2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 10 feb 2012, 18:33

Angående "andre forviklinger": Nå har det begynt å pipe fra bremsene på et av bakhjulene. Regner med at det er nok en vanlig feil på disse bilene som nå manifesterer seg på min, nemlig kalipper bak som henger. Klossene bak ble skiftet for knappe året siden, så nå er det vel bare å sette i gang med å skru igjen...

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av redturbo » 10 feb 2012, 18:52

Da er det vel på tide å bytte tråd til understell etc.
Du kan jo ta med et spørsmål om noen har prøvet et mellomlegg a la matpapir som skal hindre bremsepip / felegnikk? :-({|=

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 10 feb 2012, 20:45

Kommer nok til å gjøre det om jeg trenger hjelp med jobben. Postet det bare her til orientering for den det måtte interessere. Pipingen hørers periodisk under kjøring i diverse hastigheter og forsvinner så snart jeg bruker bremser (inkludert parkeringsbrems), så det er sannsynligvis kalipperen som er treg slik at indre klosse ligger litt mot skiva selv om bremsene ikke brukes. Har skrudd på en `08 som hadde samme. Den var da gått 24K, indre klosse på ene hjulet gikk stål mot stål mens på det andre bakhjulet var klossene omtrent halvslitte og jevnt indre/ytre. Forhandleren (samme som jeg handlet hos) nektet å ta dette på garanti siden "alt fungerte". De byttet bare klossene på begge sider og sendte en faktura på knappe 2K.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 22 feb 2012, 13:23

redturbo skrev:Har selv hatt et slikt fjærbrudd som stemte overens med det du beskriver.
Ta med godt lys og kjenn langs med fjærene i støtdempertårnene.
Jeg fant bruddet på min NG900 foran, liggende i midten på skålen som holder fjæren i bunn.
Da har jeg fått sjekket, og jeg fant bruddet på samme sted som deg.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av redturbo » 23 feb 2012, 00:11

Men hvorfor ryker fjærstålet? Er metallet altfor sprøtt?
Det burde da hatt vært tid i mange år til å erfare og endre på det? Snodige greier.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 23 feb 2012, 09:27

Rust kanskje, eller dårlige norske veier :wink: Er ikke bare på Saab det forekommer at fjærene brekker altså...
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 23 feb 2012, 11:13

Nei langt i fra. Har opplevd fjærbrudd både på Mercedes og Mitsubishi i senere tid, så det er nok ikke uvanlig. Fjæren som røk på Saab`en er for øvrig ikke rustet og ser helt fin ut - bortsett fra bruddet.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og andre forviklinger

Legg inn av KapteinSAABeltann » 01 mar 2012, 10:28

Nytt "tomgangstilfelle", denne gangen etter en ganske så kort tur. Samme tilnærming som forrige gang, når jeg kom hjem og oppdaget at tomgangen var endret ble jeg bare sittende og holde turtallet rundt 3.000 rpm. Denne gangen tok det nærmere 10 minutter før det normaliserte seg. Da anser jeg det som ganske sikkert at det er en regenerering av DPF som skjer når tomgangen endrer seg.

Dette bekrefter i så fall langt på vei at full blending av EGR ikke hindrer regenerering av partikkelfilteret
( viewtopic.php?f=12&t=36195 ).

Ellers har jeg en teori om ventilstøyen jeg beskrev tidligere i denne tråden. Hvis jeg har forstått det riktig justeres ventilene på denne motoren med shims. Jeg har opplevd at motorsykler med samme type justering har levert betydelig ventilstøy etter start om man ikke var nøyaktig med choken slik at turtallet falt under tomgang og motorgangen ble veldig ujevn. Ser ikke bort fra at det er noe av det samme som skjer på denne bilen - det var nemlig tilløp til lyder ved tomgang etter at regenereringen var startet.

Har postet følgende quote som er hentet fra et Vauxhall-forum i en annen tråd her tidligere, men det er relevant her også:
The only warning i get is when i see the fuel consumption drop off a cliff, i then know the car is in regen and I make sure it dosen't get switched off untill the consumption returns to normal. Sometimes this means arriving at work and sitting in the car park, with the revs held at 2500 rpm for 10 mins till regen is done.
Dette er altså en kar med samme motor (Z19DT). Jeg har ved en anledning observert at forbruket ikke ville under literen etter en tilfeldig nulling av kjørecomputeren under kjøring. Etter et par mil falt det til normalt. Jeg får vel et et annet varsel om at regenerering er på gang i tillegg siden motorgangen endrer seg.

