Arnesl N1394 har bestilt kabelsett, antagelig fra http://pixelfix.net/eng/saab.html
Håper han gir tilbakemelding her om hvor enkelt eller vanskelig det er å utføre selv.
Telefonnummerets utenlandskode +36 tyder på at dette sendes fra Ungarn.
____
Jørgen N237 spør om flere vil bestille og dele frakt:
Kabel til SID 1 og 2 koster 23 euro, frakt 7 Euro, uansett antall.
Ved kjøp av 10 eller flere blir det rabatt, men med en Eurokurs på under 8 så kommer 1 kabel på under tollgrensen på 200 Kr uten frakt.
Dette vil nok være den enkleste og totalt sett rimeligste løsningen på kabel fra "Pixelfix.net", ca 300 Kr, ingen tollbehandling.
Spørsmål til pixelfix.net kan rettes til ribbontrade@yahoo.com
____
Displayspesialisten/Mortens løsning koster Kr. 1595x0,85= Kr. 1356 inkl.mva. + returfrakt.
Verdt å ta med i vurderingen er at Morten i tillegg bytter selve skjermen og at løsningen har evig garanti i følge hans annonse på Finn.no:
"Jeg selger bytteenheter hvor selve skjermen og forbindelsen til skjermen er skiftet ut med en type som holder evig. Garantert!"
I tillegg kommer selvfølgelig muligheten for å ødelegge noe ved å gjøre det selv. Mortens løsning er uten tvil den mest bekymringsfrie. Morten bor sentralt i Oslo og kan også plukke ut enheten av bilen for deg.
Morten sier ingenting i annonsene om hvorfor han bytter skjermen eller hva reparasjon uten skjermbytte kommer på. Svikter skjermene ofte også etter noen år, Morten?
SID pixels defekt. Felles bestilling på fix?
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2328
- Navn: Morten
- Bil: 9-3 SE -02
- Kontakt:
Re: SID pixels defekt. Felles bestilling på fix?
Jeg skifter LCD skjermen med folieflatkabelen komplett fordi det kommer komplett (altså LCD med "kabel") fra produsenten.
Om selve LCD plata (den originale) av og til svikter vet jeg ikke, men det er sannsynligvis sjelden.
Den originale folieflatkabelen svikter av 3 grunner:
- Den er limt til printkortet med feil type lim. Det ville nok ha fungert til stue-bruk, men ikke i det miljøet som er i en bil.
- Feil type ledende materiale i limet. Originalen har sølv-pleterte gummikuler. Min har gull-pleterte plastkuler.
- Dårlig folie, mostanden i lederne øker med alderen.
Jeg har en jigg for temisk montering.
Må legge til at jeg brukte "en bunke enheter" før prosessen ble 100% slik at jeg kunne annonsere dette.
Jeg har hatt noen reklamasjoner, det har vært hovedsaklig pga. forurensninger i LCD fra produsenten. Da har jeg selvsagt gjort om reparasjonen uten kostnad.
Jeg skal ikke avvise at løsningen fra pixelfix.net fungerer, jeg har ikke sett eller prøvd noe fra han. Leste i et forum at noen ikke hadde fått det til, men det kan naturligvis være personens egen feil. Jeg er litt skeptisk til hvordan en fester "flatkabelen" til LCD-plata, men det er kanskje OK. Løsningen fra pixelfix.net er hvertfall billigere enn min løsning.
Når dette er gjort riktig og med de riktige materialene, så holder det hvertfall til den siste 9-3 / 9-5 ruller på veien!
Om dere skifter SID eller Acc-panel på et Saab-verksted i Norge er det store sjanser for at det er en bytteenhet fra meg!
Om selve LCD plata (den originale) av og til svikter vet jeg ikke, men det er sannsynligvis sjelden.
Den originale folieflatkabelen svikter av 3 grunner:
- Den er limt til printkortet med feil type lim. Det ville nok ha fungert til stue-bruk, men ikke i det miljøet som er i en bil.
- Feil type ledende materiale i limet. Originalen har sølv-pleterte gummikuler. Min har gull-pleterte plastkuler.
- Dårlig folie, mostanden i lederne øker med alderen.
Jeg har en jigg for temisk montering.
Må legge til at jeg brukte "en bunke enheter" før prosessen ble 100% slik at jeg kunne annonsere dette.
Jeg har hatt noen reklamasjoner, det har vært hovedsaklig pga. forurensninger i LCD fra produsenten. Da har jeg selvsagt gjort om reparasjonen uten kostnad.
Jeg skal ikke avvise at løsningen fra pixelfix.net fungerer, jeg har ikke sett eller prøvd noe fra han. Leste i et forum at noen ikke hadde fått det til, men det kan naturligvis være personens egen feil. Jeg er litt skeptisk til hvordan en fester "flatkabelen" til LCD-plata, men det er kanskje OK. Løsningen fra pixelfix.net er hvertfall billigere enn min løsning.
Når dette er gjort riktig og med de riktige materialene, så holder det hvertfall til den siste 9-3 / 9-5 ruller på veien!
Om dere skifter SID eller Acc-panel på et Saab-verksted i Norge er det store sjanser for at det er en bytteenhet fra meg!

Morten W
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
Oslo
9-3 SE -02
A3 -11
W202 280 Esperit -94
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N1394
- Navn: Arne Slaatsveen
- Bil: Saab 9-5 Estate -01
- Sted: Brumunddal
Skal komme med tilbakemelding så fort jeg har fått montert kabelen fra Pixelfix..Er i utgangspunktet skeptisk til at det er noe særlig bedre enn den opprinnelige patenten, men til den prisen så tenkte jeg nå at det kunne være verdt et forsøk..
Riktig at pakken sendes fra Ungarn, ble sendt som rekommandert brevpost, men nå ligger den hos Tollvesenet gitt..
Riktig at pakken sendes fra Ungarn, ble sendt som rekommandert brevpost, men nå ligger den hos Tollvesenet gitt..

