Slitasje på lagerflater i topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Saabfan » 29 mar 2012, 23:04

Demonterer en 2.0 9-5-motor for et byggeprosjekt. Mange spørsmål dukker opp, mange knyttet til hva som kan brukes av nevnte motor. Det er en del riper i lagerflatene i toppen som jeg lurer på om kvalifiserer til kassering av hele toppen. Legger ut noen bilder.

Par andre spørsmål:

- Sila er inngrodd med dritt - se bilde. Er det diesel som er tingen for å løse opp? Andre væsker jeg kan legge den i?
- Hvor ille er slitasjen på ramlagerskålene? Må byttes.
- Kan topplokksboltene brukes flere ganger? Er dette sånne som strekker seg?
- Hvordan kan jeg avgjøre om kammene er (for) slitt?
- Klarte å knekke en av de "flensbitene" på bunnpanna, står en tre-fire sånne ut rett ved anleggsflaten. Lurte på om disse har noen funksjon?
- Ramlageroverfallene er nummerert motsatt vei ift "fasiten" i haynes. Har dette noe å si? Hvor viktig er det f.eks. at samme lagerdeler på kammen sitter på samme sted?

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Saabfan den 29 mar 2012, 23:49, redigert 1 gang totalt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av EdHunter N815 » 29 mar 2012, 23:18

Jeg skal ikke bevege meg inn på dette med slitasje, men kan svare deg på det andre.

Diesel løser opp det meste, legg silen i en dunk i et par døgn så blir den sikkert ren og pen.

Topplokksboltene er strekkbolter, og kan ikke brukes om igjen. De koster uansett bare noen hundrelapper.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Pål N526 » 30 mar 2012, 00:57

Rett meg om jeg tar feil:

Nummerene på hovedlager skal peke mot(er stempla litt på siden av senter) eksos siden på blokka og være nummerert fra 1-5 hvor 5 er på svinghjulsida

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2012, 06:56

Slitasje måles, ikke synses.

At kambukkene havner på rett sted er kritisk!! De er nummerert og skal plasseres mot tilsvarende nummer i toppen. Og de skal monteres rett vei!

Skal du ikke ha en BioPower-eller Aerotopp når du er igang?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Saabfan » 30 mar 2012, 10:01

Slitasje måles, ikke synses.

At kambukkene havner på rett sted er kritisk!! De er nummerert og skal plasseres mot tilsvarende nummer i toppen. Og de skal monteres rett vei!

Skal du ikke ha en BioPower-eller Aerotopp når du er igang?
Måles med sånn guffe som man leser av bredden på med en "linjal" el med mikrometer?

Så at det var nummerering på dem ja og at de hadde et "hakk" som pekte utover.

Vil gjerne kjøre på sprit (biopowertopp)! Har ikke lykkes med å få tak i! Hvordan er aerotoppen annerledes/bedre?
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2012, 11:09

Du kan måle med tråd ja, toleranser sjekkes mot WIS. Er du utenfor er det mulig å slipe ned bukkene og linjebore, men det koster og er neppe verdt det mot å skaffe en ny topp.

Søk på bildelsbasen og lagabasen i Sverige, så finner du sikkert topper. Aerotoppen (og alle 2,3 fra 2001 og nyere) har Nimonic eksosventiler, de vil du ha. De vanlige ser ikke så pene ut etter litt kjør, har et sett her du kan se på neste gang du er innom.

Finner du en BioPowertopp fra en 2,3 så skal denne ha de ventilene du bør ha på både innsugs- og eksossiden. Få gjerne med deg bensintrykksregulatoren fra samme bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Saabfan » 30 mar 2012, 19:09

Hvor får jeg sånn tråd? Kan ikke huske å ha sett det på BT/torshov/mekonomen.

Har ikke helt skjønt dette med linjeboring, hva er dette? Kan jo ikke ta vekk gods i lagerflatene til kammen...

Trodde jeg hadde nimonic eksosventiler på den delemotoren jeg kjøpte fra 05?? Kan legge ut bilde av dem evt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2012, 19:29

Du har ikke de ventilene hvis det er en 2-liter, nei.

Ved linjeboring slipes bukkene før det bores, slik at det finnes gods å bore i.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Saabfan » 30 mar 2012, 19:49

Ved linjeboring slipes bukkene før det bores, slik at det finnes gods å bore i.
Sorry man, don't get it...(sliping tar jo vekk gods) :sheepish:
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mar 2012, 20:44

Anleggsflata mot toppen, altså undersiden av bukken, slipes. Altså delingsflata, da blir hullet mindre.Tar du den nå?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Saabfan » 03 apr 2012, 19:35

Anleggsflata mot toppen, altså undersiden av bukken, slipes. Altså delingsflata, da blir hullet mindre.Tar du den nå?
Ja det tror jeg! 8) Men da blir jo ikke hulle helt sirkulært lenger? I tillegg vil jo ikke dette helbrede en slitt overflate i toppen som man ser på første bildet...
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Ingvar N629 » 03 apr 2012, 21:44

Saabfan skrev:
Anleggsflata mot toppen, altså undersiden av bukken, slipes. Altså delingsflata, da blir hullet mindre.Tar du den nå?
Ja det tror jeg! 8) Men da blir jo ikke hulle helt sirkulært lenger? I tillegg vil jo ikke dette helbrede en slitt overflate i toppen som man ser på første bildet...
Derfor bores det etterpå... linjeboring! Gløsingeniører, ass! :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabfan
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 951
Registrert: 17 feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: N1227
Bil: Saab 9-5 AERO Estate
Sted: Oslo

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Saabfan » 03 apr 2012, 22:19

Derfor bores det etterpå.
HAHAHAHA! :stupidme: Godt poeng, captain obvious to the rescue! Takk, da falt det fint på plass :lol:

Oh lord, ja skal man jo ha en seriøs borrmaskin. Spørs om kanskje ny topp er like greit - får måle og se! Men strukturen på noen av de flatene lover ikke godt.
9-5 2.0t VECTOR ESTATE MY02 -> NÅ FULLBLODS AERO!
9-3 1.8t VECTOR CABRIOLET MY05

9000CS M95 - solgt
900 M93 2.1L 16 valve - solgt
900c M87 - på de evige autobaner

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Slitasje på lagerflater i topp

Legg inn av Ingvar N629 » 03 apr 2012, 22:21

Haha, du får vel like godt finne deg en Bio-topp først som sist, når du nå først er i gang og bygger nytt :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar