og93 daua, og vil ikke starte igjen

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
harhalv
Innlegg: 8
Registrert: 30 mai 2012, 09:03

og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av harhalv » 30 mai 2012, 09:17

Heisann!

Jeg har en 02 93 2.0l turbo, som har slått seg litt vrang.
Min kone kjørte den til jobb i går - en tur på ca 20 min. Ca. hundre meter fra parkeringsplassen daua bilen i en rundkjøring. "Den bare stoppet" i følge henne. Hun forklarer videre at hun prøvde å starte den igjen, men det gikk ikke. Men så merket hun at hun kunne "kjøre" den ved å holde tenningsnøkkelen på "start" - så da gjorde hun det, og fikk ihvertfall bilen bort på parkeringen, der den forsåvidt står godt.
Jeg var nede nå nettopp for å ta en liten sjekk, men ble ikke stort klokere. Jeg plugga i en OBD2-scanner, som gav meg null feilkoder. Når jeg vrir på nøkkelen, så er det tre lamper som ikke slukker slik de skal før start - "varseltrekantlampen" (den som lyser når brekket er på), batterilampen og oljelampen. Gir dette noen indikasjon på hva som kan være galt? Når jeg prøver å starte, høres det ut som om motoren/startmotoren drar en "halv runde" før ingenting mer skjer.
Jeg fikk et tips om at det kunne være drivreima, så jeg titte ned i motorrommet. Jeg skal ikke late som jeg har peiling engang, hehe, men jeg fant en reim på venstre side av motoren. Denne så helt fin ut, og passe stram.

Er det noen entusiaster som har noen tips om hva som kan være galt her? Jeg må si jeg begynner å bli mektig lei denne bilen - den har kosta meg alt for mye penger de fire årene jeg har hatt den :(

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2012, 10:01

Sannsynligvis bensinpumpe, veivakselgiver eller tennkassett. Sjekk først at bensinpumpa går en kort stund når du vrir nøkkelen til ON.

Batteriet er sikkert for dårlig til å starte bilen igjen ettersom den er kjørt 100 meter på starteren, du får håpe at startmotoren ikke har tatt skade av å kjøres så lenge på høy belastning. Det er den nemlig ikke laget for.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

harhalv
Innlegg: 8
Registrert: 30 mai 2012, 09:03

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av harhalv » 30 mai 2012, 21:16

Daniel: den er gått laaangt. 270000+

UPDATE:
Jeg var nedom og titta på bilen igjen nettopp. Prøvde, bare for moroskyld, med en startbooster - uten hell. Så prøvde jeg med startkabler - og bilen starta. Fikk kjørt den hjem, noe som gikk fint. Når jeg kom hjem gikk jeg ut av bilen, og hørte at den såvidt sviver på tomgang. Den ligger vel ca. midt mellom 0 og 1 på turtelleren. SÅ - poppet check engine fram på dashbordet, og jeg kobla til scanneren igjen. Fikk opp kode p1251 og p1260. Via Google finner jeg ut at det har noe med "Throttle" å gjøre. Korrekt? Og isåfall - hva vil dette bety på norsk? Er det noe jeg kan skaffe fra f. eks. FeilTema eller Mekonomen e.l. og få skiftet av kyndige bekjente, eller er det en typisk verkstedjobb?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2012, 21:59

Feilkodene går på spjeldhuset. Få tak i et nytt eller bra brukt og bytt. Det er elektrisk regulering av gasspjeldet på disse bilene, gasswiren går ikke i inngrep med spjeldet med mindre det går i limp home, noe ditt tydeligvis har gjort. Det er mulig å resette det fysisk samtidig som man passer på å slette feilkoden, da kan det fungere en stund.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

harhalv
Innlegg: 8
Registrert: 30 mai 2012, 09:03

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av harhalv » 30 mai 2012, 22:23

Hei igjen, og takk for svar så langt :)

Jeg har sittet og googlet litt, og lest på diverse forum, samt SMS.-konsultert med en kyndig kamerat.
Var nettopp ute og testa dette: http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk - Reset gikk fint, men, som han sier i videoen, når jeg starter bilen etterpå så "hopper den tilbake" hvis dere skjønner hva jeg mener.
Så da lurte jeg på om kanskje jeg skulle prøve dette en dag: http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... post804644
Hva tror dere om det? Jeg har også merket litt ujevn gange ved pådrag og sånn, men har ikke kjørt bilen på en stund, så jeg har liksom ikke tenkt så mye på det. Tror dere dette har noe for seg, eller er det bare å handle ny del?
Hvor får jeg isåfall ny del fra? Finnes det er delenummer på den? Hva heter den - speldhus?

Beklager alt maset, men jeg er virkelig blank her, hehe...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av Ingvar N629 » 30 mai 2012, 22:57

Slettet du feilkoden samtidig som du resatte spjeldhuset, da? Hvis ikke så vil den resettes igjen siden koden fortsatt ligger inne. Ta av minuspolen på batteriet i noen sekunder, da slettes alle feilkoder.

Du kan gjerne prøve en rens, kan helpe det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

harhalv
Innlegg: 8
Registrert: 30 mai 2012, 09:03

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av harhalv » 31 mai 2012, 07:47

Nei, jeg kom ikke på å slette den etterpå. Kunne prøvd det nå, men jeg regner med at huset må renses uansett, så det er nok like greit å få det gjort nå med en gang. Skal jo kjøre bilen på ferie om en god måned.
Eneste problemet er den pakningen som må skiftes i samme slengen - får man tak i den i Norge? I Sandnes/Stavanger? Eller må den bestilles? Jeg fant en på Partsforsaabs.co.uk - koster et par tiere, men så er det vel 30 pund i frakt eller noe, siden de sikkert ikke gidder å sende den i en vanlig konvolutt...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av Ingvar N629 » 31 mai 2012, 11:01

Pakninga kan brukes om igjen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

harhalv
Innlegg: 8
Registrert: 30 mai 2012, 09:03

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av harhalv » 02 jun 2012, 08:34

Da var den demontert, renset, og montert igjen, og alt så veldig bra ut. Måtte ta et fancy før/etter-bilde: http://instagr.am/p/LTiuNZPwO8/

Bilen sviver som før,og jeg syns den virker bedre å kjøre. Mer jevn i pådraget. Kan jo hende det er psykisk, bare, men det betyr ikke så mye.
Det jeg lurer på nå er jo hvorfor det ble så skittent der i utgangspunktet? Kan det være bare det at den er kjørt så langt? En kamerat av meg mente det kunne tyde på en lekkasje i turboen. Kan det stemme? Isåfall forklarer det kanskje at jeg føler effekten har gått endel ned siden jeg først kjøpte bilen for fire-fem år siden. Jeg tenkte først at det kanskje bare var jeg som var blitt vant til den, hehe, men jeg vet jo ikke.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: og93 daua, og vil ikke starte igjen

Legg inn av Ingvar N629 » 02 jun 2012, 11:16

Olja kommer fra turboen, litt er det alltid og det er helt normalt. Synes du bilen går dårligere enn før, så søk på blå enveisventiler eller EVAP her på forumet. Skader ikke med en sjekk av og til.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar