Tikkelyd - skjørtebank?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andnet

Tikkelyd - skjørtebank?

Legg inn av Andnet » 05 jun 2012, 14:09

Hei!

Helt ny i saab verdenen, fikk meg en brukt 9-5 2.0t SE 2001 for ikke så lenge siden, og jeg har nå blitt oppmerksom på en tikkelyd som kommer ved 2000-3000 (sterkest på 2500) omdreininger.
Jeg hører sjelden lyden (legger vanligvis ikke merke til den vertfall) når jeg kjører, men den kommer alltid når jeg ruser motoren i stillstand (lyden er minst like sterk når motoren er varm)

Etter det jeg har sett på nettet, og de jeg har snakket med, så kan dette være skjørtebank, rådebank, ventilløftere, og sikkert andre ting også.
Vet ikke om jeg skal prøve å finne og utbedre feilen, kjøpe ny (brukt) motor som jeg setter inn, eller bare kjøre med det som det er.

Bilen har gått 185000 km, jeg byttet nettop olje og oljefilter, i følge forrige eier ble det byttet coil og registerkjede på rundt 170, ellers ingen store operasjoner på motor utover de vanlige servicene.

Noen som har en sterk følelse av hva dette er?

Setter stor pris på svar!

Andnet

Re: Tikkelyd - skjørtebank?

Legg inn av Andnet » 05 jun 2012, 14:11

Kan nevne at det er automatkasse, om det skulle ha noe å si :)

saab2012
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av saab2012 » 06 jun 2012, 21:54

Tikking kan vere dårlig smørroljetrykk pga. tett oljesil i bunnpanne eller gammel/lite olje.Lyd kan også forkomme ved motorskade i sylinder(revet sylinder)pga dårlig.tett smøroljekanal (tett oljedyserør)Dette er plassert under stemplene i motor,vanlig feil er skade i sylinder lengst fra register syl,nr 4.Kan sjekkes på verksted med et endoskop og kontrollere sylindervegger.Det er heller ikkje uvanlig med skade på veivlagerene.PS. Bensinmotorene på eldre 9-5 opp til 2004 mod. har problemer med oljeslamm som tetter igjen smøresystemet.(mest problem på automat biler) Ved tett oljesil kan en av og til høre ulyd ved kald motor(uling)
også fra et tett oljefilter,da ventil i filteret opner og lager lyd pga av filter er tett.

Andnet

Legg inn av Andnet » 07 jun 2012, 19:09

Hadde på en flaske med "motorrens" (husker ikke typen, men var visstnok bra produkt fra Tyskland) og skiftet etterpå olje og oljefilter, uten at dette gjorde noe med lyden.
Merk at det er bare når motoren ruses at tikkingen kommer, og det virker som den ikke er like mye til stede ved belastning, men det er jo ikke like lett å høre under fart, da det er mange andre lyder i sving.

I tilfelle tikkingen kommer pga. dårlig smøroljetrykk, hvilke komponent er det da som kan gi denne lyden? Det er ingen uling fra motor ved kaldstart, men dette vil vel ikke nødvendigvis si at oljesilen ikke kan være tildekket av slam?

Ved skade i sylinder/skjørtebank er det vel ikke stort annet å gjøre en å bytte motor? Eller kan man være heldig og kjøre med dette i noen år før havari?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 07 jun 2012, 19:21

Quick Fix:
Hell av olje og hiv på nytt oljefilter.
Fyll på 4 liter diesel på oljepåfyllingen.
Ta ut pluggen til tennkassetten.
Kjør motor på startmotoren i 3-4 sekunder.
Tapp av dieselen og ta av oljefilteret og ta ned bunnpanna.
Bytt sila og o-ring.
Sett på nytt oljefilter
Fyll på 4 liter med jallaolje (helsyntetisk)
Kople på kabelen til tennkassetten.
Kjør motor på tomgang i 2-3 minutter.
Tapp av olje og bytt oljefilter.
Hell på kvalitetsolje.

Koster deg kanskje en tusenlapp hele operasjonen, ingenting er vanskelig, og da burde problemet ditt være løst.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

saab2012
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av saab2012 » 07 jun 2012, 22:54

En revet sylinder kan lage lyd som kan forveksles med ventiltikking,da lyden ligger høgt opp i motor.Dette høres best ved gasspådrag uten belastning.Ved en slik skade vil motor vanligvis ha større oljeforbruk.Dette bør sjekkes før en tar en fullstendig rens av motor(endoskop).Er det misstanke om skadet veivlager kan en ta ut tennplugger og tørne stempel over topp(stempel går ned)trykk etter med ett skrujern og legg merke til om stempelet sekker litt,gjør den det er det skadet veivlager.Dette kan bare oppdages der det er stor slitasje på lagerene.
Har varseloljelampe lyst,er det stor sannsynlighet for at en av disse skadene kan ha oppstått på motor.
Rens av motor ved bruk av kjemikalier hjelper lite,da oljesil er inngrodd med koks som må fjernes mekanisk(sitter veldig godt fast)
ved rens,Fyll på en boks forte,varm motor,kjør motor uten belastning 30 min,pass på oljetrykk,lampe under oprasjonen.Demonter toppdeksel,renses,blås opp innvendige rør til veivhusventilasjon(2 stk)vanligvis tette,sjekk veivhus ventilasjon om den er modifisert.Demonter bunnpanne,ta ut silen,renses også bunnpanne, sjekk om det er antydning til messinspon nede i bunn i panne.blås opp rør fra oljepumpe.sjekk om oljegallerirøret er ope til alle sylindere,(blås og sjekk om luft når frem til sylinderene gjennom gallerirørene)sjekk også oljetilførselrøret til turbo,er dette tett blir ikkje turboen gammel.Skrap vekk innvendige avleiringer i motorblokk.må vere godt reingjort.Ved tett motor veivhusvetilasjon er det ikkje uvanlig at det lekker ut olje ved simmering reimskive,dette pga overtrykk som oppstår i motor.etter rens ,ny olje,filter+skift olje på nytt ca 2000km.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av saab2012 » 07 jun 2012, 23:11

PS.Sjekk med verkstedet som skiftet register,det er vanlig prosedyre og ta ned bunnpanne og rense sil ved register reparasjon også oljerør i toppdeksel ,for dei rørene har også til oppgave med og smørre hovedkjede og minisere slitasje i register.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 08 jun 2012, 07:35

Om du lytter litt så er det mulig å lokalisere hvor i motoren ulyden er. Er den høyt oppe så er det topp eller stempelskjørt, er den lenger ned så er det lager. Det er også forskjell på når lyden er sterkest, last på motor og turtall. Dersom man hører lyd på tomgang så er det mulig å telle antall bank/tikk i minuttet, og da kan man isolere lyden til veiv eller kam-del da veiva snurrer to ganger for hver gang kammene snurrer én.

På konebilen som ble kjøpt med dårlig motor, så var det dårlige lager i bunnen OG skjørtebank, lagrene ble byttet som Quick-fix for å få bilen hjem (Stavanger-Trondheim) men det var fortsatt en viss lyd. Sterkest ved kald motor, når den var skikkelig varm var det nesten ikke lyd å høre. Stempelet og sylinderveggen var STYGGE. Boret blokka og bygde opp ny motor med nye smidde stempel i overdimensjon, byttet samtidig veiv, råder, eksosventiler turbo og fikk en B235R. Siden jeg gjorde all jobben selv ble det en billig bil.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Andnet

Legg inn av Andnet » 15 jul 2012, 16:27

Tok ned bunnpannen for noen uker siden, og rensket godt (var masse slam/partikler i bunnen og på silen), men dette ga ikke noe umiddelbar effekt.
Har nå kjørt 30-40 mil med bilen siden dette, og det virker som lyden har begynt å komme oftere, dvs på lavere turtall og ved belastning/kjøring.
Jeg kan ikke si dette heelt sikkert, det er vertfall ikke noe veldig dramatisk endring i lyden/hvor ofte den kommer, men jeg tror den er litt mer tilstede nå.

Når motoren er kald kommer ikke tikkingen like fort, noe som i øyeblikket får meg til å tro/håpe at det har blitt bedre, men så fort motoren blir varm er tikkingen like gale som det var før, eller noe verre.
Det høres ut som lyden kommer fra midten/toppen av motoren, men har ikke klart å lokalisere lyden noe mer en det, selv med bruk av stetoskop.
Alt dette tyder vel på at det er skjørtebank? Og i så tilfelle er det vel bare et tidsspørsmål før motoren ryker. Eneste som får meg til å tro at det ikke er skjørtebank, er at lyden burde vel blitt mye verre, veldig fort?

Det er selfølgelig noe jeg må stå til ansvar for selv, men burde jeg bytte motor med en gang her, eller er det noen der ute som tror det kan være noe annet en skjørtebank/noe som kan løses billigere en å bytte motor?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Tikkelyd - skjørtebank?

Legg inn av doo-kie » 15 jul 2012, 16:45

Skjørtebank bruker å være verst når den er kald. Stemplene utvider seg når de blir varm. Du tok ikke av noen lageroverfalll når du hadde nede bunnpanna?
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)

http://www.garaget.org/doo-kie

Andnet

Legg inn av Andnet » 15 jul 2012, 17:49

Tok ikke ned noen lagerovefall nei, men alt som satt på veiva kjentes fast ut, kunne ikke kjenne slark noen plass.

Klontis
0.7 bar
0.7 bar

Legg inn av Klontis » 16 jul 2012, 15:54

Sliten oljepumpe? Slipper forbi/tilbake mer olje når den blir varm og tynnere?
Ikke slik erfaring fra SAAB,men vært borti det på andre maskiner...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 16 jul 2012, 16:04

Andnet skrev:Tok ikke ned noen lagerovefall nei, men alt som satt på veiva kjentes fast ut, kunne ikke kjenne slark noen plass.
Hadde du kjent slakk, hadde ikke motoren gått. Er nok ferdige lager og/eller revet sylinder.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar