Her poster du alt elektrisk som ikke har med motorstyring å gjøre.
Moderator: Moderatorer
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 02 mar 2012, 18:44
redturbo skrev:Har du forsøkt å pumpe pedalen fort flere ganger etter hverandre samtidig som starteren går? Det kan fungere selv om det ikke er standard metode. Den hoster litt, men kommer kanskje lettere i gang. Denne metoden måtte jeg ty til etter lang stillestående tid med rå og kald luft. Det var imidlertid ikke noen direkte feil på motoren.
det er nå verdt ett forsøk da, tenker jeg går ut å arbeider litt mer med bilen senere

-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 05 mar 2012, 18:17
Bytt veivakselgiver, dette er helt typisk symptom på at den er gåen.

M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 07 mar 2012, 11:30
jaa, men det som er rart er at den startet for noen uker siden sånn av og til, men etter jeg var borte noen dager og batteriet gikk til 0V så har den ikke startet :s
har laddet batteriet opp igjen og det er ikke noe feil med det tror jeg, kjøpte det nytt i starten av februar. Så er derfor litt usikker på om det er giveren til veivakslingen, men er jo fullt mulig den har blitt mer og mer slitt eller noe sånt da og til slutt blitt ødlagt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 mar 2012, 11:42
Det er typisk at denne gir periodisk feil. BYTT GIVER, sannsynligheten for at feilen ligger der er stor, og den koster ikke mye. Vil du feilsøke den trenger du diagnoseverktøy, dvs du må betale noen for å gjøre det, og det koster fort like mye som giveren.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
redturbo
- 2.0 bar

- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Legg inn
av redturbo » 07 mar 2012, 11:44
Hadde ikke du nytt batteri?
Vet du hva som ladet ut batteriet? Etter hukommelsen skal alle lamper slukke av seg selv etter 20 minutter hvis tenningen er av, altså ingen strømforbrukere annet enn klokken.
Strømtyver er jo godt å bli kvitt uansett!
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 07 mar 2012, 12:14
Ingvar N629 skrev:Det er typisk at denne gir periodisk feil. BYTT GIVER, sannsynligheten for at feilen ligger der er stor, og den koster ikke mye. Vil du feilsøke den trenger du diagnoseverktøy, dvs du må betale noen for å gjøre det, og det koster fort like mye som giveren.
tenker nok jeg bestiller ny, må bare vente til stipendet mitt kommer

-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 07 mar 2012, 12:16
redturbo skrev:Hadde ikke du nytt batteri?
Vet du hva som ladet ut batteriet? Etter hukommelsen skal alle lamper slukke av seg selv etter 20 minutter hvis tenningen er av, altså ingen strømforbrukere annet enn klokken.
Strømtyver er jo godt å bli kvitt uansett!
Eneste jeg ser som kan ha gjort det er baklukelyset, er ikke sikker på det med bryteren der, men skrudde den ihvertfall helt av etter jeg laddet opp batteriet igjen.
Snakket med de på jeg kjøpte batteriet med å de mente det mest sannsynlig var kulden som gjor det.
-
Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Legg inn
av Aleks-ander_N948 » 09 mar 2012, 21:57
Vist du har målt batteriet ditt til 0 volt har det nok fått seg en real knekk

Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 11 mar 2012, 11:13
tok ett par bilder av bilen igår, men forsto ikke helt hvordan jeg skulle legge de ut her :s
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 11 mar 2012, 19:26
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 11 mar 2012, 21:06
På ng900 sitter giveren forran på motoren, mot radiatoren. Hvis du kikker på høyre side av eksosmanifolden (mot girkassen) vil du se et lite deksel og en ledning som kommer opp derfra. Giveren sitter bak dette dekselet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
R09
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 41
- Registrert: 21 feb 2012, 19:38
Legg inn
av R09 » 13 mar 2012, 19:57
var ute for å ta ut giveren tidligere og skruen som holdt den på plass på fremsiden av motoren satt godt den.. gjengene er litt fucked, må fikse meg ett større skrujern til imorgen å prøve på nytt, og viss ikke det går er vell jeg mer fucked enn gjengene..
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 13 mar 2012, 20:04
R09 skrev:skrujern
Du har vel ikke prøvd med skrujern? Sporet i bolten er Torx 30.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan