnes det en "Saab Turbo for dummies" link her inne eller andre steder å anbefale?
-RedTurbo
Angående ditt problem så må du koble på en trykkmåler og måle, det bør være første trinn i feilsøkingen.
At turboen er med fra tomgang er bare tull, det er fysisk umulig. Turbohvin vil du heller aldri høre på 154-hesteren, den går bare med ca 0,4 bars trykk. Det trykket bør du se fra iallfall snaut 2000 rpm og opp, og dreiemomentskurven skal være rimelig flat.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Aha. "Pling, det var reklamen". (NRK radio dengang da)Paradigm N558 skrev:Vi har mye snacks for betalende medlemmer da...
Blir nok ikke en som tørr å skru på turbo-ting med det første.
Tenkte at betalt medlemskap var for "bit-fiklere", men at kunnskapen deltes gratis?
Takker for svarene, de ledet meg til å konkludere med at en inspeksjonsservice hos Saab City på Fornebu kunne fortelle meg om tilstand på doningen.
De skulle sjekke alle sentrale punkter for 600 Kr. Det lyder bra!
Har ingen erfaring med Turbo fra før, men vet fra baatplassen.no at fastrustet wastegate / styringsdeler blir fatalt for den mariniserte 1,7 l bil-motoren (fra Mitsubishi?) under navnet Mercruiser.
Med nye stempler etc blir kostnaden lett på 40.000 Kr der.
Fullt så galt håper jeg det ikke er for bil og at det er mulig å lese/høre symptomer før det smeller, men det får jeg vel prøve å lese meg til i "dumpventil"-tråden. (Hvorfor står det ikke wastegate i parentes?)
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Fordi wastegate og dumpventil er to vidt forskjellige ting?redturbo skrev: Fullt så galt håper jeg det ikke er for bil og at det er mulig å lese/høre symptomer før det smeller, men det får jeg vel prøve å lese meg til i "dumpventil"-tråden. (Hvorfor står det ikke wastegate i parentes?)
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Så bra, det var nevnt i samme slengen / oversatt andre steder.
Mitt hovedanliggende er "hvordan oppfatte feilsymptomer mellom service-besøkene for å unngå motor/turbo-ødeleggelse".
Så derfor spørsmålet om "Saab turbo for dummies". Finnes den info'en for betalende medlemmer så har jeg herved søkt om medlemskap.
Mitt hovedanliggende er "hvordan oppfatte feilsymptomer mellom service-besøkene for å unngå motor/turbo-ødeleggelse".
Så derfor spørsmålet om "Saab turbo for dummies". Finnes den info'en for betalende medlemmer så har jeg herved søkt om medlemskap.
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Den finnes!
Tommy Utengen har skrevet i FAQen vår en god del om turboteknikk i Saab, og utenfor Saab
Tommy Utengen har skrevet i FAQen vår en god del om turboteknikk i Saab, og utenfor Saab

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Da var det bare å vente på tilgang etter innbetaling av medlemskapet....
Men dog: Lettrykksturbo burde vel i teorien gi en jevn kraftutvikling.
Om jeg skjønner bittelitte grann så er det vel hindre i utblåsningen som kan hindre snurringen, altså særlig katalysator og sekundært eksosanlegg.
Kan f.eks kat'ta være tett (av småkjøring)?
Går det an å snurre turboen manuelt for å få et inntrykk av lagerenes tilstand (lite motstand i snurringen) uten å demontere?
Men dog: Lettrykksturbo burde vel i teorien gi en jevn kraftutvikling.
Om jeg skjønner bittelitte grann så er det vel hindre i utblåsningen som kan hindre snurringen, altså særlig katalysator og sekundært eksosanlegg.
Kan f.eks kat'ta være tett (av småkjøring)?
Går det an å snurre turboen manuelt for å få et inntrykk av lagerenes tilstand (lite motstand i snurringen) uten å demontere?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Har du målt hva den lader?
Ja, tett eksosanlegg vil gi problemer med ladetrykket.
Du kan ta av røret før turboen eller eksosen og kjenne etter slark i akslingen for å kontrollere tilstanden.
Ja, tett eksosanlegg vil gi problemer med ladetrykket.
Du kan ta av røret før turboen eller eksosen og kjenne etter slark i akslingen for å kontrollere tilstanden.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Hvis man tar av innsugs-siden så kan man kjenne etter slarke på turboen, det er vel det enkleste. Det vil kjennes mindre slarkete ut på den siden enn på eksos-siden, har den endel slark på innsugssiden så ville jeg tatt av på eksos-siden for å kjenne etter også.
Kat tar skade av kortkjøring, da bilen aldri blir ordentlig varm og det vil legge seg kondens i kat og fryse til is nå på vintern.
Lettrykksturbo, er akkurat som det høres ut som.. Lett trykk, ikke så mye, bare bittelitt så det går litt bedre enn ikke trykk.
Det er ladetrykket som tilsier at det er lett-trykks, ikke selve turboen.
Edit: Ingvar svarte ret før meg.
Kat tar skade av kortkjøring, da bilen aldri blir ordentlig varm og det vil legge seg kondens i kat og fryse til is nå på vintern.
Lettrykksturbo, er akkurat som det høres ut som.. Lett trykk, ikke så mye, bare bittelitt så det går litt bedre enn ikke trykk.

