Forskjell på 9-5'er ?

Innlegg som er av ikke-teknisk art skal postes her.

Moderator: Moderatorer

Svar
Marius Bruheim
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 610
Registrert: 25 apr 2009, 10:15
Medlemsnummer: N1676
Navn: Marius Bruheim Stavne
Bil: 08 Saab 9-5 TiD STV
Sted: Sunndalsøra

Forskjell på 9-5'er ?

Legg inn av Marius Bruheim » 01 apr 2012, 21:38

Heisann :)

Søkte litt irundt på forumet her, men fant ikke noe som svarte til mine spørsmål


Det jeg lurer på er. Er det forskjell på karroseri deler fra feks min 99mod 9-5stv til en 2003-2005mod stv?

Da tenker jeg på baklykter, skjermer ++
Vet det er forskjell på fronten, men tanke på ombygging til nyfronten. Noen som vet om en plass der det er en "hvordan gjør man det" tråd ? :)

Er det mye forskjell på understellsdeler?

MVH Marius B :)
08 Saab 9-5 Stv, 1,9TiD med litt hjelp av Hirsch :reading: "

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Forskjell på 9-5'er ?

Legg inn av Helge » 01 apr 2012, 22:30

Det er forskjell på front, frontlykter, bakfanger og baklykter. Bakluke tror jeg er lik.
I understell er det forskjell på forstilling.
Ellers er det små endringer inni bilen, og på steder du ikke ser.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Forskjell på 9-5'er ?

Legg inn av Ingvar N629 » 02 apr 2012, 06:59

Helge skrev:Det er forskjell på front, frontlykter, bakfanger og baklykter. Bakluke tror jeg er lik.
Skal det byttes til nye typen hekk, så må det bores noen hull i bakluka, slik at man får montert plata som skal stå mellom baklyktene. Ellers er lukene like. Kontaktene til lyktene passer ikke overens, så det må kobles ny kontakt (iallfall på sedan, husker ikke på estate).

Fronten:
For at ny type fanger skal passe, må man som minimum fram med sveisen og sette på et par fester til de nye lyktene, samt at feste i overkant av grillen må sveises på. Vil man gjøre det mer grundig bytter man hele kollisjonsbjelken. Dette er en del jobb, da det er litt vanskelig å komme til for å få vekk den gamle. Dette er sveist del.
I tillegg sitter det lister nederst på framskjermene, bak støtfangerplasten på nyere modell, for feste av fangeren. Dette er plastlister som er popnaglet. Ikke strengt nødvendig å montere disse.
Skal man ha fungerende lyktespyling så må man bytte spylervæsketank for å få høytrykkspumpe til spylinga. Den nye tanken har annen lavnivåbryter med omvendt polaritet, så skal man ha rett funksjon på den så må man enten bytte SID eller være litt kreativ.
Frontlyktene har andre kontakter, så dette må gjøres om. I tillegg må man bytte bryter for høydejustering av lyktene.

Forstillinga er det første man bør bytte til nyere modell, bilen blir mye morsommere å kjøre. Deleliste:
Spindler
Kaliperholdere
Hjullager
Bærekuler
Drivaksling med ytre drivknute
Styreledd, indre og ytre
Støtdempere

Bærearmene er like bortsett fra at det er annen hulldimensjon til bærekula. Bytter man ene veien kan man bore opp, og bytter man andre veien så har man litt ekstra justeringsmulighet ved firehjulskontroll...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

pag
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 244
Registrert: 22 mai 2008, 15:47
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Re: Forskjell på 9-5'er ?

Legg inn av pag » 16 mai 2012, 20:36

Låner tråden litt..
I dag var det en dame som klarte å rygge på bilen vår. Saab 95 00mod.
Ble en stor sprekk i framfangeren,Skiltholder å skilt most.

Dette blir nok forsikringssak. Tror dere at verkstedet som skal gjøre jobben gidder å montere den nye fronten (05 Aero) mot et pristillegg. Er det gjennomførbart tror dere mtp at det går gjenom forsikringen?
Noe må man nok regne med å ordne selv så klart for å få alt til å fungere.

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

Forskjell på 9-5'er ?

Legg inn av Ronald » 16 mai 2012, 20:49

Bare å få kontantoppgjør på taksten din.

Alt er gjennomførbart bare man er villig til å betale -:)

pag
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 244
Registrert: 22 mai 2008, 15:47
Medlemsnummer: N1614
Navn: Per Arne
Bil: 2000 Saab 9-5 Aero
Sted: Steinkjer

Re: Forskjell på 9-5'er ?

Legg inn av pag » 16 mai 2012, 21:05

Så klart går det på hva man er villig til å betale. Men kontantoppgjør har en tendens til å bli noe lavere en om at verkstedet gjør jobben for deg.
Så har jeg ikke noe lyst til sveise noe særlig selv :)

Singsaker
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 821
Registrert: 02 mar 2007, 13:27
Medlemsnummer: N968
Bil: Saab 9-5 M04
Sted: Trondheim

Re: Forskjell på 9-5'er ?

Legg inn av Singsaker » 17 mai 2012, 12:52

pag skrev:Så klart går det på hva man er villig til å betale. Men kontantoppgjør har en tendens til å bli noe lavere en om at verkstedet gjør jobben for deg.
Så har jeg ikke noe lyst til sveise noe særlig selv :)
Forsikringselskap har avtaler med autoriserte forhandlere som er mye gunstigere enn de vi forbrukere betaler, men spør verksmester og takstmann på det aktuelle verkstedet, er de smidige så kan de kalkulere pris for den jobben de skal gjøre med orginale deler, samt legge på kostnadsforskjellen for oppgradering!
07. Saab 9-5 1,9 tdi man, sedan.

Brukeravatar
Vegars
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 811
Registrert: 10 jan 2006, 23:17
Medlemsnummer: N631
Navn: Vegar

Re: Forskjell på 9-5'er ?

Legg inn av Vegars » 17 mai 2012, 14:51

pag skrev:Så klart går det på hva man er villig til å betale. Men kontantoppgjør har en tendens til å bli noe lavere en om at verkstedet gjør jobben for deg.
Så har jeg ikke noe lyst til sveise noe særlig selv :)
Så lenge man ikke selv er skyld i skaden er kontantoppgjøret det samme som taksten.
Har man skylden selv og ønsker kontant, trekker forsikringselskapet ifra momsen på 25%.
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550

Svar