Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Moderator: Moderatorer
Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Heisann! Jeg har nylig kjøpt meg en 97' 9000 2.0t, som jeg kom over veldig billig. Eneste problemet med den er at den fusker/hakker hardt ved hard gassing. Forrige eier hadde kjørt med bilen sånn i 5 år, bare tilpasset kjøringen til å unngå hard gassing. Noen som har noen anelse om hva dette kan skyldes? På forhånd takk!
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 09 jan 2007, 22:21
- Medlemsnummer: N1121
- Navn: Arve Hanssen
- Bil: 99
- Sted: Trondheim
Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Plugger må være av typen NGK av korrekt type, ellers så kan du sjekke om GLT (ladetrykket) er 0.4 bar som er std. Da for høyt GLT gir fuelcut og man sitter mersom med tenna i rattet-følelse når dette oppstår.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Du kan begynne med å måle hvor mye ladetrykk du får ved fullt pådrag, og så måle igjen med kontakten til magnetventilen frakoblet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Takker for svar 
Tror dere at hvis turbotrykket er for høyt så hjelper det å montere chip? Så bilen får mer suppe?
Der følger det jo også med nye plugger og magnetventil.
Link til chip: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 26-hk.html
Takker fdor svar

Tror dere at hvis turbotrykket er for høyt så hjelper det å montere chip? Så bilen får mer suppe?
Der følger det jo også med nye plugger og magnetventil.
Link til chip: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 26-hk.html
Takker fdor svar

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Nei kan ikke si det. Sitter den skrudd fast på noe bestemt sted?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Hvis det er en original 150-hester uten trim, så kan det være så enkelt som at slangen fra turboen til wastegateklokka har hoppet av, sprukket eller at wastegatestaget sitter fast.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Nesten garantert fastrustet wg..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Bytta slangen fra turbo til wastegate. Målte også turbotrykket og det maxa godt og vel 0,6 bar før fuelcutten kom. Pluggene har jeg også luka ut som feil siden de ble byttet for 1 år siden og problemet har forrige eier kjørt med i 5 år. FIkk også åpna og lukka wastegaten en smule. Men mulig der feilen sitter. Syns det er litt rart at turbotrykket var mer enn 0,4 med tanke på at det er en gammelmann som har eid bilen i 15 år, uten ett snev av interesse for trimming og råkjøring. Wastegaten skal få en nærmere innspeksjon til helga. Takk for alle råd!
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Hvis bilen er orginal skal den definitivt ikke nå 0,6 bar, så det stemmer nok som det blir sagt at WG har rustet fast. Gammelmannen har vel sikkert kjørt så rolig at den aldri har fått åpnet seg helt stakkar.Andersen skrev:Bytta slangen fra turbo til wastegate. Målte også turbotrykket og det maxa godt og vel 0,6 bar før fuelcutten kom. Pluggene har jeg også luka ut som feil siden de ble byttet for 1 år siden og problemet har forrige eier kjørt med i 5 år. FIkk også åpna og lukka wastegaten en smule. Men mulig der feilen sitter. Syns det er litt rart at turbotrykket var mer enn 0,4 med tanke på at det er en gammelmann som har eid bilen i 15 år, uten ett snev av interesse for trimming og råkjøring. Wastegaten skal få en nærmere innspeksjon til helga. Takk for alle råd!

...og pluggene er av riktig type? NGK BCPR7ES11 er det eneste som fungerer på disse bilene. Bosch, Denso, osv. kan man bare glemme å bruke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt
Det var WG som hadde rustet seg så alt for godt fast!
Takk for hjelpen folkens!
