2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Her postes alt som har med understell, bremser, dekk og felger å gjøre.

Moderator: Moderatorer

Svar
KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av KapteinSAABeltann » 10 mar 2012, 21:00

Etter å ha lokalisert et fjærbrudd på høyre side foran byttet jeg i dag fjæren, og samtidig med at bilen var oppe benyttet jeg anledningen til å inspisere den andre siden. Der fant jeg til min store overraskelse et helt identisk brudd og kunne fiske ut den avknekte biten. Bruddene er nede i fjærskålen og er en knapp halvrunde fra enden, og er nøyaktig på samme sted på fjæren.

Ikke verdens ende hverken økonomisk eller med tanke på tiden det tar å bytte, men det har vært en saftig smørbrødliste med feil på denne bilen. Den er gått knappe 57.000 km og har ikke vært utsatt for noe som skulle tilsi skade på understellsdeler. Tvert i mot er jeg typen som styrer unna når det er ujevnheter, og snegler meg over de som ikke kan unngås.

Tilfeldigheter, dårlig batch fra "fjærfabrikken" eller er dette vanlig på disse bilene?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 mar 2012, 21:07

Bror min har en 05 9-3 2.0t med sportsunderstell, han har også brudd på eine fjøra framme no, km.stand er vel rundt 65k.

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av redturbo » 11 mar 2012, 04:23

Har ikke noe godt svar. Det var tilsvarende på 95-modell 900S, innen 70.000 km var det likt det du beskriver.
Har også berørt temaet i en annen tråd. Men ingen har forklaringer som jeg har sett ennå.
Spørsmål fra en teoretiker:

Er stålet er for sprøtt?
Og jeg spør om stålet møter annet metall i fjærbenet slik at svakheter utvikles?
I "gamle dager" (før internett gjorde alle svakheter allment kjent) var det da vel i særdeleshet drosjene som fikk fjærbrudd i Oslos dårlige gater, ikke nyere biler?
Er det andre elektriske forhold eller "jordingsforhold" i bilene, f.eks gjennom andre gummiblandinger i dekkene?

Denne siden (TheAA.com)
http://www.theaa.com/motoring_advice/ca ... aking.html
påstår at fjærbruddproblemene bare vokser i omfang fordi fjærene regelrett er for tynne fordi man ønsker vektreduksjon. Dernest at salt gir et korrosjonsproblem, MEN de fjærene jeg har sett som har brutt av (ikke mange) viser knapt antydning til korrosjon rundt bruddstedet.

På denne siden (Saablink.net)
http://www.saablink.net/forum/car-probl ... /42656.htm
er det noen som tror at det er plastikk-foringen som medfører at fjæren bader i saltlake eller annen skitt.
Dernest er det en som sammenligner vekten på de GM-fjærene med SAAB 9000 eller 9-5 fjærer og sier at de veier praktisk talt ingenting i forhold.

Er det altså så enkelt som at fjærene er laget av for tynt materiale?

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av KapteinSAABeltann » 11 mar 2012, 08:22

Litt rask googling før jeg drar på jobb:

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=181264

http://www.saabsunited.com/2009/05/are- ... rings.html <---maken brudd som mine

http://www.aboutautomobile.com/Investig ... oil+Spring

http://www.lancerservice.com/blog/2010/ ... -warranty/

Rekker ikke å finlese nå, men det ser jo ut som et vanlig fenomen på 9-3.

EDIT: typo
Sist redigert av KapteinSAABeltann den 11 mar 2012, 17:16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
untouch4ble N1021
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 515
Registrert: 05 feb 2007, 06:22
Medlemsnummer: N1021
Bil: 9-3ss
Sted: Byåsen - Trondheim

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av untouch4ble N1021 » 11 mar 2012, 14:31

Fikk brudd i venstre foran nå nettopp jeg også. 2005 modell som har gått 84k.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk

Andree N1021

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av KapteinSAABeltann » 11 mar 2012, 17:18

Har byttet en og nr. to er bestilt fra Speedparts : http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 23006.html

Dette er vel ikke originaldeler?

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av redturbo » 11 mar 2012, 19:49

De jeg byttet til var produsert hos Lesjöfors i Sverige og Sachsdemper.
Det ble en stivere fjæringskarakteristikk og Mekonomen ville ikke ta ansvar for å ha skaffet deler del anbefalte som likeverdige. Ganske irriterende, men de har holdt 200.000 km.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av KapteinSAABeltann » 21 mar 2012, 12:31

Da er fjær nr. 2 byttet. Bruker nye fjærer å sige litt når de er helt nye før de normaliserer seg?

Her er bilde av de gamle:

Bilde

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av Hjelle, N6 » 21 mar 2012, 13:10

KapteinSAABeltann skrev:Da er fjær nr. 2 byttet. Bruker nye fjærer å sige litt når de er helt nye før de normaliserer seg?
Ja.

KapteinSAABeltann
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 286
Registrert: 18 aug 2007, 15:08
Sted: Averøy

Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran

Legg inn av KapteinSAABeltann » 21 mar 2012, 13:35

Bra, synes den ble litt høy foran i forhold til bak. Og ikke minst, den siden jeg byttet i dag var litt høyere enn andre siden som ble byttet for 60-70 mil siden. Ordner seg vel da :)

Men; Merket meg at topplageret som jeg byttet i høst allerede har fått antydning til knasing (sand?). Regner med at det holder lenge enda tross dette, men det får meg til å lure litt på om ting er laget for å gå i stykker og ikke for å vare lengst mulig. Satte i originale lagre som visstnok skal være forbedret etter råd her på forumet.

Svar