trionic-motronic

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Sørlending
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 11:44
Bil: 1992 9000 2.3 Turbo

trionic-motronic

Legg inn av Sørlending » 01 jun 2012, 14:14

Kanskje dumt spørsmål, men hvordan finner jeg ut om jeg har motronic eller trionic system? er det en lett måte å se dette på? Har en 92 mod og ikke 91 som står i profilen og trionic kom vel ikke på CD før i 93 men ble i tvil for trionic bruker resistor tenplugger istedet for bankesensor i motorblokka og på min Di boks står det resistor plugs only.

Hva er enkleste måte å se om man har trionic eller motronic?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: trionic-motronic

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2012, 14:17

Du har ingen av delene. Din bil har Bosch LH bensininnstrøytning og Saabs DI APC som styrer tenning og ladetrykk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Sørlending
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 11:44
Bil: 1992 9000 2.3 Turbo

Re: trionic-motronic

Legg inn av Sørlending » 01 jun 2012, 14:22

Da var jo det oppklart taker så mye var hverken alternativ 1 eller to men et tredje. så da er det ikke pluggene som detecter banking på den men en bankesensor integrert i motoren. Lurte bare siden det stod resistor plugs only på DI boksen

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: trionic-motronic

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2012, 14:31

Joda bankedeteksjon går via pluggene på den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Sørlending
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 11:44
Bil: 1992 9000 2.3 Turbo

Re: trionic-motronic

Legg inn av Sørlending » 01 jun 2012, 14:42

Ok..tok full service da jeg kjøpte og byttet alt av vesker filtere og plugger.. vet du hvilke plugger som er best på den ? kjører nå på NKG BCPR7ES-11

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: trionic-motronic

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2012, 14:45

Riktig det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Sørlending
Innlegg: 16
Registrert: 30 mai 2012, 11:44
Bil: 1992 9000 2.3 Turbo

Re: trionic-motronic

Legg inn av Sørlending » 01 jun 2012, 14:48

Flott tusen takk for rask og gode opplysninger :-)

Svar