Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 23 apr 2012, 09:50
Ingvar N629 skrev:Ellers er trinn EN for all slik feilsøking å sjekke at innsugssystemet er tett.
Noen som har Teck2 i mellom Tynset og Tr.heim?? Skal opp til Orkdal i dag. Ellers er d vel bare å kjøre til et verksted
Ut å sjekke vakumslangene nå. Kommer tilbake mld.
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 23 apr 2012, 09:52
na_X skrev:Bytt til orginal Trionic boks, er nok det beste tipset. Så tar du det derifra..
Har ikke den orginale boksen

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 23 apr 2012, 09:59
saab 900T sensonic skrev:Ingvar N629 skrev:Ellers er trinn EN for all slik feilsøking å sjekke at innsugssystemet er tett.
Noen som har Teck2 i mellom Tynset og Tr.heim?? Skal opp til Orkdal i dag. Ellers er d vel bare å kjøre til et verksted
Ut å sjekke vakumslangene nå. Kommer tilbake mld.
Vi er to stk som har i Trondheim, men jeg har nok ikke softwarekort til så gammel bil. Men tror nok at det der skal kunne løses uten bruk av Tech, mye mindre info å lese ut med techen på den der enn på nyere biler uansett, og styresystemet er rimelig enkelt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 23 apr 2012, 10:44
Ingvar N629 skrev:saab 900T sensonic skrev:Ingvar N629 skrev:Ellers er trinn EN for all slik feilsøking å sjekke at innsugssystemet er tett.
Noen som har Teck2 i mellom Tynset og Tr.heim?? Skal opp til Orkdal i dag. Ellers er d vel bare å kjøre til et verksted
Ut å sjekke vakumslangene nå. Kommer tilbake mld.
Vi er to stk som har i Trondheim, men jeg har nok ikke softwarekort til så gammel bil. Men tror nok at det der skal kunne løses uten bruk av Tech, mye mindre info å lese ut med techen på den der enn på nyere biler uansett, og styresystemet er rimelig enkelt.
Var innom et bilverksted på Tynset nå og der får de det systemet på onsdag. Var bare å komme da så skulle de ta det uten kostnader:) Han der nede var også ganske sikker på at det er ladetrykksvent. som er gåen. Bare å vente til onsdag.
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 28 apr 2012, 15:22
Diagnosen viste ingenting galt. Han på verkstedet mente det kunne være katalysatoren som er tett. Forslag

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 apr 2012, 12:49
Hva la de i det? Ingen feilkoder?
Du har fått en del tips her, følg opp dem. Du trenger et multimeter for å sjekke det elektriske og en kompressor for å sjekke etter lekkasjer i innsugssystemet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 07 mai 2012, 13:57
Ingvar N629 skrev:Hva la de i det? Ingen feilkoder?
Du har fått en del tips her, følg opp dem. Du trenger et multimeter for å sjekke det elektriske og en kompressor for å sjekke etter lekkasjer i innsugssystemet.
Kompressor. Tenker du da å sette trykk inn på en vakumslange? Er det bare å ta hvilken som helst av vakumslangene?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 07 mai 2012, 14:10
Se nå hvor de går hen da... du skal ha trykk inn på innsugsmanifold og rørsystem fra turbo.
Og så må du selvsagt blokkere en plass så du ikke blåser lufta ut luftfilteret.
Litt av hengig av hvor du blokkerer hen så må du koble slik at avlastningsventilen holder seg stengt, samt passe på å blokkere for den grove slangen på veivhusventilasjonen, om du trykksetter oppstrøms den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
saab 900T sensonic
- Innlegg: 22
- Registrert: 25 jul 2011, 07:35
- Navn: Roger
- Bil: Saab 900 Turbo 96`mod
- Sted: Tynset
Legg inn
av saab 900T sensonic » 11 jul 2012, 18:28
Har pratet med Speedparts og Nordic tuning og de mener at det er verkstedet som bygde om bilen fra sensonic til manuell som har koblet feil blandt ledningene bak hanskerommet når de tok ut hjernen til sensonicen.
Noen som har koblingsskjema på dette liggende å slenge et sted???
-
Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Legg inn
av Tor N12 » 16 jul 2012, 17:44
saab 900T sensonic skrev:Har pratet med Speedparts og Nordic tuning og de mener at det er verkstedet som bygde om bilen fra sensonic til manuell som har koblet feil blandt ledningene bak hanskerommet når de tok ut hjernen til sensonicen.
Noen som har koblingsskjema på dette liggende å slenge et sted???
Du sier jo i første post at det er først i det siste bilen har sluttet å dra... Tviler STERKT på den diagnosen gitt

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor