Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andersen
Innlegg: 6
Registrert: 28 mai 2012, 11:27
Bil: 9000 t
Sted: Sarpsborg

Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av Andersen » 28 mai 2012, 11:34

Heisann! Jeg har nylig kjøpt meg en 97' 9000 2.0t, som jeg kom over veldig billig. Eneste problemet med den er at den fusker/hakker hardt ved hard gassing. Forrige eier hadde kjørt med bilen sånn i 5 år, bare tilpasset kjøringen til å unngå hard gassing. Noen som har noen anelse om hva dette kan skyldes? På forhånd takk!

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av na_X » 28 mai 2012, 21:05

Plugger må være av typen NGK av korrekt type, ellers så kan du sjekke om GLT (ladetrykket) er 0.4 bar som er std. Da for høyt GLT gir fuelcut og man sitter mersom med tenna i rattet-følelse når dette oppstår.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2012, 09:25

Du kan begynne med å måle hvor mye ladetrykk du får ved fullt pådrag, og så måle igjen med kontakten til magnetventilen frakoblet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Andersen
Innlegg: 6
Registrert: 28 mai 2012, 11:27
Bil: 9000 t
Sted: Sarpsborg

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av Andersen » 29 mai 2012, 09:58

Takker for svar :)
Tror dere at hvis turbotrykket er for høyt så hjelper det å montere chip? Så bilen får mer suppe?
Der følger det jo også med nye plugger og magnetventil.
Link til chip: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 26-hk.html

Takker fdor svar :)

Andersen
Innlegg: 6
Registrert: 28 mai 2012, 11:27
Bil: 9000 t
Sted: Sarpsborg

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av Andersen » 29 mai 2012, 11:09

Nei kan ikke si det. Sitter den skrudd fast på noe bestemt sted?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av Ingvar N629 » 29 mai 2012, 11:13

Hvis det er en original 150-hester uten trim, så kan det være så enkelt som at slangen fra turboen til wastegateklokka har hoppet av, sprukket eller at wastegatestaget sitter fast.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av Tor N12 » 29 mai 2012, 20:59

Nesten garantert fastrustet wg..
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Andersen
Innlegg: 6
Registrert: 28 mai 2012, 11:27
Bil: 9000 t
Sted: Sarpsborg

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av Andersen » 30 mai 2012, 02:25

Bytta slangen fra turbo til wastegate. Målte også turbotrykket og det maxa godt og vel 0,6 bar før fuelcutten kom. Pluggene har jeg også luka ut som feil siden de ble byttet for 1 år siden og problemet har forrige eier kjørt med i 5 år. FIkk også åpna og lukka wastegaten en smule. Men mulig der feilen sitter. Syns det er litt rart at turbotrykket var mer enn 0,4 med tanke på at det er en gammelmann som har eid bilen i 15 år, uten ett snev av interesse for trimming og råkjøring. Wastegaten skal få en nærmere innspeksjon til helga. Takk for alle råd!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av EdHunter N815 » 30 mai 2012, 17:46

Andersen skrev:Bytta slangen fra turbo til wastegate. Målte også turbotrykket og det maxa godt og vel 0,6 bar før fuelcutten kom. Pluggene har jeg også luka ut som feil siden de ble byttet for 1 år siden og problemet har forrige eier kjørt med i 5 år. FIkk også åpna og lukka wastegaten en smule. Men mulig der feilen sitter. Syns det er litt rart at turbotrykket var mer enn 0,4 med tanke på at det er en gammelmann som har eid bilen i 15 år, uten ett snev av interesse for trimming og råkjøring. Wastegaten skal få en nærmere innspeksjon til helga. Takk for alle råd!
Hvis bilen er orginal skal den definitivt ikke nå 0,6 bar, så det stemmer nok som det blir sagt at WG har rustet fast. Gammelmannen har vel sikkert kjørt så rolig at den aldri har fått åpnet seg helt stakkar. :D

...og pluggene er av riktig type? NGK BCPR7ES11 er det eneste som fungerer på disse bilene. Bosch, Denso, osv. kan man bare glemme å bruke.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Andersen
Innlegg: 6
Registrert: 28 mai 2012, 11:27
Bil: 9000 t
Sted: Sarpsborg

Re: Fusking ved hard gassing 97' 9000 2lt

Legg inn av Andersen » 09 jun 2012, 07:41

Det var WG som hadde rustet seg så alt for godt fast! :D Takk for hjelpen folkens!

Svar