2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Etter å ha lokalisert et fjærbrudd på høyre side foran byttet jeg i dag fjæren, og samtidig med at bilen var oppe benyttet jeg anledningen til å inspisere den andre siden. Der fant jeg til min store overraskelse et helt identisk brudd og kunne fiske ut den avknekte biten. Bruddene er nede i fjærskålen og er en knapp halvrunde fra enden, og er nøyaktig på samme sted på fjæren.
Ikke verdens ende hverken økonomisk eller med tanke på tiden det tar å bytte, men det har vært en saftig smørbrødliste med feil på denne bilen. Den er gått knappe 57.000 km og har ikke vært utsatt for noe som skulle tilsi skade på understellsdeler. Tvert i mot er jeg typen som styrer unna når det er ujevnheter, og snegler meg over de som ikke kan unngås.
Tilfeldigheter, dårlig batch fra "fjærfabrikken" eller er dette vanlig på disse bilene?
Ikke verdens ende hverken økonomisk eller med tanke på tiden det tar å bytte, men det har vært en saftig smørbrødliste med feil på denne bilen. Den er gått knappe 57.000 km og har ikke vært utsatt for noe som skulle tilsi skade på understellsdeler. Tvert i mot er jeg typen som styrer unna når det er ujevnheter, og snegler meg over de som ikke kan unngås.
Tilfeldigheter, dårlig batch fra "fjærfabrikken" eller er dette vanlig på disse bilene?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Bror min har en 05 9-3 2.0t med sportsunderstell, han har også brudd på eine fjøra framme no, km.stand er vel rundt 65k.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Har ikke noe godt svar. Det var tilsvarende på 95-modell 900S, innen 70.000 km var det likt det du beskriver.
Har også berørt temaet i en annen tråd. Men ingen har forklaringer som jeg har sett ennå.
Spørsmål fra en teoretiker:
Er stålet er for sprøtt?
Og jeg spør om stålet møter annet metall i fjærbenet slik at svakheter utvikles?
I "gamle dager" (før internett gjorde alle svakheter allment kjent) var det da vel i særdeleshet drosjene som fikk fjærbrudd i Oslos dårlige gater, ikke nyere biler?
Er det andre elektriske forhold eller "jordingsforhold" i bilene, f.eks gjennom andre gummiblandinger i dekkene?
Denne siden (TheAA.com)
http://www.theaa.com/motoring_advice/ca ... aking.html
påstår at fjærbruddproblemene bare vokser i omfang fordi fjærene regelrett er for tynne fordi man ønsker vektreduksjon. Dernest at salt gir et korrosjonsproblem, MEN de fjærene jeg har sett som har brutt av (ikke mange) viser knapt antydning til korrosjon rundt bruddstedet.
På denne siden (Saablink.net)
http://www.saablink.net/forum/car-probl ... /42656.htm
er det noen som tror at det er plastikk-foringen som medfører at fjæren bader i saltlake eller annen skitt.
Dernest er det en som sammenligner vekten på de GM-fjærene med SAAB 9000 eller 9-5 fjærer og sier at de veier praktisk talt ingenting i forhold.
Er det altså så enkelt som at fjærene er laget av for tynt materiale?
Har også berørt temaet i en annen tråd. Men ingen har forklaringer som jeg har sett ennå.
Spørsmål fra en teoretiker:
Er stålet er for sprøtt?
Og jeg spør om stålet møter annet metall i fjærbenet slik at svakheter utvikles?
I "gamle dager" (før internett gjorde alle svakheter allment kjent) var det da vel i særdeleshet drosjene som fikk fjærbrudd i Oslos dårlige gater, ikke nyere biler?
Er det andre elektriske forhold eller "jordingsforhold" i bilene, f.eks gjennom andre gummiblandinger i dekkene?
Denne siden (TheAA.com)
http://www.theaa.com/motoring_advice/ca ... aking.html
påstår at fjærbruddproblemene bare vokser i omfang fordi fjærene regelrett er for tynne fordi man ønsker vektreduksjon. Dernest at salt gir et korrosjonsproblem, MEN de fjærene jeg har sett som har brutt av (ikke mange) viser knapt antydning til korrosjon rundt bruddstedet.
På denne siden (Saablink.net)
http://www.saablink.net/forum/car-probl ... /42656.htm
er det noen som tror at det er plastikk-foringen som medfører at fjæren bader i saltlake eller annen skitt.
Dernest er det en som sammenligner vekten på de GM-fjærene med SAAB 9000 eller 9-5 fjærer og sier at de veier praktisk talt ingenting i forhold.
Er det altså så enkelt som at fjærene er laget av for tynt materiale?
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Litt rask googling før jeg drar på jobb:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=181264
http://www.saabsunited.com/2009/05/are- ... rings.html <---maken brudd som mine
http://www.aboutautomobile.com/Investig ... oil+Spring
http://www.lancerservice.com/blog/2010/ ... -warranty/
Rekker ikke å finlese nå, men det ser jo ut som et vanlig fenomen på 9-3.
EDIT: typo
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=181264
http://www.saabsunited.com/2009/05/are- ... rings.html <---maken brudd som mine
http://www.aboutautomobile.com/Investig ... oil+Spring
http://www.lancerservice.com/blog/2010/ ... -warranty/
Rekker ikke å finlese nå, men det ser jo ut som et vanlig fenomen på 9-3.
EDIT: typo
Sist redigert av KapteinSAABeltann den 11 mar 2012, 17:16, redigert 1 gang totalt.
- untouch4ble N1021
- 2.0 bar
- Innlegg: 515
- Registrert: 05 feb 2007, 06:22
- Medlemsnummer: N1021
- Bil: 9-3ss
- Sted: Byåsen - Trondheim
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Fikk brudd i venstre foran nå nettopp jeg også. 2005 modell som har gått 84k.
05" Saab 9-3ss Tids Hirsch 175hk
Andree N1021
Andree N1021
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Har byttet en og nr. to er bestilt fra Speedparts : http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 23006.html
Dette er vel ikke originaldeler?
Dette er vel ikke originaldeler?
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
De jeg byttet til var produsert hos Lesjöfors i Sverige og Sachsdemper.
Det ble en stivere fjæringskarakteristikk og Mekonomen ville ikke ta ansvar for å ha skaffet deler del anbefalte som likeverdige. Ganske irriterende, men de har holdt 200.000 km.
Det ble en stivere fjæringskarakteristikk og Mekonomen ville ikke ta ansvar for å ha skaffet deler del anbefalte som likeverdige. Ganske irriterende, men de har holdt 200.000 km.
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Da er fjær nr. 2 byttet. Bruker nye fjærer å sige litt når de er helt nye før de normaliserer seg?
Her er bilde av de gamle:

Her er bilde av de gamle:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Ja.KapteinSAABeltann skrev:Da er fjær nr. 2 byttet. Bruker nye fjærer å sige litt når de er helt nye før de normaliserer seg?
-
- 1.2 bar
- Innlegg: 286
- Registrert: 18 aug 2007, 15:08
- Sted: Averøy
Re: 2007 9-3 - brudd i begge fjærer foran
Bra, synes den ble litt høy foran i forhold til bak. Og ikke minst, den siden jeg byttet i dag var litt høyere enn andre siden som ble byttet for 60-70 mil siden. Ordner seg vel da 
Men; Merket meg at topplageret som jeg byttet i høst allerede har fått antydning til knasing (sand?). Regner med at det holder lenge enda tross dette, men det får meg til å lure litt på om ting er laget for å gå i stykker og ikke for å vare lengst mulig. Satte i originale lagre som visstnok skal være forbedret etter råd her på forumet.

Men; Merket meg at topplageret som jeg byttet i høst allerede har fått antydning til knasing (sand?). Regner med at det holder lenge enda tross dette, men det får meg til å lure litt på om ting er laget for å gå i stykker og ikke for å vare lengst mulig. Satte i originale lagre som visstnok skal være forbedret etter råd her på forumet.