Parkeringssensor bak Saab 9-5 2003
Moderator: Moderatorer
Parkeringssensor bak Saab 9-5 2003
Hei,
Parkeringssensoren min har plutselig sluttet å gi lyd fra seg. Normalt sett piper det som varsel på at bilen rygger, samt at ryggesensoren gir fra seg lyd når jeg nærmer meg et objekt (.. naturlig nok). Begge delene har sluttet å gi livstegn, og jeg får ikke noen feilmelding i SID.
Tips til feilsøking? Parkeringssensoren slår seg vel på automatisk ved start av bil, så det er ingen måte denne kan ha blitt deaktivert på?
Takk for svar.
Parkeringssensoren min har plutselig sluttet å gi lyd fra seg. Normalt sett piper det som varsel på at bilen rygger, samt at ryggesensoren gir fra seg lyd når jeg nærmer meg et objekt (.. naturlig nok). Begge delene har sluttet å gi livstegn, og jeg får ikke noen feilmelding i SID.
Tips til feilsøking? Parkeringssensoren slår seg vel på automatisk ved start av bil, så det er ingen måte denne kan ha blitt deaktivert på?
Takk for svar.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Parkeringssensor bak Saab 9-5 2003
Du får heller ikkje opp "parkeringhjälp ur funktion" i SID?
Sjekk at du har ryggelys. Om du heller ikkje har ryggelys er det mest sansynlig ryggelysbrytaren som har tatt kvelden. SPA (SAAB Parking Assistant) får signal ifrå den, so er den død vil heller ikkje SPA fungere.
Sjekk at du har ryggelys. Om du heller ikkje har ryggelys er det mest sansynlig ryggelysbrytaren som har tatt kvelden. SPA (SAAB Parking Assistant) får signal ifrå den, so er den død vil heller ikkje SPA fungere.
- Kristian N2215
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N2215
- Navn: Kristian
- Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
- Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll
Ryggelys kan også slutte å virke pga. kabelbrudd i overgangen mellom bakluke og karosseri. Da vil ikke cruise control virke heller.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.
Cruise funker, skal få sjekket ryggelys. Ingen feilmelding i SID, den hevder alt er OK. Dersom det er ryggelysbryter, er det mye jobb/kostbart å fikse?
Takk for rask respons!
Takk for rask respons!
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Er ikkje sikker på prisen på brytaren, men den er meget kjappt gjordt å bytte. Den sit på girkassa, og er enkel å kome til å bytte utan anna verktøy enn 19mm fastnøkkel synes eg huske. Er ihvertfall billigare enn å bytte ryggesensorarMPS skrev:Cruise funker, skal få sjekket ryggelys. Ingen feilmelding i SID, den hevder alt er OK. Dersom det er ryggelysbryter, er det mye jobb/kostbart å fikse?

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
På manuell kasse, vel og merke.Hjelle, N6 skrev: Er ikkje sikker på prisen på brytaren, men den er meget kjappt gjordt å bytte. Den sit på girkassa, og er enkel å kome til å bytte utan anna verktøy enn 19mm fastnøkkel synes eg huske. Er ihvertfall billigare enn å bytte ryggesensorar

Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Sjølvsagt, er det nokon som har bil med automat her då?Ingvar N629 skrev:På manuell kasse, vel og merke.Hjelle, N6 skrev: Er ikkje sikker på prisen på brytaren, men den er meget kjappt gjordt å bytte. Den sit på girkassa, og er enkel å kome til å bytte utan anna verktøy enn 19mm fastnøkkel synes eg huske. Er ihvertfall billigare enn å bytte ryggesensorar

Hehe, jeg har automat. Viste seg dog at det kun er en sikring som har gått - helt glemt å sjekke det.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
FantastiskMPS skrev:Hehe, jeg har automat. Viste seg dog at det kun er en sikring som har gått - helt glemt å sjekke det.

Det enkle er ofte somsagt det beste. Kva sikring var det som var gåen då, sånn "for the record"?
Sikringen til ryggelyset - 15A. Oppført som nummer 2 (?) om jeg ikke husker feil.