Ingvar N629 skrev:De vanlige eksosventilene tåler ikke varmen et aeroprogram utvikler, det kan jo være noe å tenke på når man trimmer også!!!
Ventilene kan skades og bli utette, og da stiger varmen ytterligere rundt ventilen og ventiltallerkenen kan brennes løs fra skaftet og trille ned i forbrenningsrommet.
Fra 2001-modell fikk alle 2,3 de samme eksosventilene som aero, av Nimonic type.
Aeroprogram i en ikke-Aero bil vil ikke gi full effekt hvis ikke VIN stemmer med Aero.
Turboen din er uansett for liten, ikke bare for toppeffekt men det lille turbinhuset gir høyere avgassmottrykk også ved høyt momentuttak, dette vil gi høyere temperatur på eksossiden.
Kompressoren er jo selvsagt også alt for liten, lufta når maksimal hastighet og selv om programmet ber om mer ved å la turbinturtallet øke og øke, så er temperaturen det eneste som øker. Luftmassestrømmen øker ikke.
Har 01-mod så da er altså ikke eksosventilene noe problem.
Skjønner at turboen er for liten,men vil jeg ikke oppnå noe som helst ved å stramme wastegaten?
Grunnen til at jeg spør er bla at jeg hadde en annen 9-5 som ble trimma av SAAB-forhandleren i Larvik
og da var wastegaten stramma så mye at staget var kappa for å få det til (2.0t 99). Ga 1.2 Bar...
Men viktigst av alt,kan jeg ødelegge motoren hvis jeg kjører med dette til jeg får fiksa et annet program?
Hvor får jeg tak i et garantert originalt 2.3t 01 program???
Kjører 95-okt nå og har mest langkjøring. Gir på litt ut fra kryssa bare