9000 CSE 2,0 Turbo med mulig turboproblemer.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Bilbergern

9000 CSE 2,0 Turbo med mulig turboproblemer.

Legg inn av Bilbergern » 20 mai 2012, 11:42

Bilen har motorkode B204E 150 HK med automat (ZF) og helt standard. Jeg måtte skifte starter, og gikk dessverre den tyngste veien ved å demontere innsuget, og tilhørende slanger og kabler. Spesialslangen som inneholder et rør var så morkent at den røk. Fikk ny original slange fra Autoelite og la inn røret igjen. Jeg monterte alt sammen korrekt (tror jeg), og startet opp, men da røyk det verre enn danskebåten. Hvit damp fosset ut bak. Stoppet motoren umiddelbart, og feilsøkte frem og tilbake, og etter at pluggene var demonterte, så jeg at det var vannperler på pluggen. Konklusjon: Pakningen på innsuget ved sylinder 1 var ikke tette, og det kom vann inn i sylinderen.

Ny demontering, og møysomlig rens av anleggsflatene både på manifoil og toppen til jeg kunne speile meg i de. Ny pakning fra SAAB, og alt ble montert tilbake. Bolter trukket til med 20 nm, kabler, kontakter, vakumslanger og vannslanger ble dobbeltkontrollert, så ble bilen startet. Da gikk den greit på tomgang, og ved lett rusing. Det røk fortsatt hvit damp, men det var restene fra forrige omgang som lå igjen i eksosrøret. Dette forsvant etter en halv times gange.

Så skal bilen prøves. Ny dobbeltsjekk av slangeklemmer, og det som var demontert ble gjort, og bilen rullet ut av garasjen. Den gikk greit, da jeg kjørte den forsiktig, men da automaten hadde giret seg opp i 4.de gir, og hastigheten var omtrent 60 kilometer mister bilen trekkkraften samtidig som motoren ruset opp i ca 4000 rpm. Jeg slapp gassen, et øyeblikk, og da trakk den videre på 4 gir, men dau som ei sild. Jeg la den manuelt i 3.dje gir og prøvde å dra den litt ut på giret, men effekten fra turboen lot vente på seg. Det var null respons. Turboen fungerer rett og slett ikke. En annen sak som sikkert er relatert til dette er at "kick down" fungerer heller ikke.

Jeg tok bilen til et privat verksted med en dyktig mekaniker, og han hadde dessverre ikke så mye tid til å feilsøke. Han sjekket litt rundt spjeldhuset, og så ikke noe uregelmessig der. Det neste han konkluderte med var at turboen var defekt. Litt enkelt å si tenkte jeg, men det er overhodet ikke effekt i den. Jeg demonterte slangen inn på turboen og kjente etter opp og ned-slark og det var en viss bevegelse å spore. Ut og inn-slark var det ikke antydning av.

Jeg har en tilsvarende turbo liggende som jeg skiftet på en 9-3. Den er defekt, og ble skiftet på bakgrunn av oljelekkasje i akselen. Da den 9-3 turboen ble skiftet røyk det blårøyk, så på denne var feilen åpenbar. Det er like mye opp og ned-slark i både 9-3 turboen og 9000 turboen, men 9000 turboen ryker overhodet ikke. Kan den likevel være defekt, i så fall, er det noen som har en forklaring på hvor i turboen feilen ligger. Jeg har lyttet på turbinakselen med stetoskop, men kunne ikke høre noe unormalt.

Eller har jeg prestert en fingerfeil (les monteringsfeil) som jeg har oversett? Jeg har en fabrikkny turbo liggende, men kvier meg for å bytte den hvis det ikke er den som er årsaken. Jeg har byttet en 4-5 turboer de siste årene på forskjellige biler, så det er ikke jobben, men muligheten for å spare de kronene turboen koster hadde jo vært greit.

Hvis noen der ute har noen gode råd, så tas de i mot med stor takk. Eventuelt noen tips for og endelig bekrefte eller avkrefte om turboen har tatt kvelden.
Mulig jeg ikke har utdypet dette godt nok, så er det noe mer jeg kan bidra med, så ikke nøl med og spør.

På forhånd takk alle sammen.
Hilsen
Paal

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: 9000 CSE 2,0 Turbo med mulig turboproblemer.

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mai 2012, 14:37

Er ikke bare en slange som har hoppet av, da? Noe du ikke har festet skikkelig, noe som har sprukket eller noe sånt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Bilbergern

Legg inn av Bilbergern » 20 mai 2012, 15:53

Ingvar N629 skrev:Er ikke bare en slange som har hoppet av, da? Noe du ikke har festet skikkelig, noe som har sprukket eller noe sånt.
Hei og takk for tipset.
Vi er flere som har gått over det som er av slanger og vakumslanger, samt kontakter. Vi har til og med sprutet startgass langs og rundt alle slangene uten resultat. Med stargass ved en innsugslekkasje, så vil motorturtallet endre seg. Klemmer er gått over og sjekket. Nå er jeg rett og slett tom for ideer. OBD II er sjekket. Ingen feilmeldinger.

na_X
Overload!!!
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Legg inn av na_X » 20 mai 2012, 15:59

Høres nesten ut som staget til wastegaten har hoppet av, det har hendt meg en gang også ved et pådrag. Da blir den noget lat ja, ettersom turboen ikke lader da..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mai 2012, 16:48

Startgass funker bare ved lekkasje etter spjeldet. Men er det tett, så sjekk wastegatestaget, som Arve skriver.

Bilbergern

Legg inn av Bilbergern » 20 mai 2012, 19:03

Ingvar N629 skrev:Startgass funker bare ved lekkasje etter spjeldet. Men er det tett, så sjekk wastegatestaget, som Arve skriver.
Takker dere for tipset. Skal sjekke staget med en gang. Kommer med tilbakemelding.

Beste hilsen Paal

Bilbergern

Legg inn av Bilbergern » 20 mai 2012, 19:06

Det var lov å håpe, men den satt som den skulle og beveget seg helt greit. Slangen var også på plass. Lite hår har jeg på hodet fra før, men nå er alt borte. :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST

Legg inn av Ingvar N629 » 20 mai 2012, 22:38

Skudd i blinde; du har ikke klart å knekke plasthylsa med justeringsskruen til gasswiren, som sitter på spjeldhuset? Rimelig fort gjort å knekke gammel, sprø plast når man skrur på gamle biler, og det er ikke alltid man legger merke til det heller da det skal så lite til. Ellers ville jeg ha sjekket over luftveiene en gang til, startgass funker som sagt kun nedstrøms spjeldet der undertrykket er stort. Sjekk også slangen til MAP-sensoren.

Svar