Bytte turbo selv - erfaringer?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Berevar
Innlegg: 29
Registrert: 26 apr 2012, 20:32

Bytte turbo selv - erfaringer?

Legg inn av Berevar » 30 apr 2012, 00:37

Hei, kjøpt meg en Saab 9-5 2,3 turbo som har gått 240.000 km. Tenkte å være litt førevar å bytte turbo før den kanskje ryker.
Men må jeg justere vastegaten el lignende hvis jeg kjøper en orginal på partsforsaab.com f.eks??
Tenkte å bytte selv, spesielt hvis man ikke på gjøre noen fin justeringer på turboen. Noe jeg spes. bør være ops på?

Noen som tilfeldigvis kjenner noen med god kjennskap til Saab som tar ekstra jobber etter arbeidstid nærme Vestfold el Rogaland? (Send PM melding) =)

Kunne kanskje tenkt med moderat trim, rundt 190-200 hk, vil ikke skremme den opp i 230 som en min på Maptune.. mottar gjerne forslag hvor jeg kan få dette også. :) :)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Bytte turbo selv - erfaringer?

Legg inn av Paradigm N558 » 30 apr 2012, 01:38

wastegate følger med turbo.
Er en rett fram skrujobb. Det du skrur av, skrur du på igjen.

Tar 3 timer med mye knot.

Men kjøp pakningssett, du vil helst ikke gjenbruke pakninger.
Kjøp også pin-bolter til turbo og downpipe, koster ikke stort, og de kan fort bli ødelagte i prossessen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Berevar
Innlegg: 29
Registrert: 26 apr 2012, 20:32

Re: Bytte turbo selv - erfaringer?

Legg inn av Berevar » 30 apr 2012, 02:27

Ok, det høres jo lovende ut :)
Tenkte kjøpe her: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3471

Ikke galt med 4000, kr for helt ny original Garret turbov !
Noen erfaringer med bestilling fra partsforsaabs.com?


Takker

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Bytte turbo selv - erfaringer?

Legg inn av Kristian N2215 » 30 apr 2012, 06:27

Berevar skrev:Ok, det høres jo lovende ut :)
Tenkte kjøpe her: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3471

Ikke galt med 4000, kr for helt ny original Garret turbov !
Noen erfaringer med bestilling fra partsforsaabs.com?


Takker
Får ikke opp linken din, men er den prisen iberegnet tilbakelevering av gammel turbo, såkalt byttesystem?
Et annet tips er Speedparts, hvor vi klubbmedlemmer har 15% på slitedeler. De har komplett sett med turbo, pakninger og monteringsdeler og oljefilter til 5950,- (byttesystem)
Husk nytt oljetilførselsrør, sjekke veivhusventilasjonen og evt. ta ned bunnpanna og sjekke for oljesludge.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Bytte turbo selv - erfaringer?

Legg inn av Ingvar N629 » 30 apr 2012, 07:17

Berevar skrev:Ok, det høres jo lovende ut :)
Tenkte kjøpe her: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3471

Ikke galt med 4000, kr for helt ny original Garret turbov !
Noen erfaringer med bestilling fra partsforsaabs.com?


Takker
Kjøp fra PFS, turboen er flett ny og original, du trenger ikke å sende inn den gamle. Jeg handler MYE med PFS, både i nettbutikken og via mailkommunikasjon. Har bare godt å si om dem.

Engelsk VAT trekkes automatisk fra prisen når du bestiller til Norge, men du må selvsagt betale norsk MVA og et lite fortollingsgebyr til speditøren for å få den inn til Norge.

Kjøp deg et monteringssett med o-ringer, pinnskruer og pakninga mellom grenrør og turbo. Det som er mest kinkig med å bytte turboen er å få på innsugsrøret til turboen igjen. Det er viktig at det blir HELT TETT mellom rør og turbo, pass på at o-ringen sitter som den skal, få røret rett imot, kant i kant med turboen og få klemma rett.
Selv om den gamle turboen ikke har rast, så kan det være lurt å ta ned bunnpanna på motoren samtidig og rengjøre oljesila. Sjekk også oljerøret til turboen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar