Hjelle, N6 skrev:Plassen å starte er å sjekke om du får straum til kompressoren, det kan du sjekke ved å måle mellom den ledninga som er oppe på kompressoren og jord, har du spenning der er det kjøtsjen på kompressoren som er gåen.
Ellers har du trykkvakta på tørkefilteret, termokontakta på kjølevatnet like ved batteriet, eller har ei trykkvakt inne der kupefilteret står på en bil uten AC, samt en frostbrytar som hindrar anlegget starte når det er kaldt (om desse to er ute av drift vil ikkje anlegget starte). Når motor går og AC-slått på kan du ohme i ledningane til trykkvakta, då skal det være kontakt. Er de ikkje kontakt har du for lavt trykk eller so erbrytaren defekt. Det samme gjeld frostbrytaren, er det 6-7 grader i lufta skal det være kontakt når den vert ohma.
Termokontakta på kjølevatnet er same opplegget, opp til 115 grader skal det være kontakt når du ohmar kontaktene.
Kontakta på tørkefilteret har eg ikkje data på, men kan sikkert lønne seg å sjekke at dei er tilkopla og har bra kontakt.
Men start med sikringane (nr 6 for kompressor og 25 for vifta) samt nemnte trykkvakter.
Takk skal du ha Hjelle!
Men nå har det ballet på seg et lite problem ellers, etter å ha kjørt en tur til Napa som i dag hadde over 30 grader i skyggen, så valgte caben å koke over for 2. gang, noe som skjedde gradvis under kjøring, så etter å ha fått check engine-lampa opp måtte jeg kaste meg av Highway 80 fra Napa for å sjekke litt. Det ser ut til at toppakningen har tatt kvelden desverre!
Det er dog ikke vann i oljen, men det dampet heftig på brilleglasset ut av tennplugg for sylinder nr 2 i dag, så der er det vann. Det var ørlite damp ut av nr 1 (dog umerkelig i forhold til nr 2, her ble hele glasset fullt av dugg med en gang, mens kun et bitte lite hjørne dugget fra sylinder 1) nr 3 og 4 var helt ok.
Spørsmålet nå er hvordan man griper dette an? Jeg ble tauet hjem siden jeg jeg ikke fikk start etter å ha stoppet fra highwayen (starteren dro, men det hørtes ut som om det var et kompresjonsproblem, så jeg lot det være med ett forsøk der). Jeg har en mekaniker som kan skifte toppakning, men i og med at det har vært et problem der en stund nå med at den drikker mye vann i kjølesystemet (kanskje pga toppen?) så lurer jeg på om det kan være noe mer?
Sånn er nå bare det, og vi skulle kjøre USA på tvers på mandag i nevnte cab...det kan hende det blir leiebil da gitt!
