Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 07 mai 2012, 22:37
reidaris skrev:takk, har skiftet de tre slangene. Hva heter denne ventilen foran i motor rommet til venstre for dumpventilen hvor det går tre slanger innpå? iflg. speedparts og andre sider heter den og magnetventil-
Det er også en magnetventil, men har har ikke så mye med Avlasningsventilen og gjøre.
Siden slangene er byttet og avlastningsventilen er konstatert OK, så er det vel bare magnetventilen på torpedoveggen igjen? Kjenner du til noen andre med 9-5 som du kan prøvebytte med?
/ Pål
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 07 mai 2012, 22:48
nei, kjenner ikke til noen med saab. så da det altså magnetventilen på torpedoveggen feilmeldingen er rettet mot.
noen som vet sån ca. pris?
-
Hjelle, N6
- Site Admin

- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
-
Kontakt:
Legg inn
av Hjelle, N6 » 08 mai 2012, 00:42
reidaris skrev:nei, kjenner ikke til noen med saab. så da det altså magnetventilen på torpedoveggen feilmeldingen er rettet mot.
noen som vet sån ca. pris?
Huskar ikkje heilt nøyaktig, men rundt 3-400 kosta den på SAAB minns eg.
Du må foressten borre ut ventlen ifrå festet den sit i, då den er poppa fast.
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mai 2012, 07:07
reidaris skrev:Sjekka også dumpventilen, kunne ikke blåse gjennom de to største åpningene- men derimot kunne jeg suge på vakum siden
Det er vel ikke rett, lekker det der så vil den jo aldri åpne.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 08 mai 2012, 07:11
Ingvar N629 skrev:reidaris skrev:Sjekka også dumpventilen, kunne ikke blåse gjennom de to største åpningene- men derimot kunne jeg suge på vakum siden
Det er vel ikke rett, lekker det der så vil den jo aldri åpne.
Heh, ser ikke ut som noen her fikk med seg den setningen

Ingvar har selvfølgelig rett, om du klarte å blåse/suge gjennom vakumnippelen på ventilen, så er den defekt. Så der har du feilen.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 08 mai 2012, 08:21
Ingvar N629 skrev:reidaris skrev:Sjekka også dumpventilen, kunne ikke blåse gjennom de to største åpningene- men derimot kunne jeg suge på vakum siden
Det er vel ikke rett, lekker det der så vil den jo aldri åpne.
Aha.. da er jo det feilen.
Jeg tolket setningen at han kunne lage vacum.
/ Pål
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 08 mai 2012, 09:14
Du tolket det riktig, kjenner det "slipper" litt så stopper det når jeg suger. Kan altså ikke puste ut og inn i vacum nippelen. Så da er det fortsatt magnetventilen på torpedoveggen jeg må håpe på er synderen?
Reidar
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mai 2012, 09:47
Ja da er det det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 08 mai 2012, 13:09
iflg. delelageret hos Bilbutikken i Drammen (tidligere Saab forhandler) heter ventilen på torpedoveggen; vacumventil, magnetventilen sitter i forkant i motorrommet. Får den til torsdag, underkant av 400kr, bytter den så får vi se. Motorlampa lyser igjen så da var det ikke slangene som var kaputte.
Reidar
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 08 mai 2012, 13:39
Det er funksjonsmessig en magnetventil, så vi prater om samme delen ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 10 mai 2012, 10:34
Ja nå er jeg spent. Bytta denne ventilen på torpedoveggen,fått bort varsellampa (tok av batteripolen i 4-5 sek) - da er det bare vente et par dager om lampa dukker opp igjen.
Reidar
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 10 mai 2012, 11:48
Skal komme etter en 4-5 gasspådrag om den er defekt da

2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 10 mai 2012, 15:14
Neeeei! Lyste som fa-- igjen. Dro til verksted som var merkeverksted for saab og de sa med engang at feilkode p1110 er by-pass ventilen (560kr). Kjøpt og montert så får vi se etter noen runder om lampa kommer tilbake. Gjør den det er det ikke umulig den havner på finn.no
Reidar
-
Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Legg inn
av Paradigm N558 » 10 mai 2012, 15:18
LOL.. egentlig, så ja, de bytta dumpventilen... Så da er det bare et par gasspådrag igjen så skal lampen komme tilbake.. om feilen fortsatt er der...
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
reidaris
- 0.7 bar

- Innlegg: 101
- Registrert: 20 jan 2012, 21:09
Legg inn
av reidaris » 10 mai 2012, 18:44
Har kjørt en god del etter at by-pass ventilen ble bytta. Ser ikke noe til den fordømte lampa men er ikke helt trygg enda- håper på det beste--
Egentlig lurer jeg bare på hva er det neste som må byttes dersom det lyser igjen-
reidar