AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
daytripper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 21 jun 2006, 10:54

AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Legg inn av daytripper » 22 mai 2012, 22:07

Dama har en 9000T 1997 som sliter med at clutchen ikke slår inn på AC-kompressoren. Trenger noen tips i fohold til å teste clutchen på kompressoren. Den slår aldri inn uansett temperatur. Har sett på sikringene og de var hele.

Tips mottas med takk!
9000 CSE - 2.0LTT JUB.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Legg inn av Pål N526 » 23 mai 2012, 01:50

Sikker på at det er trykk nok i systemet?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

daytripper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 21 jun 2006, 10:54

Re: AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Legg inn av daytripper » 23 mai 2012, 11:07

Nei, jeg er ikke sikker på at det er nok trykk der. Nekter den å slå inn hvis trykket blir for lavt? Hvordan tester jeg i så fall dette?
9000 CSE - 2.0LTT JUB.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Legg inn av Pål N526 » 23 mai 2012, 12:59

daytripper skrev:Nei, jeg er ikke sikker på at det er nok trykk der. Nekter den å slå inn hvis trykket blir for lavt? Hvordan tester jeg i så fall dette?
Du kan måle det med tech om jeg ikke tar helt feil. Kan iallefall dette på T7.

For å teste om clutchen funker, kan du legge en lask(12V) på innslaget på denne for å se om det mekaniske fungerer. Du kan også måle og se om AC clutchen får signal om å slå inn.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Re: AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Legg inn av Skaten N671 » 23 mai 2012, 16:28

daytripper skrev:Nei, jeg er ikke sikker på at det er nok trykk der. Nekter den å slå inn hvis trykket blir for lavt? Hvordan tester jeg i så fall dette?
Ja, clutchen koplar ikkje inn dersom trykket i anlegget er for lavt. Dette ville ført til for dårlig smøring av kompressor, da olja i anlegget sirkulerar i lag med kuldemediet...
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

daytripper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 21 jun 2006, 10:54

Re: AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Legg inn av daytripper » 23 mai 2012, 18:39

Da skal jeg prøve det med tilførsel av strøm direkte på clutchen for å se om det hjelper. Får man kjøpt clutchen til kompressoren for seg hvis det er mekanisk feil på den? Ser at hele kompressoren ligger på 5/6 store.
9000 CSE - 2.0LTT JUB.

Brukeravatar
TiaZzz
Overload!!!
Innlegg: 1705
Registrert: 18 mai 2012, 21:43
Medlemsnummer: N2392
Navn: Mathias Meisfjordskar
Bil: MY05 9-5
Sted: Skjetten, Skedsmo, Akershus

Re: AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Legg inn av TiaZzz » 23 mai 2012, 22:32

daytripper skrev:Da skal jeg prøve det med tilførsel av strøm direkte på clutchen for å se om det hjelper. Får man kjøpt clutchen til kompressoren for seg hvis det er mekanisk feil på den? Ser at hele kompressoren ligger på 5/6 store.
Jeg hadde havari på AC-kompressorclutchen på min OG9-3 utenfor Berlin for to år siden. Tyskland hadde ikke mange verksteder som ville ta inn SAAB gitt, men tre VAG verksteder hadde de i lilleputtbyen vi endte opp i. :?

Det endte med at vi fikk bilen tauet til Krakow som var målet vårt og time hos merkeverksted der. De, som merkeverkstedene her i Norge, ville ha 13 laken for ny kompressor(!). Litt panikk for det var ikke akkurat polske priser. Etter litt forklaring så klarte jeg å spørre om å reparere denne og det kunne de. Ekstra sju dager ventetid, men skulle fikses for 3 lapper. Regningen kom på 24 timer arbeidstid eller noe sånt skrullete så jeg skjønner at karen på Auto-huset eller hva det var jeg ringte til sa at det ikke lønte seg. Stakkarene på det polske merkeverkstedet jobbet for 40 kroner timer elns. så det var ikke allverden.

Lang historie kort: Denne kunne iallefall repareres, men de brukte mye tid på oppgaven. Nå, to år etter, så er kompressoren dau. Lurer på om den ikke ble helt tett etter reparasjonen. Får plukke den ut når ny bil er handlet inn og feilsøkt litt. Tittet på brukte fra huggeri hvis den ser totalhavarert ut? Kanskje enklere hvis deler blir dyre eller er vanskelige å få tak i.

daytripper
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 44
Registrert: 21 jun 2006, 10:54

Re: AC-kompressor slår ikke inn 9000 LTT/150

Legg inn av daytripper » 24 mai 2012, 16:31

Hei!

Betryggende at det finnes deler til AC-clutchen hvis jeg trenger det. Jobber fint mange timer ei helg for å spare flere tusenlapper. Må hele kompressoren demonteres før clutchdelen kan byttes?
9000 CSE - 2.0LTT JUB.

Svar