Jeg har en vannlekkasje som er vanskelig å lokalisere fordi vannet fordamper på blokkka. Jeg har også en liten oljelekkasje (litt vanskelig å si nøyaktig hvor fra), ikke noe som haster, men greit å få tatt det.
Vurderer da å hive ut motoren en helg for å inspeksjon og vedlikehold. Hva bør tas når jeg først har den ute? Det bør kunne gjøres på en helg og jeg hadde ikke tenkt en "full" renovering. Tenker da f.eks:
- vannpumpe
- nye løpehjul og reim
- evt bunnpannepakning el toppakning (må se hvor oljen kommer fra, men både olje og vann ser bra ut). Er bunnpannepaknignen en ferdig pakning eller
- ned med bunnpanne, rense oljesil
- toppdekselpakning og diverse (http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 12041.html)
- generell inspeksjon og rengjøring
- det er vel en del av disse (http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... grp=718415) som er greie å ta i samme slengen? Registeret er overhalt tidligere, så regner med det ikke tregner skift (skal måle spenneren).
Er det rimelig greit å ta ut motoren? Så i haynes at den skulle tas ut under bilen.
Ingvar: det så ut som du tok den rett ut ovenifra?
Motor ut for vedlikehold - hva bør gjøres 9-5 MY02
Moderator: Moderatorer
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Motor ut for vedlikehold - hva bør gjøres 9-5 MY02
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motor ut for vedlikehold - hva bør gjøres 9-5 MY02
Skal du ta ut motoren for det småtteriet der? Det synes jeg du skal revurdere.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Motor ut for vedlikehold - hva bør gjøres 9-5 MY02
Som sagt så vurderer jeg det... Så du tror ikke det er greiere? Etter oljeskift til castrol edge 0w-30 har den begynt å dryppe litt olje. Kjørte og etterfylte til fullt. Peilet igår, da vcar det halvfullt. Synes det var vel mye senking av nivået etter å ha etterfylt olje..
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motor ut for vedlikehold - hva bør gjøres 9-5 MY02
Finn nå ut hva som er galt først da, ikke napp ut motoren med en gang. Det er da vel ikke hull i blokka heller, og det er da ikke så mange plasser det kan komme fra. Diagnostiser pasienten først, og så kan du starte behandlingen. Er du uheldig så går olja forbi stempelringene og brennes opp, og da er det ikke nok å ta den ut en helg og bytte litt pakninger. Men finn ut hvor det lekker først, div pakninger kan du fikse uten å ta ut motoren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Motor ut for vedlikehold - hva bør gjøres 9-5 MY02
Prøvde å se underifra, da hang det oljedråper fra boltene som fester bunnpanna. Det virket som om det var oljefukt over der også og ikke så langt over der sitter jo toppakningen. Hva annet på baksiden der er det som kan lekke olje? Både olje og vann ser fint ut som sagt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Motor ut for vedlikehold - hva bør gjøres 9-5 MY02
Fra baksida: Oljetrykksgiver, toppdeksel, skjøten til transmisjonskåpa, kjedestrammeren, veivhusventilasjon, oljepåfyllingsrør. Hvis du er sikker på at det ikke kommer mellom blokk og bunnpanne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabfan
- 2.0 bar
- Innlegg: 951
- Registrert: 17 feb 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N1227
- Bil: Saab 9-5 AERO Estate
- Sted: Oslo
Re: Motor ut for vedlikehold - hva bør gjøres 9-5 MY02
Er ikke 100% sikker på at det ikke er mellom blokk og bunnpanne. Grunnen til at jeg tror det kan være noe lenger opp er at det er oljefuktig over skjøten mellom bunnpanna og blokka. Kunne jo evt begynt med å ta ned bunnpanne og rense oljesil og se om det hjelper. Hva med å skru av innsuget for å få sett skikkelig bak motoren, er det verdt det?
Er det en "ferdigpakning" som må kjøpes inn mellom bunnpanne og blokk eller er det bare tetningsmiddel? På toppdekselet er det jo en gummipakning, og jeg mener å huske vi la på noe rød tetningsmasse i tillegg ved bytte av registeret på 9kn? EDIT: Er vel bare tetningsmasse der ja.
Er det en "ferdigpakning" som må kjøpes inn mellom bunnpanne og blokk eller er det bare tetningsmiddel? På toppdekselet er det jo en gummipakning, og jeg mener å huske vi la på noe rød tetningsmasse i tillegg ved bytte av registeret på 9kn? EDIT: Er vel bare tetningsmasse der ja.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05
9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner