Nå må jeg etter en stund ta tak i dette, har vært et lite problem lenge men nå de siste ukene har det eskalert litt. Problemet er som følger:
Ved normal/ forsiktig akselerasjon så rykker bilen noe, det er som om den henger litt før den kommer igang, dette skjer mellom 1900 og 3500 rpm og er spesielt framtredende i tredjegir. Problemet er mer eller mindre permanent også ved cruising i hastigheter fra 70 til 130 km/h det rykker og napper merkbart men uten å gi utslag i nevneverdig grad på turteller eller speedo.
Det er ikke et clutchproblem for ved bånn gass kjøring er problemet mindre framtredende.
Noen som har noe tips til hva det kan være?
Bilen er en 2008 1.8t biopwer sc med maptun steg 6
Ujevn akselerasjon på 1.8t biopower
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn akselerasjon på 1.8t biopower
Plugger eller coil(er), kanskje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Ujevn akselerasjon på 1.8t biopower
Har byttet plugger to ganger underveis, men ikke coil da... Stor jobb? Tenkte kanskje luftmengdemåler eller lambda?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Ujevn akselerasjon på 1.8t biopower
Lambda er det neppe, men luftmengdemåler eller lekkasjer kan det jo være, kommer helt an på hvordan nappinga er egentlig. Men tenkte først på coil siden det er på høy last, og det er ikke uvanlig at en coil kan tulle litt på de der, merkes spesielt godt på godt trimmet bil. Du bør få tatt en feilsøking (ikke feilkodeavlesning, det må leses realtidsverdier mens problemet oppstår) med Tech2 uansett, for å finne ut hva det er og evt hvilken coil det er dersom det er en av dem. Coilene byttes enkeltvis på Trionic 8-systemet, det er en stk pr sylinder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Ujevn akselerasjon på 1.8t biopower
Ervervet mulig å lese ut med en obd2 adapter? Har en slik som går mot torque software, litt enklere enn å ta turen til maptun eller Saab forhandler.
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Ujevn akselerasjon på 1.8t biopower
Om det skulle være en coil som kødder så kan du jo høre etter om noen har en liggende som de vet er i orden og prøvebytte en og en med den. 

1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI