Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Moderator: Moderatorer
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Falskluft?? Kan det være samme problem med min bil?? Etter softwareoppdatering så er min blitt mye bedre, men har mistet kraft to ganger etter oppdateringen for ca en og en halv måned siden...
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Tipset har blitt gitt ørten ganger før i tråden, ja det kan være det. Når software oppdateres så nulles alle adapsjoner, og det kan ha kamuflert problemet ditt. Men det vil i så fall ikke vare evig.michael skrev:Falskluft?? Kan det være samme problem med min bil?? Etter softwareoppdatering så er min blitt mye bedre, men har mistet kraft to ganger etter oppdateringen for ca en og en halv måned siden...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Ingvar N629 skrev:Tipset har blitt gitt ørten ganger før i tråden, ja det kan være det. Når software oppdateres så nulles alle adapsjoner, og det kan ha kamuflert problemet ditt. Men det vil i så fall ikke vare evig.michael skrev:Falskluft?? Kan det være samme problem med min bil?? Etter softwareoppdatering så er min blitt mye bedre, men har mistet kraft to ganger etter oppdateringen for ca en og en halv måned siden...
Hei, det er meg igjen...

Lykken varte ikke evig, viser det seg.
Etter forrige post, gikk bilen bra den første tiden, men etterhvert, merket jeg at den var tilbake i samme tralten som før, altså at den går bra og dårlig om hverandre....
Bilen gikk plutselig i "limp home" modus, så jeg har kjøpt odb-2 scanner og nytt spjellhus, så dette problemet er fikset, men er ganske sikker på at dette ikke har noe med effekt-problemet mitt å gjøre.
Jeg ringte Speedparts og spurte om noen tips, og han sa at siden Nordic Uhr "tanker" gamle hjerner med software, så kan dette gi problemer med den gamle software, og skape problemer.
Tror dere at problemet mitt omhandler software? Hvis dette er tilfelle, vil ikke dette gjøre noe med forbrenningen/behandlingen av ethanol, siden dette også er endret på i sw?
Jeg ser på historikken til bilen, at det har blitt byttet veldig mye, men jeg syntes kanskje at mange slanger ser litt "morkne" og gamle ut. Er vakumslanger et greit sted å begynne, siden falsk luft er et vanlig problem?
Hilsen en oppgitt og forvirret 9-5 eier...
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
For å finne falskluft: trykktest...
De gamle boksene har prodfeil som kan føre til snodige feil. Husker ikke 100%, men tror det var boksene med blå "føtter" på printkortet som det var tull med.
Har du prøvebyttet tennkass?
/ pål
De gamle boksene har prodfeil som kan føre til snodige feil. Husker ikke 100%, men tror det var boksene med blå "føtter" på printkortet som det var tull med.
Har du prøvebyttet tennkass?
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Hei Pål.Pål N526 skrev:For å finne falskluft: trykktest...
De gamle boksene har prodfeil som kan føre til snodige feil. Husker ikke 100%, men tror det var boksene med blå "føtter" på printkortet som det var tull med.
Har du prøvebyttet tennkass?
/ pål
Jeg har ikke sett på hjernen selv, men hvis det hjelper, så er det en 2003 modell, produsert i desember 2002.
Jeg har ikke fokusert så mye på tennkasett, da denne kun er 1 år gammel, men det hender kanskje at de ryker såpass fort?
Takk for tilbakemeldinger!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
KAN jo selvsagt være en kalibreringsfeil, men den forklaringen over her skjønner jeg virkelig ikke noe av.tom-eil skrev: Jeg ringte Speedparts og spurte om noen tips, og han sa at siden Nordic Uhr "tanker" gamle hjerner med software, så kan dette gi problemer med den gamle software, og skape problemer.
EDIT: Hva har du forresten gjort av feilsøking? Litt vanskelig å følge siden det er flere som har "hoppet på" tråden etterhvert.
Sist redigert av Ingvar N629 den 25 jun 2012, 08:43, redigert 2 ganger totalt.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Billigste er som nevnt å sjekke etter leak. Gjør det først.
/ pål
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Hei Ingvar.Ingvar N629 skrev:KAN jo selvsagt være en kalibreringsfeil, men den forklaringen over her skjønner jeg virkelig ikke noe av.tom-eil skrev: Jeg ringte Speedparts og spurte om noen tips, og han sa at siden Nordic Uhr "tanker" gamle hjerner med software, så kan dette gi problemer med den gamle software, og skape problemer.
EDIT: Hva har du forresten gjort av feilsøking? Litt vanskelig å følge siden det er flere som har "hoppet på" tråden etterhvert.
Beklager hvis det er litt kaotisk, jeg skal prøve å forklare litt.
Er ikke helt sikker på hva han på speedparts mente, men han sa noe slikt som at de brukte en billig og enkel metode, mens bsr tuning var mer avansert og pålitelig. Ble litt nervøs for at det er noe galt med hjernen min(hehe...)...
Jeg har ikke feilsøkt så veldig mye. Det eneste jeg har gjort, er å bytte evap-enveisventilene, en liten vakumslangeovergang og spjellhus(håpet kanskje det hadde noe med effekten å gjøre, men det ble ingen forandring effektmessig) også har jeg byttet motorolje og oljefilter(en ulyd i motoren forsvant etter at dette ble gjort).
Skal få lånt meg en manometer trykktester, og få testet noen slanger. Noen spesielle jeg burde se på først?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Javel ja, bare glem den forklaringa du. Du kan sjekke produksjonsdatoen på boksen, skal ikke være eldre enn 2000, men det har ikke noe med problemet ditt å gjøre. Selve programvaren kan jo stelle til litt av hvert, men dersom bilen har gått bra tidligere og nå ikke gjør det, så er det ikke der feilen ligger heller.tom-eil skrev: Beklager hvis det er litt kaotisk, jeg skal prøve å forklare litt.
Er ikke helt sikker på hva han på speedparts mente, men han sa noe slikt som at de brukte en billig og enkel metode, mens bsr tuning var mer avansert og pålitelig. Ble litt nervøs for at det er noe galt med hjernen min(hehe...)...
Skal få lånt meg en manometer trykktester, og få testet noen slanger. Noen spesielle jeg burde se på først?
Ved trykktest så tar du hele innsugssystemet fra LMM og inn, ikke en og en slange. Du kan begynne der, samt bytte tennplugger dersom det ikke er gjort i det siste, pass på rett type. Videre sjekke fueltrykk, bytter du pumpe så bytt også filter. Dersom dette ikke fører frem så må det feilsøkes med med diagnoseverktøy, for å få fram noen verdier fra styresystemet som kan indikere hvor feilen ligger.
Dersom bilen ikke er en BioPower i utgangspunktet, så regn med at original bensinpumpe tar kveld rimelig kjapt med E85 på tanken.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 14
- Registrert: 23 okt 2011, 21:32
- Navn: Trond Martin
- Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
- Sted: Bodø
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Har en saab 9-5 2.0t, men med de samme symtomer. Bilen sal gi 150 hk, men dette er målt til å kun være 100hk. Turbotrykket som skal være opp mot 0,8 bar kommer ikke over 0,4bar. Mekaniker har testet ut en hel del, sitter igjen med at motorstyring/ecu har fått feil i seg, eller at turbo ikke funker korrekt. Eller siste alternativ som er at katalysator/eksosanlegg er tett. Prøv med en ny ECU, de har sikker en på verksted som de kn prøve med for testen. Slik du slipper å kjøpe ny, før feil er avklart.
Vennlig hilsen
Trond Martin
Vennlig hilsen
Trond Martin
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
på en original 150 hester skal vel trykket være ca 0,4 og ikke 0,8..Gremling skrev:Har en saab 9-5 2.0t, men med de samme symtomer. Bilen sal gi 150 hk, men dette er målt til å kun være 100hk. Turbotrykket som skal være opp mot 0,8 bar kommer ikke over 0,4bar. Mekaniker har testet ut en hel del, sitter igjen med at motorstyring/ecu har fått feil i seg, eller at turbo ikke funker korrekt. Eller siste alternativ som er at katalysator/eksosanlegg er tett. Prøv med en ny ECU, de har sikker en på verksted som de kn prøve med for testen. Slik du slipper å kjøpe ny, før feil er avklart.
Vennlig hilsen
Trond Martin
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Her har det vært mye å gjøre i det siste, så jeg har ikke fått sjekket så mye.Ingvar N629 skrev:Javel ja, bare glem den forklaringa du. Du kan sjekke produksjonsdatoen på boksen, skal ikke være eldre enn 2000, men det har ikke noe med problemet ditt å gjøre. Selve programvaren kan jo stelle til litt av hvert, men dersom bilen har gått bra tidligere og nå ikke gjør det, så er det ikke der feilen ligger heller.tom-eil skrev: Beklager hvis det er litt kaotisk, jeg skal prøve å forklare litt.
Er ikke helt sikker på hva han på speedparts mente, men han sa noe slikt som at de brukte en billig og enkel metode, mens bsr tuning var mer avansert og pålitelig. Ble litt nervøs for at det er noe galt med hjernen min(hehe...)...
Skal få lånt meg en manometer trykktester, og få testet noen slanger. Noen spesielle jeg burde se på først?
Ved trykktest så tar du hele innsugssystemet fra LMM og inn, ikke en og en slange. Du kan begynne der, samt bytte tennplugger dersom det ikke er gjort i det siste, pass på rett type. Videre sjekke fueltrykk, bytter du pumpe så bytt også filter. Dersom dette ikke fører frem så må det feilsøkes med med diagnoseverktøy, for å få fram noen verdier fra styresystemet som kan indikere hvor feilen ligger.