-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
I går kom kabelen, så da ble det selvsagt montering samme kveld.. Hadde selvsagt rotet med bestillingen og bare bestilt en kabel til SID og ikke to som var planen.
Igrunnen ganske enkelt å montere kabelen, men en forutsetning at du har godt lys og/eller godt syn, og det anbefales
ikke å gjøre dette nærmere midnatt etter et par netter med minimalt med søvn.. Øya gikk i kryss og det ble et par ganger
av og på med kabelen før den satt rett..
For de som har sett videoen jeg linket til så er det som forklart, dra av den originale kabelen fra skjerm og printkort. Vask rent koblingspunktene med noe vettu, jeg brukte teknisk sprit. Legg på kabelen så kontaktbanene ligger nøyaktig over hverandre, og fest med tape.. Var ikke noe lim på den nye kabelen, og det ble litt utfordring med å feste den på skjermen, da "koblingsflaten" der var veldig kort, men det gikk da.. Legg på medfølgene remser med "skummgummi-med-lim" over kontaktflatene på hhv skjerm og printkort, for ekstra press.. Den ene var det ikke lim på i det hele tatt, den andre måtte jeg ta av ene gangen, og dermed var limet oppbrukt, så jeg lagde nye av et par mm. tykk dobbeltsidig tape.
Meeeeeeeen... Når jeg skulle montere alt sammen, så var det litt mye tape som stakk ut i ene hjørnet på baksiden av displayet, så plutselig hadde jeg en bitteliten plastbit i hånda, og skjermen ble sånn:

Typisk, har vel skrudd opp og sammen igjen de greiene her ca. 47 ganger så det kunne nesten vært gjort i blinde, men akuratt tapen overså jeg i en sløvt øyeblikk..
Så da var gleden av OpenSID bremset for ei stund igjen, klarer så vidt å skimte et par tall inni "rosa" der, men ikke direkte lettlest. Har heldigvis en SID til liggende, så får jeg se om jeg bestiller en ny kabel til den, eller om den får ordentlig fix fra feks. Displayspesialisten.
Rett etter montering (synes ikke på bildet), så manglet to vertikalte linjer, samt at ei horisontal linje blinket over skjermen, men disse ble fort borte og alle tegn intakt. Bilen stod ute i noen blå grader i natt, deretter Brdal-Oslo tur retur i dag så alt ble godt og varmt, og ingenting fjusket eller ble borte iløpet av turen. Så da får man bare smøre seg med tålmodighet og se hvor lenge det varer.
Igrunnen ganske enkelt å montere kabelen, men en forutsetning at du har godt lys og/eller godt syn, og det anbefales
ikke å gjøre dette nærmere midnatt etter et par netter med minimalt med søvn.. Øya gikk i kryss og det ble et par ganger
av og på med kabelen før den satt rett..
For de som har sett videoen jeg linket til så er det som forklart, dra av den originale kabelen fra skjerm og printkort. Vask rent koblingspunktene med noe vettu, jeg brukte teknisk sprit. Legg på kabelen så kontaktbanene ligger nøyaktig over hverandre, og fest med tape.. Var ikke noe lim på den nye kabelen, og det ble litt utfordring med å feste den på skjermen, da "koblingsflaten" der var veldig kort, men det gikk da.. Legg på medfølgene remser med "skummgummi-med-lim" over kontaktflatene på hhv skjerm og printkort, for ekstra press.. Den ene var det ikke lim på i det hele tatt, den andre måtte jeg ta av ene gangen, og dermed var limet oppbrukt, så jeg lagde nye av et par mm. tykk dobbeltsidig tape.
Meeeeeeeen... Når jeg skulle montere alt sammen, så var det litt mye tape som stakk ut i ene hjørnet på baksiden av displayet, så plutselig hadde jeg en bitteliten plastbit i hånda, og skjermen ble sånn:

Så da var gleden av OpenSID bremset for ei stund igjen, klarer så vidt å skimte et par tall inni "rosa" der, men ikke direkte lettlest. Har heldigvis en SID til liggende, så får jeg se om jeg bestiller en ny kabel til den, eller om den får ordentlig fix fra feks. Displayspesialisten.
Rett etter montering (synes ikke på bildet), så manglet to vertikalte linjer, samt at ei horisontal linje blinket over skjermen, men disse ble fort borte og alle tegn intakt. Bilen stod ute i noen blå grader i natt, deretter Brdal-Oslo tur retur i dag så alt ble godt og varmt, og ingenting fjusket eller ble borte iløpet av turen. Så da får man bare smøre seg med tålmodighet og se hvor lenge det varer.
-01 Saab 9-5 2.0t
http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/
Du kan høre om han kan sende deg et panel med flex kabel montert.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
- Arnesl N1394
- 2.0 bar
Ahh, kanskje det. Får sende avgårde en mail og høre..Pål N526 skrev:http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/

Men £50 var heller ingen dum pris om det er en ordentlig og varig fix!
Takk for tipset!
-01 Saab 9-5 2.0t
Bare hyggelig duArnesl N1394 skrev:Ahh, kanskje det. Får sende avgårde en mail og høre..Pål N526 skrev:http://www.saabdisplayrepairs.co.uk/
Du kan høre om han kan sende deg et panel med flex kabel montert.![]()
Men £50 var heller ingen dum pris om det er en ordentlig og varig fix!
Takk for tipset!

/Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06