trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1367
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Atzz » 08 apr 2012, 00:39

Det at den er tungstartet kan også ha med kaldstartsdyse og styringen av denne. Hadde selv problemer med dette, og da vag det thermobryteren på termostathuset som var kaputt.

STEELGREY
Innlegg: 27
Registrert: 26 des 2007, 02:00
Medlemsnummer: N135
Navn: roar enoksen
Bil: 97 9000 aero 98 9-5 2.0t
Sted: batnfjordsøra

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av STEELGREY » 08 apr 2012, 01:32

jepp. må finne meg utstyr til å få testa trykke hører jeg.
tror ikke det er tull med kaldstart dysa, har kobla den ut no å da fyrer den igang lettere. tidliger har det virka som den har fått alt for masse bensin :/
får vel starte med å få målt trykke trur jeg:)
HAR EN 03MOD 9-5 2.2TID SOM ER KNAKENDE GOD DEN HAR RULLET 282000+++KM BRA??

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av little_e » 10 apr 2012, 13:07

Atzz N1868 skrev:
little_e skrev:På K-Jetronic med lambda (og KA-Jetronic som også har lambda) justeres styretrykket kontinuerlig litt opp/ned, og dermed trykket i nedre kammerne i mengdefordeleren.
Feil!

Lambdareguleringen har ingen innvirkning på styretrykket i seg selv.
Bensinen går via en struping til de nedre kamrene, og så tappes det av ulike mengder bensin fra de nedre kamrene, og via strupingen endres trykket i de nedre kamrene.

Har bok hvor systemene fra bosch er forklart i detalj ;)
My bad :p
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av little_e » 10 apr 2012, 13:10

STEELGREY skrev:jepp. må finne meg utstyr til å få testa trykke hører jeg.
tror ikke det er tull med kaldstart dysa, har kobla den ut no å da fyrer den igang lettere. tidliger har det virka som den har fått alt for masse bensin :/
får vel starte med å få målt trykke trur jeg:)
Både K-/KA-/KE-Jetronic klarer å starte uten kaldstartdysen tilkoblet, selv i -30.
Du bør absolutt få målt trykkene jeg skisserte tidligere.
Styretrykk på varm motor skal være 3,6 +/- 0,2 bar (foruten noen svært få biler solgt i høytliggende strøk), styretrykk på kald motor varierer fra modell til modell. Dette må du sjekke opp.
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: trenger hjelp!!! 89 900 t8 med k-jetronic

Legg inn av Hjelle, N6 » 10 apr 2012, 14:09

little_e skrev:Styretrykk på varm motor skal være 3,6 +/- 0,2 bar (foruten noen svært få biler solgt i høytliggende strøk), styretrykk på kald motor varierer fra modell til modell. Dette må du sjekke opp.
Styretrykket på kald motor er bestemt av kva Bosch-nummer som står på ventilen han har, skjemaet på dei ulike står i verkstedhandboka.

Svar