Hvor nøye er det med pluggene?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
harhalv
Innlegg: 8
Registrert: 30 mai 2012, 09:03

Hvor nøye er det med pluggene?

Legg inn av harhalv » 11 jun 2012, 09:29

Jeg tenkte jeg skulle skifte plugger på 93en min (2002 2.0l 150HK - altså med B205E) og svingte innom Mekonomen siden jeg kjørte forbi. Jeg husker jo ikke navn og nummer på pluggene jeg skal ha, så de ber om reg. nr. på bilen, og får opp rette typen (antok jo jeg, da). Når jeg kom hjem sjekka jeg i Haynesmanualen for sikkerhetsskyld, og også i håndboka som kom med bilen. I begge bøkene står det at jeg skal ha NGK BCPR6ES-11, mens de jeg har fått fra Mekonomen heter NGK BCPR7ES-11.

Så da blir spørsmålet mitt - hvor nøye er dette? Bør jeg stikke ned og bytte dem, eller er det ingen problem? Og hvis det er veldig nøye, hvorfor får de opp feil plugger på bilen min når de trykker inn reg. nr? Jeg ser jeg får BCPR7ES-11 også hos Meca, når jeg leter fram motortypen...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvor nøye er det med pluggene?

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2012, 09:49

Tallet det refereres til er varmetallet til pluggen. 6ere er rett, men det spiller ingen rolle om du monterer 7ere. De holder seg rene også i en 150-hester (blir varme nok). 7ere brukes dersom motoren trimmes, men 7erne ble også brukt i eldre modeller uten trim.

6erne vil gi ørlite bedre kaldstartsegenskaper, men det er nok ikke noe du vil merke stort til.
harhalv skrev:Og hvis det er veldig nøye, hvorfor får de opp feil plugger på bilen min når de trykker inn reg. nr? Jeg ser jeg får BCPR7ES-11 også hos Meca, når jeg leter fram motortypen...
Fordi de ikke er Saabspesialister. Noen fordeler skal det ha å bruke merkekjede som deleleverandør, selv om feil forekommer der og. Men delelistene deres stemmer iallfall!
Noen delepushere vil selge deg Bosch-plugger, fordi de ikke fører NGK. Og det er helt feil!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

harhalv
Innlegg: 8
Registrert: 30 mai 2012, 09:03

Re: Hvor nøye er det med pluggene?

Legg inn av harhalv » 11 jun 2012, 10:12

Takker for kjapt svar! Da er det bare å få de i bilen, tenker jeg :)

Jeg har forresten merket en fordel med Mekonomen fremfor mitt lokale merkeverksted, og det er at de svarer på mail på fire minutter. Merkeverkstedet har ennå ikke svart på en deleforespørsel jeg sendte for snart to uker siden via "request parts"-skjemaet på websidene deres. Det er så elendig at jeg ikke gidder prøve neste gang heller. Kunne selvfølgelig ringt, men jeg liker å ha det skriftlig, og mener at dersom de ikke evner å svare på slike forespørsler, så burde de ikke hatt det skjemaet liggende på sidene sine.
Men nok om det. Montering!

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Hvor nøye er det med pluggene?

Legg inn av EdHunter N815 » 11 jun 2012, 17:32

Veldig off topic her, men vil bare kommentere at du er negativ til mangel på svar via mail. Jeg er også en slik som liker å ha alt skriftlig, og blir ofte skuffet over hvor dårlig respons man får på mailforespørsler rundt omkring. Dette gjelder alt fra internt i firmaet der jeg jobber, til butikker og offentlige kontorer.

Desverre er det fremdeles slik at ikke alle er like datakyndig. Det er fremdeles mange ute i arbeidslivet som ikke har vokst opp med PC, og dermed heller ikke er så veldig flinke til å følge opp henvendelser via digitale media. Ikke at det er noe galt med det egentlig, vi har jo alle våre svakheter, men for oss som er vokst opp med pc kan det være lett å glemme det.
På den andre siden er det faktisk mange som anser en mail som "mindre seriøst" enn en telefonoppringning. Dette er så klart først og fremst basert på mangel på kunnskap, og sikkert også en del god gammeldags stahet og ignoranse ovenfor ny teknologi. Ganske vittig egentlig, når man tenker på at det å skrive et brev er ansett som betydelig mer seriøst enn å ringe...

Samtidig som man har disse personene ute "på gulvet" i bedrifter som aldri har lært eller ønsket å lære å bruke pc, sitter det nyutdannede, unge mennesker i kontorjobber i samme firma. Disse sitter gjerne og bestemmer at man nå skal innføre et nytt datasystem i firmaet, og de utvikler og innfører dette på en måte som går langt over hodene på de litt mindre datakyndige arbeiderne. Dermed ender man ofte opp med en haug med flotte systemer som ingen egentlig kan bruke.

Det går nok noen år enda før alle som har vokst opp før dataalderen er ute av arbeidslivet, inntil da må vi vel bare smørre oss med tålmodighet og plukke opp telefonen. :D
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Svar