"Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
"Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Irriterer meg litt over alle unødige oppstartene tillegsvarmeren blir utsatt for. Mange ganger er motoren varm nok, andre ganger kan turen bli veldig kort ved flere ærender og varmeren rekker ikke å starte før det på nytt er stopp. Derfor kunne det være greit å hindre at den starter.
Varmeren skal starte automatisk hvis omgivelsestemperaturen er under 8 grader og motortemperaturen under 75 grader. Det siste der er jeg ikke så sikker på at det fungerer, for på de bilene jeg har hatt fingrene borti starter varmeren uansett hvor varm motoren er så lenge omgivelsene er kalde nok.
Det er sannsynligvis komplisert å gjøre inngrep i styringssystemet, men kan det være mulig å manipulere temperaturføleren? Jeg tror ikke føleren som måler utetemp på dashbordet brukes til dette siden jeg har opplevd at varmeren har startet med 10-11 grader på måleren, så det er antagelig en egen sensor. Noen som vet hvor denne eventuelt ligger og data på denne? Tenkte å koble inn en paralell eller seriemotstand og legge inn bryter i kupeen for å få avlest temperatur til å bli høyere - og dermed hindre at varmeren starter ved hjelp av denne bryteren.
Noen som har kunnskap eller tanker rundt dette?
Varmeren skal starte automatisk hvis omgivelsestemperaturen er under 8 grader og motortemperaturen under 75 grader. Det siste der er jeg ikke så sikker på at det fungerer, for på de bilene jeg har hatt fingrene borti starter varmeren uansett hvor varm motoren er så lenge omgivelsene er kalde nok.
Det er sannsynligvis komplisert å gjøre inngrep i styringssystemet, men kan det være mulig å manipulere temperaturføleren? Jeg tror ikke føleren som måler utetemp på dashbordet brukes til dette siden jeg har opplevd at varmeren har startet med 10-11 grader på måleren, så det er antagelig en egen sensor. Noen som vet hvor denne eventuelt ligger og data på denne? Tenkte å koble inn en paralell eller seriemotstand og legge inn bryter i kupeen for å få avlest temperatur til å bli høyere - og dermed hindre at varmeren starter ved hjelp av denne bryteren.
Noen som har kunnskap eller tanker rundt dette?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Kan ikke dette programmeres med tech2 på 9-3'n? Å lure giverne er neppe lurt, de brukes til mya annet også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Det er vel vanskelig å programmere styringen til å forutse at man bare skal flytte bilen et par hundre meter nedover gata og at varmeren ikke trenger å starte. Jeg er altså ute etter å kunne hindre varmeren i å tenne basert på kunnskapen jeg har om f.eks. turen som skal kjøres. Ellers er jeg naturligvis enig i at det ikke er lurt å forstyrre sensorene hvis de brukes til andre ting, det er derfor jeg søker kunnskap om dette. Om det er en egen føler burde det være uproblematisk, men det er vel ikke sannsynlig at det er slik.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Har du 9-5 kan du kjøre på et Saab verksted og få programmert varmeren slik at du må inn i siden og starte den selv hvis du skal bruke den. Har du 9-3 et det ingen ting annet og gjøre enn og bruke den som den er eller koble ut varmen
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Fryktet vel egentlig det. Synd, for det blir unødig mye stopp/start og dermed slitasje på varmeren når det er småkjøring på gang. Fikk problemer med varmeren når bilen var gått 24.000, og etter et par hundre mil til fungerte den ikke i det hele tatt. Det ble ordnet på garanti og glødeplugg, flammevakt, styreenhet og motor ble skiftet (jepp, det var den siste delen de skiftet som var defekt...) på omkring 30.000 km. Nå skal de normalt holde lenger enn som så før det blir problemer. Har en del erfaring med Eberspachervarmere i båt, og driftssikkerheten er mildt sagt variabel. Derfor kunne det være greit å kunne bregrense den bortkastede bruken.
Når du skriver koble ut varmen mener du å fysisk koble fra varmeren? Det ingen muligheter for å gjøre det i SID på min bil (07 9-3 1.9). Kanskje det er mulig å koble den via bryter/rele sånn at dette kan gjøres fra førerplass?
Vil sannsynligvis generere feilkode om man kobler vekk varmeren, men det kan jeg leve med. Er jo bare i vinterhalvåret dette er aktuelt uansett.
Når du skriver koble ut varmen mener du å fysisk koble fra varmeren? Det ingen muligheter for å gjøre det i SID på min bil (07 9-3 1.9). Kanskje det er mulig å koble den via bryter/rele sånn at dette kan gjøres fra førerplass?
Vil sannsynligvis generere feilkode om man kobler vekk varmeren, men det kan jeg leve med. Er jo bare i vinterhalvåret dette er aktuelt uansett.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1571
- Registrert: 23 sep 2004, 01:00
- Medlemsnummer: n434
- Navn: Arvid Nesse
- Bil: saab 9-5 2.2tid, saab 9000 cse
- Sted: Bergen
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
da lokaliserer du den forran i motorrommet på bilen og napper av kontakten, da virker den ikke i det hele tatt..
Er rart de har klart og lage til i programmet til 9-5 at den kan programeres vekk, men ikke i 9-3
Er rart de har klart og lage til i programmet til 9-5 at den kan programeres vekk, men ikke i 9-3
Opel vivaro 9 seter
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
Ford Mondeo 2.0 tdci 2008 modell. Min bil
1989 modell SUZUKI DR 750 BIG.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Får ta en titt. Kanskje det går an å koble det via bryter og koble den fra ved behov innenfra.
Takk for hjelp
Takk for hjelp

- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
"Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Er en på jobb som har en ford, han har laget seg en bryter som du sier hvor han kan legge den inn eller ut ved behov.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Det jeg håper på å oppnå er å hindre at den starter automatisk. Den kan startes manuelt via SID, enten direkte eller på timer. Må gå an å legge en eller annen ledning over bryter der tenker jeg. Ikke hovedstrømmen, for glødepluggen drar fort 250-300 watt under oppstart. Det tar fort knekken på en bryter 

-
- 0.7 bar
- Innlegg: 176
- Registrert: 19 feb 2010, 21:36
- Medlemsnummer: N1865
- Navn: Ronald Larsen
- Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
- Sted: Oslo
"Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Hvis du slår den av i SID når den har startet automatisk tror jeg ikke den starter automatisk neste gang ?!
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Den står "off" i SID selv om den har startet og går automatisk. Hvis den er startet på timer eller manuelt før oppstart av motoren kan man endre fra "on" til "off" etter at motoren er startet, men om temperaturen tilsier at at den skal gå stanser den ikke. Man kan altså ikke overstyre automatikken fra SID. Og jo, den starter ALLTID automatisk om temperaturen tilsier det på min bil.
Ikke en optimal konfigurasjon. Blir mye unødvendig slitasje av slikt.
Ikke en optimal konfigurasjon. Blir mye unødvendig slitasje av slikt.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Da har jeg koblet varmeren fra. Kun en plugg med låseklips som måtte tas ut og den stod plassert lett tilgjengelig. Kjører sånn inntil videre i det nydelige vårværet som "herjer" nordvestlandet i disse dager, med temperaturer fra 4-10 grader når motoren driftstemperatur temmelig raskt selv uten tilleggsvarmeren.
Merker meg at pluggen jeg tok ut inneholder flere ledninger, og disse ligger helt åpent de siste centimetrene inn mot koblingen. Dermed ønsker jeg meg et skjema eller kunnskap om hva de forskjellige ledningene gjør. Har et håp om at det går an å legge en av ledningene på et normalt lukket rele. Tenkte å kjøpe fjernstyrt rele fra ebay, slik at jeg kan bryte kretsen fra kupeen og dermed hindre varmeren i å starte - og med minimale inngrep i bilen. Jeg har noen slike "hongkonkreleer" fra før, og de har vist seg å være svært driftssikre - men driftsmiljøet under et panser er nok et par hakk tøffere enn innsiden av diverse utstyr inne i bolighus...
Hvis noen har kunnskap om disse ledningene eller vet hvor jeg kan finne det er jeg lutter øre og takknemlig
Merker meg at pluggen jeg tok ut inneholder flere ledninger, og disse ligger helt åpent de siste centimetrene inn mot koblingen. Dermed ønsker jeg meg et skjema eller kunnskap om hva de forskjellige ledningene gjør. Har et håp om at det går an å legge en av ledningene på et normalt lukket rele. Tenkte å kjøpe fjernstyrt rele fra ebay, slik at jeg kan bryte kretsen fra kupeen og dermed hindre varmeren i å starte - og med minimale inngrep i bilen. Jeg har noen slike "hongkonkreleer" fra før, og de har vist seg å være svært driftssikre - men driftsmiljøet under et panser er nok et par hakk tøffere enn innsiden av diverse utstyr inne i bolighus...
Hvis noen har kunnskap om disse ledningene eller vet hvor jeg kan finne det er jeg lutter øre og takknemlig

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Type varmer? Hydronic 5?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
EDIT: 
EDIT2:
EDIT2:
Sist redigert av KapteinSAABeltann den 08 mar 2012, 22:44, redigert 2 ganger totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: "Lure" tempføler slik at parkeringsvarmer ikke starter
Skal se hva jeg finner, tror jeg har skjema en plass.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan