LØST - 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

LØST - 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av goddis » 18 feb 2012, 01:52

Var på vei hjem i sted, hvor plutselig bilen bare stoppet.
Testet med å starte den igjen, men den bare skinner på starteren uten å starte.
Hadde en liten hendelse før på dagen når jeg var og handlet mat. Når jeg skulle starte bilen igjen etterpå, så måtte jeg skinne en del ganger før den startet.
Aldri hatt dette problemet før.

Etter denne episoden før på dagen, fikk jeg start på bilen flere ganger, men da har bilen stått i 1 time mellom hver gang.

Når jeg ventet på tauing, fikk jeg litt liv i bilen før den kubbet igjen.
Når jeg kom hjem nå, fikk jeg start på den, men den døde med en gang...

Tennkassett eller veivakselgiver? Noen som vet hva som er galt, og hvordan jeg evt kan få testet dette?
Er avhengig av bil, så har det ikke så lett akkurat nå :(
Sist redigert av goddis den 21 feb 2012, 16:15, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 feb 2012, 02:17

Og bensinpumpa går? Ta ut sikringa til pumpa, prøv å kjinne litt, sett tilbake sikringa og skru på tenninga. (evt kan du ta trykket av systemet ved hjelp av ventilen på fuelrailen) Du skal du høyre bensinpumpa gå ei lita stund for å bygge opp trykk om den fungerar som den skal. Om det er bensinpumpa er det et kjent triks å dunke litt på den, ofte en kan kome seg heim eller til verksted på den måten.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av Ronny_N169 » 18 feb 2012, 10:06

Tipper veivakselgiver. Kan som regel testes med litt kjølespray på giveren/dekselet, da den som regel virker litt igjen når den blir kjølt ned.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av goddis » 18 feb 2012, 11:45

Heller litt i den retningen jeg og, siden den gir antydning til lit etter en liten stund.
Stikker ned og tester om bilen starter etterpå.

Hvis den gjør det, så er det rett på Bilxtra eller noe og kjøpe ny giver.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av goddis » 18 feb 2012, 17:01

Veivaksel giver byttet uten resultat :(

Fikk start på bilen i dag morges, så håpet var til stede.
Kjøpte så kjapt ny giver på Mekonomen, monterte og testet bil. Ingen start, bare kinning :(

Begynte så å se på bensinpumpen. Tok ut sikring, kinnet bilen, tok inn sikring igjen og startet opp. Ingen lyder fra pumpen, eller start av bil.
Demonterte ned til bensinpumpen for å høre bedre. Ingen lyd da heller.
Har også prpvd å slå på pumpen uten resultat.

Er denne gåen, eller kan det være andre ting??
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av HansWF N416 » 18 feb 2012, 17:33

Er som regel enten tennkasset, veivakselgiver eller bensinpumpe som streiker på disse bilene. Min erfaring er at bensinpumpen ofte må byttes ut mellom 120 000 og 180 000 km.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av goddis » 18 feb 2012, 17:47

Bilen har gått 160k snart.
Må hele uniten vanligvis byttes, eller bare selve pumpen?

Skiller noen tusenlapper der ser jeg...
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av doo-kie » 18 feb 2012, 18:01

Du kan bytte bare pumpen. Er mye billigere enn å bytte hele sulamitten. Går pumpa når du vrir på tenninga? En summe lyd skal komme i 3sek.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av goddis » 18 feb 2012, 18:10

Nope. Ingen lyd i det hele tatt.
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av doo-kie » 18 feb 2012, 18:20

Da ville jeg ha byttet pumpen:)
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

pag
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 244
Registrert: 22 mai 2008, 15:47
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av pag » 18 feb 2012, 18:21

Er nok bare å bestille seg ny bensinpumpe. Mye som tyder på at den har tatt kveld

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av goddis » 19 feb 2012, 11:08

Tok en test i dag.
Nå starter den igjen.
Fikk ikke tester mer enn det, men vil bilen i det hele tatt starte hvis det hadde vært bensinpumpen?

Sent from my GT-S5830 using Tapatalk
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 feb 2012, 13:30

goddis skrev:Tok en test i dag.
Nå starter den igjen.
Fikk ikke tester mer enn det, men vil bilen i det hele tatt starte hvis det hadde vært bensinpumpen?
Ja.
Men en annen ting eg kom til å tenke på, har du automat? I tilfelle kan det være girvelgarsensoren som er gåen også. Den "ser" kva gir du har bilen i, og om ikkje sensoren gir signal om at du er i N eller P får du ikkje starta.
Ellers er det jo å få prøve en tennkassett, er ikkje umulig at det er den som har streika heller.
Men når du ikkje høyrer bensinpumpa gå etter å ha tatt trykket av den, då er det ikkje usansynlig at det er den altså... Det går som tidligare nemnt å bytte kun sjølve pumpa, det krev litt fingerferdigheit, men har du skrudd bil klarer du det også greit. Det du må ha i tilegg til pumpa er slangeklemmer og bensinslange i rett diameter, sidan originalkoplingane plastrør som er varma på plass. Ellers kan det være greit å stå i oppvarma lokale når du skal gjere dette, dei to koplingane på toppen av armaturet knekk lett om en gjer dette i kulde. Ta det forsikrig, og spray på litt WD40 eller lignandes slik at koplinagne slepp lettare.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av Helge » 19 feb 2012, 13:48

Bensinpumpe koster 349 kr på Biltema. Og det tar 30 min å bytte den.
Når du ikke hører summingen fra pumpen når du vrir om tenningen er pumpen gåen.
Bilen kan godt starte selv om pumpen er gåen.
Det som skjer er at stempelet i pumpen henger seg opp.
Når bilen har stått litt kan dette løsne og bilen vil gå i alt fra 5 sekund til 1 uke.
Bytt pumpe.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

goddis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 157
Registrert: 02 mai 2010, 19:09

Re: 9-5 2002 mod 2,0T - døde under kjøring

Legg inn av goddis » 20 feb 2012, 11:06

Da får jeg skaffe ny bensinpumpe i dag.
Er dette en grisete jobb, eller helt kurant?

Tenker på bensinlukt rett inn i passasjersetene bak i bilen...

Hvorfor trenger jeg bensinslanger egentlig?
Vil ikke de gamle komme av som de skal?
Saab 9-5 2006 mod 1,9 TDI

Svar