Det er ladetrykket som tilsier at det er lett-trykks, ikke selve turboen.
Edit: Ingvar svarte ret før meg.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Nei, jeg har ikke fått målt trykket. Trodde som sagt det inngikk i eierskiftekontrollen når SaabCity sa at de kontrollerte "alt", men hva turbotrykk angikk så var det kun prøvekjøring der som var så kort at jeg tror den ikke ble prøvekjørt på landeveien.
Kechup-effekten kjennes ikke 1 og 2 gir.
Newbie-questions:
* Alle her inne har TøffeTurboer (2.0T) og ikke snik-turboer (2.0t) ?
* Kan slark i akslingen alene medføre økt motstand slik at den ikke snurrer raskt nok på lavere motorens turtall under 3000?
* "Det er ladetrykket som tilsier at det er lett-trykks, ikke selve turboen."
Virkelig, ikke mindre diameter og mindre masse også som gjør at den snurrer mer ved mindre gasspådrag?
Kechup-effekten kjennes ikke 1 og 2 gir.
Newbie-questions:
* Alle her inne har TøffeTurboer (2.0T) og ikke snik-turboer (2.0t) ?
* Kan slark i akslingen alene medføre økt motstand slik at den ikke snurrer raskt nok på lavere motorens turtall under 3000?
* "Det er ladetrykket som tilsier at det er lett-trykks, ikke selve turboen."
Virkelig, ikke mindre diameter og mindre masse også som gjør at den snurrer mer ved mindre gasspådrag?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Mindre turbo enn den som sitter i bilen din har da virkelig ingen hensikt!redturbo skrev: * "Det er ladetrykket som tilsier at det er lett-trykks, ikke selve turboen."
Virkelig, ikke mindre diameter og mindre masse også som gjør at den snurrer mer ved mindre gasspådrag?

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Hvordan vite at turboen virker korrekt?
Nei, det finns nokre som har 2.3T ogsåredturbo skrev:Newbie-questions:
* Alle her inne har TøffeTurboer (2.0T) og ikke snik-turboer (2.0t) ?
* Kan slark i akslingen alene medføre økt motstand slik at den ikke snurrer raskt nok på lavere motorens turtall under 3000?
* "Det er ladetrykket som tilsier at det er lett-trykks, ikke selve turboen."
Virkelig, ikke mindre diameter og mindre masse også som gjør at den snurrer mer ved mindre gasspådrag?

Har du slakke i akslingen er det et sikkert tegn på at turboen er på tur til å gå. At turboen ikkje snurrar raskt nok på lave turtal kan også betyr eksoslekasje...
Ang størrelsen på turbo har det noko med størrelsen å gjere også. No huskar eg ikkje sikkert korleis det er på T5 motoren i farta om det er forskjell på dei aggregata, B204 finns vel berre i E og L versjon? På T7-motorane har en jo Garret GT17 aggregatet på lavtrykksturbomodellar (B2x5E/L), og eit Mitsubishi TD04 på fulltrykkmodellane (B235R). Vidare er det programvaren som styrer trykket, men en mindre turbo har jo fordelen at den gir raskare ladetrykk. Som et tenkt eksempel, hadde du montert en TD04 på en ellers standard 2.0t hadde du nok ikkje merka noko til oppgraderinga, heller tvert imot, det hadde nok gådd lengre tid før du hadde fått trykk.
Men som sagt tidligare, har du misstanke om at bilen ikkje går om den skal, få målt turbotrykket å ta ting derifrå. Kan være so enkelt som dårlige pluggar, tett luftfilter eller ei luftlekasje...