Anser med dette opprinnelig topic for å være løst.

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Legg inn av skognils » 19 mar 2012, 20:39

Idag merket jeg for første gang at partikkelfilteret regenererte seg. Har helt sikkert skjedd før men da under køring uten at jeg kan si at jeg har merket det.

Det som skjedde idag var at jeg pratet i telefonen akkurat når jeg parkerte på jobben, satt 2min i telefonen og la på, merket da at motoren gikk litt anderledes på tomgang. Tenkte som så at nå er detregenerering på gang. Lot derfor motoren gå på ca 2000rpm mens jeg stod på parkeringen. Etter 2-3min begynte det å ryke slik som i litt uti filmen her http://www.youtube.com/watch?v=ZolByxrZ ... ata_player

Jeg er glad det blåste friskt her idag.... Var MYE slik gråaktig røyk.
Etter 5 min sluttet det å ryke og motoren gikk normalt når jeg slapp den ned på tomgang.

N

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Legg inn av KapteinSAABeltann » 19 mar 2012, 22:45

Greit å vite, så har vi som eier en 1.9 en måte å håndtere problematikken med avbrutt regenerering. Idiotisk at det ikke varsles med f.eks. en lampe at regenereringen er i gang. Skulle gjerne satt hele filteret ut av spill slik at eksosen gikk rett igjennom og trykksensoren (en dp-celle mon tro?) aldri fikk verdier som skulle tilsi start av regenerering.

skognils
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 115
Registrert: 13 okt 2010, 11:18
Bil: 9-3 SC 2007 tdi Vector

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Legg inn av skognils » 21 mar 2012, 11:36

lampe har vært greit ja.. og en mulighet for å gå inn i SID å se hvor mange % tett filteret er til enhver tid slik at en kan ta en langtur på motorveien når det er behov for det. har løst mye...

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Legg inn av KapteinSAABeltann » 24 mar 2012, 17:35

Leser forresten at OP-COM kan brukes til å starte manuell regenerering i tillegg til en masse annet snacks som man ellers må ha Tech2 til å gjøre. Kommer til å kjøpe en på Ebay og teste i løpet av våren. Virker visst på Saab selv om det er laget for Opel/Vauxhall.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 mar 2012, 21:23

KapteinSAABeltann skrev:Leser forresten at OP-COM kan brukes til å starte manuell regenerering i tillegg til en masse annet snacks som man ellers må ha Tech2 til å gjøre. Kommer til å kjøpe en på Ebay og teste i løpet av våren. Virker visst på Saab selv om det er laget for Opel/Vauxhall.
Har sjølv en slik Kina-OP-COM, men har ikkje sett noko til dei valga du nemner... Men ellers en kjekk sak til å lese ut feilkoder med.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Legg inn av KapteinSAABeltann » 25 mar 2012, 00:09

Kanskje kina-utgaven ikke er fullverdig da? Uansett er det folk som får det til med Opcom, men de må bruke innstillinger for Opel for å få det til. Fra Saabscene.com:
Hi guys, I did a regen on my TTID on we'd night after driving home from work.

It took about 5 mins but the interface lost connection at 80% complete. I left it another few mins and turned off the ignition. Anyway the saturation went from 46% to 6%.

Last week I took a reading and it showed 66% saturated and when I started to regen there was tons of smoke. I cancelled that regen and have been booting it on the motorway all week do I think driving cleared most of the sutt away.

My opcom is v1.39 with sw 082010en on a Saab 93 2008 ttid z19dtr engine. I entered the zafira b mode with dpf when prompted.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 2007 1.9tid - tidvis ugrei tomgang og annet [LØST]

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 mar 2012, 00:39

KapteinSAABeltann skrev:Kanskje kina-utgaven ikke er fullverdig da? Uansett er det folk som får det til med Opcom, men de må bruke innstillinger for Opel for å få det til.
Kan prøve å kople den til far sin 9-5 TiD, men som det stod i teksten du siterte, so må en muligens velge Opel for å få til dette?

Svar