Dersom bilen ikke er en BioPower i utgangspunktet, så regn med at original bensinpumpe tar kveld rimelig kjapt med E85 på tanken.
Men etter jeg har byttet eksos fra kat. og bak, samt byttet bensinfilter, har bilet gått bra hele tiden.
Helt til i dag, da kom symptomene tilbake igjen på en kjøretur.
Snakket med Nordic Uhr, og han trodde kanskje det var et elektrisk problem, siden feilen kommer og går på den måten, så han hadde mest trua på tennkassett. Skal få prøvebytta med en kamerat.
Men det værste er at her om dagen så gikk bilen som den skulle, men så oppsto problemet under kjøreturen. Altså; bilen gikk som den skulle på en strekning, men når jeg kjørte rundt i en rundkjøring, og skulle kjøre tilbake, så gikk den dårlig igjen...
Er det større sannsynlighet for at det er falsk luft, eller et "elektrisk" problem når slikt skjer under samme kjøretur?
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Jeg har fått et tips om at det kan være bensinpumpa som er dårlig, og ikke gir nok trykk/drivstoff.
Kan dette være tilfelle? Eller er bensinpumpa noe som slutter å fungere, og ikke blir halvveis dårlig?
Kan dette være tilfelle? Eller er bensinpumpa noe som slutter å fungere, og ikke blir halvveis dårlig?
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Hei igjen folkens!
Kjenner jeg begynner å bli lei av å repetere meg....
Men, jeg skrev i en annen tråd at jeg hadde hatt bilen på feilsøking i sverige, og de konstanterte feil på LMM, men det virket ikke som om det var en stor feil, men den gav feil verdier kontra en ny, så vi bytta til en ny.
Jeg nevnte også før de begynte at det kunne være LMM, fask luft eller eksoslekasje før lamda, så jeg regner med at de sjekket dette.
Så også at de hadde byttet magnetventilen(men ble ikke fakturert...
).
Saken er den at jeg føler at den har flere gode perioder nå med full effekt, men samtidig, så føler jeg at den begynner å bli sånn som før, med varierende effekt...
Har et eksempel fra i går, da jeg kjørte noen mil. Da gikk den dårlig. Så stoppet jeg på statoil, kjøpte noe mat(brukte 10 min.), og startet bilen igjen. Når jeg kjører på akselerasjonsfeltet, gikk bilen som den skulle!(holdt på å kjøre ut pga. Den uventede effekten hehe...)
For meg virker det som om det er en elektronisk feil, eller at bilen sliter med blandingen av luft/drivstoff som kontinuerlig justeres, men dette har jeg ikke nok greie på...
Noen flere tips før 9-5en går på sjøen?
Kjenner jeg begynner å bli lei av å repetere meg....

Men, jeg skrev i en annen tråd at jeg hadde hatt bilen på feilsøking i sverige, og de konstanterte feil på LMM, men det virket ikke som om det var en stor feil, men den gav feil verdier kontra en ny, så vi bytta til en ny.
Jeg nevnte også før de begynte at det kunne være LMM, fask luft eller eksoslekasje før lamda, så jeg regner med at de sjekket dette.
Så også at de hadde byttet magnetventilen(men ble ikke fakturert...

Saken er den at jeg føler at den har flere gode perioder nå med full effekt, men samtidig, så føler jeg at den begynner å bli sånn som før, med varierende effekt...
Har et eksempel fra i går, da jeg kjørte noen mil. Da gikk den dårlig. Så stoppet jeg på statoil, kjøpte noe mat(brukte 10 min.), og startet bilen igjen. Når jeg kjører på akselerasjonsfeltet, gikk bilen som den skulle!(holdt på å kjøre ut pga. Den uventede effekten hehe...)
For meg virker det som om det er en elektronisk feil, eller at bilen sliter med blandingen av luft/drivstoff som kontinuerlig justeres, men dette har jeg ikke nok greie på...
Noen flere tips før 9-5en går på sjøen?

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Spørs om noen som kan Trionic godt skal se på den bilen. Den kunnskapen er ikke nødvendigvis alt for høy hos merkeverksted.
Hvis jeg skulle ha feilsøkt den, så hadde jeg gått inn i styreenheten under kjøring og sett etter en del parameter for å sjekke om effekten aktivt reguleres ned av styreenheten eller ikke, og dersom det er styreenheten som regulerer ned så hadde jeg nøstet videre for å finne ut hva som skjer i programmet når effekten reduseres.
Dette er jo ikke noe et verksted kan gjøre.
Hvis jeg skulle ha feilsøkt den, så hadde jeg gått inn i styreenheten under kjøring og sett etter en del parameter for å sjekke om effekten aktivt reguleres ned av styreenheten eller ikke, og dersom det er styreenheten som regulerer ned så hadde jeg nøstet videre for å finne ut hva som skjer i programmet når effekten reduseres.
Dette er jo ikke noe et verksted kan gjøre.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan