Girkasse spørsmål til 99

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
targus200
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 okt 2009, 16:50
Medlemsnummer: N1945
Navn: Kjetil
Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
Sted: Sandefjord

Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av targus200 » 15 feb 2012, 21:38

Jeg har en 5 trinns girkasse på min 99 turbo, er det den samme kassa som blir brukt på tidlig 900?
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av Børre N17 » 15 feb 2012, 23:33

Ja, men det fremre dekselet/motorfestet er ulikt. Det flytter du lett over fra den gamle kassa. :D
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av na_X » 15 feb 2012, 23:36

Det er stort sett den samme, det er noen par komponenter som er forskjellig, slik som festet foran og andre drivakslinger og medbringere mener jeg det var.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av Børre N17 » 17 feb 2012, 23:39

De andre medbringerne kom på 87 modellene. De "sterkeste" er 89-90, og om du vil bruke en slik kan du også flytte over medbringerne fra 99-kassa du tar ut.
Kassene her merking GM+5siffer der det 3. er hvilken primærveksel som sitter i fronten på kassa. På en turbo er nr 7 evt nr 6 å foretrekke. Finnes vel fra 5-8 der utvekslinga blir høyre for større siffer. 7'er primær begynner vel å bli langt imellom nå, og 8'er omtrent umulig å få tak i.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av Hjelle, N6 » 18 feb 2012, 01:13

Jepp, såg 8-ar primær til salgs på ebay for noko sidan, utropsbudet var vel på £450...
Og som Børre seier, køyr med minimum 6-ar, 5-aren er utrulig masete. Hadde 5-ar på 2.1i-en eg hadde, og sidan den ikkje hadde turbo var det greit å ha lav utveksling når en køyrer endel i bakkar. På min T16 har eg heldigvis 7-ar originalt :)

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av na_X » 18 feb 2012, 01:21

Personlig er jeg ganske glad i 6-er primæren, da den gir rett turtall med en gang når man girer på litt turtall. :) På 7-eren så blir turtallet litt lavere enn jeg liker på neste gir.. Utgjør ikke så mye på en T16 med tanke på kraft da den drar brukbart på lavt turtall om man har mitshubishi-snurre, men det utgjør nok mer på holdbarheten. Men til langtur så er nok 7-er å anbefale, man har jo 3000RPM allerde på 105km/t på 5.gir med 6-er primæren.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av Atzz » 18 feb 2012, 03:42

Jeg har en 8Vi med 5-er. Dette passer utmerket til denne motoren i alle fall, da det blir lite giring på langkjøring, noe jeg syns er bra :)

targus200
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 154
Registrert: 25 okt 2009, 16:50
Medlemsnummer: N1945
Navn: Kjetil
Bil: 9-5 2005 + 99 turbo 1980 http:
Sted: Sandefjord

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av targus200 » 18 feb 2012, 18:02

Takker for svar :D
I Svenske saab forumer snakkes det om "kokill" kasse, hva menes med det?
Saab 9-5 Vector 2005
Saab 99 Turbo 1980 http://www.garaget.org/?car=274817
Not for everyone. Essential to a few.

Brukeravatar
Morten S.
MAX BOOST
Innlegg: 2029
Registrert: 20 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N1507
Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
Sted: Vestfold
Kontakt:

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av Morten S. » 18 feb 2012, 18:22

Kokill er en forsterket kasse. Forsterkningene er i form av innvendige ribber.
Finnes bare som 4 trinns, mener jeg. Søk på på vxl-låds Jörgen så finner du endel om emnet. Han har
også en hjemmeside med bilder.
"Alt" fra totakt til turbo

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Girkasse spørsmål til 99

Legg inn av Ronny_N169 » 18 feb 2012, 18:58

Kokill er støpeteknikken. Chill casting på engelsk. Dvs at den støpte aluminiumen får en helt annen tetthet enn vanlig sandstøping. Jeg har noen deler fra kokille kasser liggendes, laget i 1976, og de ser ut som om de er laget i går.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Svar