AERO-progr i 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av EdHunter N815 » 10 apr 2012, 18:58

Ingvar N629 skrev:
EdHunter N815 skrev: Boksen din er fra en bil med automatgir, og må omprogrammeres for å fungere optimalt. Utenom dette er det som du ser ingen forskjeller av betydning, men biler med automatgir og manuelt gir har en god del forskjeller i programmet.
Opplys meg! Den var ny.
Det er mulig jeg tenker feil, men vil ikke styrdonet reagere på diverse manglende signaler fra automatkassen? Lligger det ikke inne for eksempel momentbegrensning på lavere gir, som vil bli "konstant" når styrdonet ikke får signaler fra automatkasse om hvilket gir den er i?
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2012, 19:24

Det ligger matriser for både autolat og manuell i styreboksen. Legg inn rett VIN og tut og kjør.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 10 apr 2012, 21:22

Ingvar N629 skrev:Det ligger matriser for både autolat og manuell i styreboksen. Legg inn rett VIN og tut og kjør.
Vil det si å kode inn nummeret fra rute/framskjerm på bilen i styreboksen vha Tech?
Kan den annerledes gasspedal-responsen jeg opplever skyldes at styreboksen tror jeg har
automatgear ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 10 apr 2012, 22:20

Hvis den bruker automatmatrisa for momentbegrensning så kan det hende den tillater mer moment helt i bunn, men husker ikke hvordan det er i programmet til akkurat den modellen. VIN ligger elektronisk på to plasser, og VIN i DICE kan du endre med Tech 2. VIN i styreboksen må endres i selve programmet, skal ikke si det for sikkert men det er mulig det er den du må endre... Får ikke sjekket opp her og nå, så ta det med en klype salt til jeg eller noen andre kan verifisere det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 10 apr 2012, 22:36

Ingvar N629 skrev:Hvis den bruker automatmatrisa for momentbegrensning så kan det hende den tillater mer moment helt i bunn, men husker ikke hvordan det er i programmet til akkurat den modellen. VIN ligger elektronisk på to plasser, og VIN i DICE kan du endre med Tech 2. VIN i styreboksen må endres i selve programmet, skal ikke si det for sikkert men det er mulig det er den du må endre... Får ikke sjekket opp her og nå, så ta det med en klype salt til jeg eller noen andre kan verifisere det.
Takker :D
Da venter jeg med å gjøre noe til jeg får vite mer om det.
Har en kjenning med Tech som ikke er så altfor dyr på sånt,så
lar seg nok ordne bare vi får vite hvordan...

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ronny_N169 » 11 apr 2012, 07:15

Om det utleste nummeret stemmer, så er jo også den nye boksen din en 2,3t boks, og ingen aero. Dermed ingen grunn til å legge inn nummeret fra boxen til DICE med Tech2. Kan jo være at den nye boxen er en trimsak i utgangspunktet da.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 11 apr 2012, 10:52

Ronny_N169 skrev:Om det utleste nummeret stemmer, så er jo også den nye boksen din en 2,3t boks, og ingen aero. Dermed ingen grunn til å legge inn nummeret fra boxen til DICE med Tech2. Kan jo være at den nye boxen er en trimsak i utgangspunktet da.
Ifølge ekspertene her inne så er det et 2.3t program ja,men for automatkasse.
Vil derfor endre nr for å få fram manuellkasse- matrise for moment,som Ingvar mener skal ligge
klart i boksen...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2012, 23:02

Det er ikke VIN i Trionicboksen som gjør at den plukker den ene eller andre matrisa når det gjelder aut eller manuell. Prøvde nettopp på min egen bil. Tror du må finne ut hva som faktisk ligger i boksen du har montert før du kommer videre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 20 apr 2012, 11:43

Ingvar N629 skrev:Det er ikke VIN i Trionicboksen som gjør at den plukker den ene eller andre matrisa når det gjelder aut eller manuell. Prøvde nettopp på min egen bil. Tror du må finne ut hva som faktisk ligger i boksen du har montert før du kommer videre.
Den er grei :)
Har sendt originalboksen og ppc-boksen til Bsr for rep.
Kjører som folk så lenge.

Tenkte å få sjekka Bosch-ventilen og bensintrykket så lenge.
Får liksom litt dødpunkt i mellomregisteret på turtallet hvis jeg
trår på for mye.Akkurat som om den får for lite av noe. Hjelper å vippe opp
gassen litt for så å tråkke til igjen...
Har sjekka luftventilen på torpedoen med vakum/trykk-måler. Virker ok.
Noen ideer??

(Samme symptomer med originalboksen,så ikke software-feil)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 20 apr 2012, 12:13

EVAP-ventilene da?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 20 apr 2012, 13:54

Ingvar N629 skrev:EVAP-ventilene da?
Har prøvd å ta av øvre slangen på magnetventilen og kjøre med
den plugget (omtalt på forumet). Synes ikke det gir nevneverdig
gevinst...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 20 apr 2012, 14:25

Enn den på baksiden av sjellhuset?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 20 apr 2012, 18:00

Ingvar N629 skrev:Enn den på baksiden av sjellhuset?
Trodde det holdt å plugge den nevnte slangen,så magnetventilen ikke ble forstyrra.
Mener du slangen på baksiden av spjeldhuset som er koplet til den bakre EVAP-
tilbakeslagsventilen? Hvordan kan jeg " koble den vekk" for å testkjøre?
Hva blir følgene av at den ikke stenger for trykket?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 20 apr 2012, 23:46

Da blåser du jo det trykket i friluft, hvis du ikke plugget begge ender når du koblet av ved magnetventilen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Klontis
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 143
Registrert: 03 des 2011, 17:55

Re: AERO-progr i 9-5

Legg inn av Klontis » 21 apr 2012, 08:31

Ingvar N629 skrev:Da blåser du jo det trykket i friluft, hvis du ikke plugget begge ender når du koblet av ved magnetventilen.
Hæ??!
Eneste trykket som går til friluft er retur fra magnetventilen,altså regulatoren til wastegaten.
Tatt av øvre slangen der og plugget den.
Litt ugunstig for LMM,men for et forsøk funker det vel...
Men,som sagt så ga det minimal effekt :(

Svar