Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 09 apr 2012, 15:03
Har lest litt på forumet og fant ut at dette var så bra at jeg måtte bli medlem
Har hatt problemer med 9-5 en min en liten stund nå med at den lugger ved pådrag. Har lest på forumet at dette kunne skyldes falskluft, så jeg forsøkte og trykkteste. Da fant jeg ut at det var en lekasje ved skruen som sitter oppå røret som går fra gummibelgen ved lmm til turboen. Det kom litt luft ut under skruehodet. Jeg måtte opp i ca 0.7 bar før lekasjen startet. Men vil denne lekasjen ha noe å si?
På forhånd takk

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 apr 2012, 15:28
Nei om du måtte opp i det trykket spiller det nok ingen rolle. Det vil aldri være noe særlig trykkdifferanse over den koblingen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 09 apr 2012, 19:44
Sjekk pkugger. Må være ngk r plugger. Sjekk/bytt bensinfilter. Byttelån lmm og tennkassett. Kjører du med open air filter, tar som regel lmm skade av dette.
Kraftige rykk så du beveger deg i setet, eller rykk som i at motor av og til ikke fyrer?
/ pål
/ d
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 09 apr 2012, 21:07
Pål N526 skrev:Sjekk pkugger. Må være ngk r plugger. Sjekk/bytt bensinfilter. Byttelån lmm og tennkassett. Kjører du med open air filter, tar som regel lmm skade av dette.
Kraftige rykk så du beveger deg i setet, eller rykk som i at motor av og til ikke fyrer?
/ pål
/ d
Pluggene er byttet og de er ngk r plugger

jeg har vanlig luftfilter som også ganske nylig ble byttet.
Det er mer som at bilen ikke vil dra skikkelig når jeg gir på. Akkurat som den ikke får nok av noe og da blir det litt fusking. Kjører jeg forsiktig går det greit. De første 2 min etter jeg starter bilen når den er kald virker det som bilen er feilfri også.. Har lest litt mer på forumet om div problemer nå og lest litt om veivaksel, siden det virker som bilen fungerer når den er kald, men de andre med problem med veivaksel har jo problemer med at bilen ikke vil starte når den er varm osv. Bilen min går jo selvom den er varm :/
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 09 apr 2012, 21:13
tviler på at det er VAG(veiv aksel giver) som lager problemer. prøvebytt LMM og tennkasett og se om det blir noen forbedring.
/ pål
-
na_X
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Legg inn
av na_X » 09 apr 2012, 22:00
Kommer det noen feilkode eller lyser motorlampa i dashbordet?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 10 apr 2012, 07:17
Hvilken årsmodell har du, og hvor langt har den gått? Lenge siden bensinfilteret ble skiftet, og har bensinpumpa blitt skiftet i det siste? Har du mulighet til å få målt bensintrykk? Har du tilgang til diagnoseutstyr? Hadde vært interessant å se på knock og misfire ved belastning, samt multiplikativ bensinadapsjon. Slikt gjør det så mye enklere å lete. Har du ikke tilgang til diagnoseutstyr så blir det prøving og feiling som gjelder, tennkassetten og luftmassemåleren kan du se om du får lånt friske eksemplarer av og prøve, husk å resette bensinadapsjonen før prøvekjøring med "ny" LMM (ta av minuspolen på batteriet).
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
renate
- Innlegg: 14
- Registrert: 09 apr 2012, 14:47
Legg inn
av renate » 10 apr 2012, 14:26
Det er en 2002 model, 2.3t. I følge service-heftet ble pumpe og filter byttet på ca 130 000, nå har bilen gått 175 000. Jeg prøvebyttet lmm og tennkasset med en bekjent idag, men tok ikke av minuspolen på batteriet :/ Det var iallefall ingen forbedring... Har ikke tilgang til noe diagnoseutstyr desverre

Men som beskrevet tidligere så fungerer bilen når den er kald, helt til kjølevannstemperaturen blir ca 60 grader, hvis lmm er ødelagt ville ikke bilen vært dårlig hele tiden?
Takk for hjelpen
