Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av Jenskp » 19 jun 2012, 00:43

Holder nå på med å demontere intercooler, radiator og fordamperen/air condition kjøleren. Har koblet ut alt av slanger og rør som går til de forskjellige avkjølerne.
Klarer å løfte disse opp en god del, men det virker ikke som det er nok til at "pluggene" i bunn av avkjølerne går klar av hullene de sitter i. Skal de ikke løftes opp, også bendes ut (mot motoren) for å få disse ut? Eller må man ta en og en avkjøler i gangen?
Kan legge ut bilder av dette imorgen hvis det er uklart hva jeg mener, og hvor problemet er.
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2012, 07:11

Du trenger ikke å ta de ut for å ta ut motoren.
Uansett, skru av plasten under, så ser du at kjølepakka står i to braketter som lett kan løsnes fra subframen. Jekker du opp bilen tilstrekkelig så er det enklest å ta alle kjølerne NED.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av Jenskp » 19 jun 2012, 14:21

Skjønner, tenkte å rengjøre intercooleren. Var noe "grums" i kjølevæsken når jeg tappet ut denne.
Takk for info! :)
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 jun 2012, 14:24

Jenskp skrev:Skjønner, tenkte å rengjøre intercooleren. Var noe "grums" i kjølevæsken når jeg tappet ut denne.
Takk for info! :)
Du meinar forhåpentligvis radiatoren...
Men som Ingvar seier, absolutt lettast å ta ut nedover, men det fordrar at bilen kjem høgt nok opp...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2012, 14:40

Regner med du ikke skal bruke original intercooler?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av Jenskp » 19 jun 2012, 20:03

Hjelle: Ja, radiatoren. Alt sitter jo samlet der, så tar ut alt sammen.

Ingvar: Det har jeg ikke tatt stilling til enda, men er kanskje mest hensiktsmessig å bytte den? Regner meg motoren trenger mer kjøling.
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2012, 21:25

En original Aero har godt av en bedre IC, og du kan kanskje tenke deg litt mer enn det? I så fall er det bare å bytte med en gang. Det er en del som kjører med KL racing sin, funker ok men går varm etterhvert den og, selv om den er bedre enn original. Genuinesaab i USA selger en som jeg vet er meget bra, koster også litt mer. Om du synes GS sin blir for dyr med frakt fra US, så hadde det vært morsomt om du hadde prøvd denne; http://www.do88.se/p/motor-tuning/inter ... ooler.html
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av bullit87 » 19 jun 2012, 22:23

Ingvar N629 skrev:En original Aero har godt av en bedre IC, og du kan kanskje tenke deg litt mer enn det? I så fall er det bare å bytte med en gang. Det er en del som kjører med KL racing sin, funker ok men går varm etterhvert den og, selv om den er bedre enn original. Genuinesaab i USA selger en som jeg vet er meget bra, koster også litt mer. Om du synes GS sin blir for dyr med frakt fra US, så hadde det vært morsomt om du hadde prøvd denne; http://www.do88.se/p/motor-tuning/inter ... ooler.html
har du noen linker? av intercoolere Som er virkelig bra.
går vel ann og bruke universale også. kollevold selger noen
http://kollevold.mamutweb.com/Shop/List ... ooler/77/1
ligner litt på klracing sin http://kollevold.mamutweb.com/Shop/Prod ... RSWT06-005 Ng900/Og93 fin pris også
veit ikke ossen kvalitet det er på det men kanskje du veit noe om det Ingvar
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Jenskp
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 87
Registrert: 10 apr 2012, 01:29
Medlemsnummer: N2393
Bil: Saab 9-5 2.3t, '00 @270hk
Sted: Stjørdal

Re: Demontere intercooler/radiator, noen triks?

Legg inn av Jenskp » 20 jun 2012, 01:14

Ingvar N629 skrev:En original Aero har godt av en bedre IC, og du kan kanskje tenke deg litt mer enn det? I så fall er det bare å bytte med en gang. Det er en del som kjører med KL racing sin, funker ok men går varm etterhvert den og, selv om den er bedre enn original. Genuinesaab i USA selger en som jeg vet er meget bra, koster også litt mer. Om du synes GS sin blir for dyr med frakt fra US, så hadde det vært morsomt om du hadde prøvd denne; http://www.do88.se/p/motor-tuning/inter ... ooler.html
Kan vel være lurt? Er ute med den nå!
Var riktig så heldig å tømme gassen på ac-kompressoren med det samme. Shit happens.
M00 Saab 9-5 2.0t stv

Svar