Girkasse spørsmål til 99
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 okt 2009, 16:50
- Medlemsnummer: N1945
- Navn: Kjetil
- Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
- Sted: Sandefjord
Girkasse spørsmål til 99
Jeg har en 5 trinns girkasse på min 99 turbo, er det den samme kassa som blir brukt på tidlig 900?
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Girkasse spørsmål til 99
Ja, men det fremre dekselet/motorfestet er ulikt. Det flytter du lett over fra den gamle kassa. 

-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse spørsmål til 99
Det er stort sett den samme, det er noen par komponenter som er forskjellig, slik som festet foran og andre drivakslinger og medbringere mener jeg det var.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- MAX BOOST
- Innlegg: 3628
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N17
- Navn: Børre Midtlien
- Bil: -63 96/-73 99/-76 95
- Sted: Lillehammer
- Kontakt:
Re: Girkasse spørsmål til 99
De andre medbringerne kom på 87 modellene. De "sterkeste" er 89-90, og om du vil bruke en slik kan du også flytte over medbringerne fra 99-kassa du tar ut.
Kassene her merking GM+5siffer der det 3. er hvilken primærveksel som sitter i fronten på kassa. På en turbo er nr 7 evt nr 6 å foretrekke. Finnes vel fra 5-8 der utvekslinga blir høyre for større siffer. 7'er primær begynner vel å bli langt imellom nå, og 8'er omtrent umulig å få tak i.
Kassene her merking GM+5siffer der det 3. er hvilken primærveksel som sitter i fronten på kassa. På en turbo er nr 7 evt nr 6 å foretrekke. Finnes vel fra 5-8 der utvekslinga blir høyre for større siffer. 7'er primær begynner vel å bli langt imellom nå, og 8'er omtrent umulig å få tak i.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM
TECH2 // Lawicel & BDM
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Girkasse spørsmål til 99
Jepp, såg 8-ar primær til salgs på ebay for noko sidan, utropsbudet var vel på £450...
Og som Børre seier, køyr med minimum 6-ar, 5-aren er utrulig masete. Hadde 5-ar på 2.1i-en eg hadde, og sidan den ikkje hadde turbo var det greit å ha lav utveksling når en køyrer endel i bakkar. På min T16 har eg heldigvis 7-ar originalt
Og som Børre seier, køyr med minimum 6-ar, 5-aren er utrulig masete. Hadde 5-ar på 2.1i-en eg hadde, og sidan den ikkje hadde turbo var det greit å ha lav utveksling når en køyrer endel i bakkar. På min T16 har eg heldigvis 7-ar originalt

-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Girkasse spørsmål til 99
Personlig er jeg ganske glad i 6-er primæren, da den gir rett turtall med en gang når man girer på litt turtall.
På 7-eren så blir turtallet litt lavere enn jeg liker på neste gir.. Utgjør ikke så mye på en T16 med tanke på kraft da den drar brukbart på lavt turtall om man har mitshubishi-snurre, men det utgjør nok mer på holdbarheten. Men til langtur så er nok 7-er å anbefale, man har jo 3000RPM allerde på 105km/t på 5.gir med 6-er primæren.

SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1367
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Girkasse spørsmål til 99
Jeg har en 8Vi med 5-er. Dette passer utmerket til denne motoren i alle fall, da det blir lite giring på langkjøring, noe jeg syns er bra 

-
- 0.7 bar
- Innlegg: 154
- Registrert: 25 okt 2009, 16:50
- Medlemsnummer: N1945
- Navn: Kjetil
- Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
- Sted: Sandefjord
Re: Girkasse spørsmål til 99
Takker for svar
I Svenske saab forumer snakkes det om "kokill" kasse, hva menes med det?

I Svenske saab forumer snakkes det om "kokill" kasse, hva menes med det?
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2029
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Re: Girkasse spørsmål til 99
Kokill er en forsterket kasse. Forsterkningene er i form av innvendige ribber.
Finnes bare som 4 trinns, mener jeg. Søk på på vxl-låds Jörgen så finner du endel om emnet. Han har
også en hjemmeside med bilder.
Finnes bare som 4 trinns, mener jeg. Søk på på vxl-låds Jörgen så finner du endel om emnet. Han har
også en hjemmeside med bilder.
"Alt" fra totakt til turbo
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Girkasse spørsmål til 99
Kokill er støpeteknikken. Chill casting på engelsk. Dvs at den støpte aluminiumen får en helt annen tetthet enn vanlig sandstøping. Jeg har noen deler fra kokille kasser liggendes, laget i 1976, og de ser ut som om de er laget i går.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.