EdHunter N815 skrev:Helge skrev:9-5 ruster ikke så veldig mange steder.
Så det er fort gjort å se om det er rust på den.
Typiske steder er på hjulbuene bak, helt nederst ved overgangene både til sideskjørt og bakfanger. Min har også rust på panseret i bakkant mot frontruten, men vet ikke om dette er en gjenganger eller det bare er dårlig galvanisering på mitt.
Under kan det dukke opp rust på jekkfester og dreneringshull i gulvet.
Reservehjulsbrønn, trenger inn fukt under tectylen rundt dreneringspluggene, kan være helt kjeks rundt dem uten at det synes.
Km-stand på over 300k spiller ingen rolle, det er vedlikeholdet den har fått som er viktig. Min har gått 373000 km og er har fått bra vedlikehold, selv om man ser bort ifra alt som er oppgradert pga trim og strammere hjuloppheng så synes jeg den har holdt bra, kjennes meget tight og fin ut. Jeg har jo byttet store deler av bilen i oppgraderingsøyemed men det er svært lite som har blitt byttet fordi det har vært problemer med det. Jeg har byttet spjeldhuset, bensinpumpa, støtdempere, noen foringer og varmeapparatkrana som følge av at det har vært utslitt/defekt på de 100k km jeg har kjørt den. I tillegg har jeg tatt rust i forkant av venstre hjulbue. Originalmotoren ble plukket ut på 277000 km da jeg bygget ny for å trimme, men gammelmotoren var i meget fin stand.
Typiske punkter er oilsludge, enveisventiler til tankutluftinga, manglende pixler i SID og displayet til klimaanlegget, spjeldmotorer til klimaanlegget, kupévifte, synk på revers, foringer spesielt i bakhjulsopphenget, raklestagene og støtdempere. I tillegg kan man gå ut ifra at det er minst én falskluftlekkasje på motoren og luftmassemåleren gjør sjelden en god jobb etter så mange km.
Motorstyringa og systemene i motorrommet er relativt kompliserte, så om du ikke har god oversikt over dette selv så blir det fort kostbart med en slik en som er gammel. Har du ikke kompetanse til å vurdere motoren på en slik bil ved kjøp, så sett av minimum 20-30 lapper til motorreparasjon, forøvrig en sum en vanlig 98-modell ikke er verdt i påkost. Legg til et sett støtdempere og noen foringer som nesten alltid behøver å byttes hvis det ikke har blitt gjort nylig, så ser man at det ikke er billig å kjøpe en gammel bil. Bilen bør med andre ord være
veldig billig.