9-5 2.3T bruker olje + fusker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
9-52.3
Innlegg: 2
Registrert: 10 mai 2012, 03:59

9-5 2.3T bruker olje + fusker

Legg inn av 9-52.3 » 10 mai 2012, 04:10

Hei!

Har et lite spørsmål om bilen min, 9-5 2.3 T 99 180' km som sikkert de fleste her inne kan svare kjapt på hva som er feil :?: :)


1. Bruker endel olje, ca 1 liter per 50-100 mil
2. Blå røyk ved kaldstart det første minuttet

Dette var de opprinnelige symptomene, men etter å uheldigvis kjørt 30 mil med olje-lampe lysende ved oppbremsing og i knappe svinger så:

3. ''Hakker'' eller fusker på en måte med kraftig pådrag, kickdown etc, spesielt i sport-programmet. Dette gjør den uavhengig av kald eller godt varm motor. Må liksom slippe gassen litt før den henter seg igjen og fortsetter å akselere.


Ellers går bilen som en drøm, og verken jager ikke på tomgang eller fusker ved ''normal'' kjøring.


Noen som vet? Tipper turboen, men hvor lenge holder den eventuelt før den er helt kaputt? Og ca kostnads-beregning på bytte av turbo i svergie, eventuelt norge?



Tusen takk :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2012, 07:16

Bytt turbo. NÅ.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker

Legg inn av Paradigm N558 » 10 mai 2012, 07:30

Kjøp ny turbo fra forhandler eller se etter butikker i sverige.
Ta ei kjapp oppgradering å bytt til Aero-turbo, koster et par lapper mer, men den varer og varer og varer!
Gjør du det selv, uten noen nødvendig opplæring tar det en ettermidag.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

9-52.3
Innlegg: 2
Registrert: 10 mai 2012, 03:59

Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker

Legg inn av 9-52.3 » 10 mai 2012, 14:23

Klar tale ja? hehe. Så det er ''garantert'' turboen? Er det mulighet for at det er noe mere feil? :)

Noen som har tips om hvor/hvilken butikk det er prisgunstigst å sjekke? Er det et alternativ å kjøpe brukt ifra bildatabasen, eller er det en dårlig idee? :P


Og sist men ikke minst, er det noe farlig å kjøre den? Hvor lenge holder turboen før den eventuelt tar helt kvelden?


Tusen takk igjen :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2012, 14:34

At det er turboen er overveiende sannsynlig. Kjøp original, pent brukt eller ny, men å kjøpe over disk hos Saab er dyrt. Originale Garrett får du flere steder ifra, men se opp for kinakopier, det er mange av dem og de gjemmer seg gjerne bak "GAR 1752" og lignende som for de fleste bare kan oppfattes som en forkorting av navnet.
9-52.3 skrev:Er det mulighet for at det er noe mere feil? :)
Ja, selvsagt er det en mulighet på en gammel B235... Men med det oljeforbruket du har så kan vi vel si det slik at om det viser det seg at turboen er ok så bør du vurdere hvor mye det er verdt å koste på bilen.

Farlig å kjøre med? Du risikerer å kjøre motoren tom for olje FORT når turboen bestemmer seg for å sparke tøflene, og da kan det fort bli dyrt! Rådet er altså fortsatt "bytt NÅ", evt skru av eksos eller innsugsrør først og kjenn etter slark i akslingen, om du vil være på den sikre siden før du går til innkjøp av ny turbo.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker

Legg inn av Dopus » 11 mai 2012, 18:26

Da min røyk.....var det rene dirty triks tilstander...svingte inn på et busstopp noen hundre meter etter at det begynnte å ryke....var allerede da halv tom for olje. Heldivis var det ei delesjappe bare et par hundre meter unna. Fikk fullt på og komm meg hjem..Men når turboen ryker bruker den MYE olje.. Har den allerede begynnt å bruke litt...så legg av penger og bytt turbo fortest mulig....da slipper du oljesøl i intercooler og trykkslanger.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

N2411
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 131
Registrert: 02 nov 2011, 22:18
Medlemsnummer: N2411
Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
Sted: Lillehammer/Egersund

Re: 9-5 2.3T bruker olje + fusker

Legg inn av N2411 » 11 mai 2012, 21:15

Jeg fikk bytta turbo hos Saabforhandleren i Strømstad i November 2009 og den kosta dengang 4900 sek + 100 sek for pakn.sats. (+ svensk moms)
Om det er en orginalturbo eller noe ettermarkedsgreier vet jeg ikke, men funker kanon enda.
Sjekk litt hos søta bror, kan være penger å spare :D
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)

Svar