Legg inn
av Ingvar N629 » 26 apr 2012, 09:44
Den rensen er overkill som "vedlikehold" spør du meg, en dæsj dyserens i tanken av og til bør holde. Kjører man E85 kan man rense vekk oppbygging av fargestoff ved å kjøre på bensin iblant.
Har man virkelig behov for rens så finnes det bedre metoder. Man kan brenne spolen om man holder pulsen for lenge.
Flowtest er i utgangspunktet for nye dyser (med mindre man mistenker avleiring i gamle dyser, men da bør spraybildet avsløre det), om man ikke stoler på flowrapporten som er fremlagt eller om man skal bruke dyser uten dokumentasjon. Bra dyser fra seriøse leverandører testes ofte av leverandør og dokumentasjon bruker å følge dysene, dette bør man kreve hvis man skal kjøpe dyser for tuning. Noe av dokumentasjonen er man også avhengig av for å sette opp en godt fungerende software, en ting er hva dysene flower når de er fullt åpne, noe annet er forsinkelse og åpningstid som varierer med trykk og batterispenning.
Jeg har kalibrert software mot ukjente commonrail dieseldyser, da kjøpte vi inn en elektronisk dysetester som tok seg av pulsene, og så ble det satt opp en luftdrevet haskelpumpe som leverte opptil 150 bars trykk. Deretter veiing av leveringsmengden med svært nøyaktig vekt på vibrasjonsfritt oppheng med atmosfæretrykksutjevning. Mye arbeid, og iallfall overkill som "vedlikehold".
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan