Motorhavari, spm ang ny motor.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Motorhavari, spm ang ny motor.

Legg inn av Fjalla » 05 jun 2012, 02:21

Bilen stoppet plutselig i fart og vil ikke svarte igjen. Merket plutselig at det ikke skjedde noe når jeg gasset. Ellers ellers ingenting. Den går fint på starteren men vil ikke tenne. Bensinpumpen går. Får opp feilkode p0106 med obd scaner. Har sjekket etter luftlekaskjer men fant ingen. Står midt oppå dovre. Noen som har noen tips?
Sist redigert av Fjalla den 13 mai 2016, 11:40, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: står fast på dovre. bilen starter ikke

Legg inn av Pål N526 » 05 jun 2012, 02:50

Lukt på tennkasett. Har du open sid? Kan du se om turtall gir utslag ved start?


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: står fast på dovre. bilen starter ikke

Legg inn av Pål N526 » 05 jun 2012, 03:00

P0106 er feil på trykksensor @ manefoil. No feil i ledningsnett? Forsøk å rikle litt her og der. Noen sikringer som er defekte?


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: står fast på dovre. bilen starter ikke

Legg inn av Fjalla » 05 jun 2012, 03:14

Alle sikringer er ok. Alt av kontakter ser ut å være ok også
Tennkasetten lukter ikke svidd. Har prøvd å koble fra batteriet men det hjalp heller ikke
Har ikke open sid
Turtelleren gjør et bitte lite hopp når jeg prøver å starte.

Det virker som om den ikke tenner. Kan tennkassetten dø plutselig? Kan jeg måle om den funker med multimeter?

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: står fast på dovre. bilen starter ikke

Legg inn av Fjalla » 05 jun 2012, 05:43

Ny feilkode p1310
Tennkassetten som er død?

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: står fast på dovre. bilen starter ikke

Legg inn av Fjalla » 05 jun 2012, 06:13

Problem løst. Knekt tennplugg...

Fjalla
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 215
Registrert: 11 sep 2011, 20:16
Bil: 2001 9-5 2,0t

Re: står fast på dovre. bilen starter ikke

Legg inn av Fjalla » 11 jun 2012, 12:47

Er nå på jakt etter ny motor og har forstått at det er et skille i 2001. Jeg har den som er etter skillet. Er det noe i veien for å sette inn en komplett motor fra 2000?
Hva er egentlig forskjell før og etter 2001?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motor havari, spm ang ny motor.

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2012, 12:53

Annen kompresjon, ellers er selve motoren lik. Det som ellers skiller er innsugsmanifold, dyser og noen givere, men det kan du flytte over fra den gamle motoren. Software bør endres pga endret komp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motor havari, spm ang ny motor.

Legg inn av Pål N526 » 11 jun 2012, 21:09

Ingvar N629 skrev:Annen kompresjon, ellers er selve motoren lik. Det som ellers skiller er innsugsmanifold, dyser og noen givere, men det kan du flytte over fra den gamle motoren. Software bør endres pga endret komp.
kun 2l som var annen komp på?
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorhavari, spm ang ny motor.

Legg inn av Ingvar N629 » 11 jun 2012, 22:08

Ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar