Såvidt jeg vet skal B205E/B235E/B235R-motorene ha helsyntetisk olje med GM-LL-A-025-spesifikasjonen.
Jeg akter ikke å kjøre 30 000 km/et år (hva som kommer først) før jeg skifter olje. Jeg gjorde et oljeskift
forleden, og tappet da av oljen som Saab-verkstedet fylte på i høst. Fylte på en vanlig helsyntetisk
5w-40-olje. Hadde da kjørt ca 5000 km, og kommer til å kjøre ca 5000 km til neste oljeskift.
Jeg går ut fra at dette er greit, eller må oljen ha denne GM-LL-A-025-spesifikasjonen når man kjører så korte skifteintervaller?
MY05 B205 oljetype
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
MY05 B205 oljetype
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: MY05 B205 oljetype
5000 km!?
Da skal du ha mye småkjøring og/eller bånn pedal, eller?
Skulle gjerne sett det begrunnet i erfaring, evt kommentert fra Ingvar eller andre, please.
Ved forbedret veivhusventilasjon blir så korte intervall bortkastet med mindre du starter og småkjører Finnmark i -40 grader?
Se også denne tråden og GM-standardene: viewtopic.php?f=12&t=36268

Skulle gjerne sett det begrunnet i erfaring, evt kommentert fra Ingvar eller andre, please.
Ved forbedret veivhusventilasjon blir så korte intervall bortkastet med mindre du starter og småkjører Finnmark i -40 grader?
Se også denne tråden og GM-standardene: viewtopic.php?f=12&t=36268
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: MY05 B205 oljetype
Hehe. Har nå ingen planer om å skifte ved 5000 km til evig tid. Skal bare gjøre det noen få skift for å få ut litt skitt,
og deretter ta ned sumpen, rengjøre den og gå over til 10 000 km-intervall. Enkelt og greit.
og deretter ta ned sumpen, rengjøre den og gå over til 10 000 km-intervall. Enkelt og greit.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: MY05 B205 oljetype
Vurdert motorrens ved oljeskifte? Flere anbefaler det, f.eks flere av VAG (VW) -verkstedene jeg har besøkt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: MY05 B205 oljetype
Høres fornuftig ut.little_e skrev:Hehe. Har nå ingen planer om å skifte ved 5000 km til evig tid. Skal bare gjøre det noen få skift for å få ut litt skitt,
og deretter ta ned sumpen, rengjøre den og gå over til 10 000 km-intervall. Enkelt og greit.
Nøyaktig hva som inngår i GMs klassifisering vet jeg ikke, men det er nok blant annet additiver for lengre levetid. Disse trenger man jo ikke ved 5000-intervallene, men det er mange typer additiver og mange ting som inngår i en oljespec, bl a detergenter og dispergenter som trengs for å løse opp skitt og holde den flytende. Tips: Europris har Mobil1 0W40 som oppfyller GM-klassingen for 99 kr/liter.
Sist redigert av Ingvar N629 den 15 feb 2012, 09:09, redigert 1 gang totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: MY05 B205 oljetype
Årsaken til at jeg ikke ønsker å foreta en motorrens er at jeg gjorde dette på Audien min, og både bunnpannen og bakre simring til veiven begynte å lekke som en sil - men det kom ut veldig mye skitt...
Derfor føler jeg at min metode er sikrere.
Derfor føler jeg at min metode er sikrere.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: MY05 B205 oljetype
Okay, applauderes.
Ja det anbefales å bruke rensen ved hvert eller annenhvert oljeskift.
Kan jeg spørre hvor langt hadde Audi'n gått og intervall på skiftene? Var det 1,8 Turbo?
Ja det anbefales å bruke rensen ved hvert eller annenhvert oljeskift.
Kan jeg spørre hvor langt hadde Audi'n gått og intervall på skiftene? Var det 1,8 Turbo?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: MY05 B205 oljetype
Det var aldeles ikke en 1,8t 
Det var en MC2-motor (2.2 10v turbo - rekkefemmer), som sitter i min '90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv.
Den hadde vel gått anslagsvis 225 000 km da jeg foretok denne rensen, og bilen hadde komplett servicehefte
frem til litt over 200 000 km da jeg hentet den i Tyskland høsten 2008.

Det var en MC2-motor (2.2 10v turbo - rekkefemmer), som sitter i min '90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv.
Den hadde vel gått anslagsvis 225 000 km da jeg foretok denne rensen, og bilen hadde komplett servicehefte
frem til litt over 200 000 km da jeg hentet den i Tyskland høsten 2008.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil