Idag lå det en flekk med olje (har tidligere vært helt fri for olje) under bilen der servotanken er. Så i motoren at også tanken er full av olje. Tok av lokk og så at det er for mye olje på tanken. Peilet motorolja og den var på nivå minimum. Siste service var for nesten 2 år siden. Kan motorolje komme inne i servosystemet? Isåfall hvor og hvordan fikses det?
Det har vært mye tull med bilen i det siste. Vurderer toyota når jeg skal ha så gammel bil. Bilen er forøvrig 03 mod 93 SS
Hvorfor lekker jeg servoolje?
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvorfor lekker jeg servoolje?
Hvis du lekker servoolje, så gå til legen med en gang!
Men bilen... det har skjedd før på den modellen at det trykkes motorolje til servosystemet pga gåen simring i servopumpa. Hvis du søker litt så finner du sikker eldre tråder om det samme.
Men bilen... det har skjedd før på den modellen at det trykkes motorolje til servosystemet pga gåen simring i servopumpa. Hvis du søker litt så finner du sikker eldre tråder om det samme.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hvorfor lekker jeg servoolje?
Takk.
Av det jeg har lest kan noe stemme. Men jeg ser at det lekker fra lokket, er det her jeg skal merke det, at det kommer for mye olje i systemet og presses ut her? Eller kan det være så enkelt at lokket ikke holder tett? Det er jo ikke helt fullt oppi, men over øverste nivå. Bør jeg la være å kjøre? Eller kan jeg kjøre småturer og etterfylle motorolje hvis det skulle bli altfor lite olje? Typisk dette nå midt i påsken...
Går ut fra at jeg må skifte hele servopumpe hvis det er som du sier.
Av det jeg har lest kan noe stemme. Men jeg ser at det lekker fra lokket, er det her jeg skal merke det, at det kommer for mye olje i systemet og presses ut her? Eller kan det være så enkelt at lokket ikke holder tett? Det er jo ikke helt fullt oppi, men over øverste nivå. Bør jeg la være å kjøre? Eller kan jeg kjøre småturer og etterfylle motorolje hvis det skulle bli altfor lite olje? Typisk dette nå midt i påsken...
Går ut fra at jeg må skifte hele servopumpe hvis det er som du sier.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvorfor lekker jeg servoolje?
Er vel billigere å skifte simring, hvilken løsning som blir valgt kommer nok an på hvilket verksted du bruker. Jeg har ikke skrudd på dette selv og vet ikke om det er mulig å bare skifte simringen, men har sett at folk har kommet unna med rimeligere løsninger enn å kjøpe ny pumpe, så da vil jeg anta at det et det som har blitt gjort. Skrur du selv, så er det nok enklere å finne en rimelig løsning.asaf skrev: Går ut fra at jeg må skifte hele servopumpe hvis det er som du sier.
Om det er en slik lekkasje du har bør du vel kunne se på fargen på servooljen.
Motorolje i servosystemet er neppe så gunstig, om du vil bruke bilen likevel er en risikovurdering du får ta selv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hvorfor lekker jeg servoolje?
Hadde bilen hos Hellestø på Sola. Skiftet hele pumpen. Kom på ca 5500 kr inkl arbeid.