Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Gremling
Innlegg: 14
Registrert: 23 okt 2011, 21:32
Navn: Trond Martin
Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
Sted: Bodø

Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Gremling » 26 jun 2012, 16:24

Har en saab 9-5 2.0t, men disse symptomene:
Bilen skal gi 150 hk, men dette er målt til å kun være 100hk.
Turbotrykket som skal være opp mot 0,8 bar kommer ikke over 0,4bar.
Ved 3500 rpm så virker det som om motoren mister kraft, bilen akselererer svakt videre, men puffen er borte, så
forbikjøringer er helt uaktuelt. Rett og slett farlig.
Forbruk på langkjøring er fremdeles bra 0,82 l/mil.
Periodevis litt ujevn rykking oppleves under kjøring, svak men nok til at det merkes.

Har nettopp byttet en sprukket eksosmanifol, trodde denne var årsak til at bilen opplevdes litt lat, men det hjalp ikke.

Mekaniker har testet ut en hel del, bla fuel og luft lekkasjer og fuelfilter byttet det samme med plugger og luftfilter. Han sier vi sitter igjen med at motorstyring/ecu kan ha en feil i seg, eller at turbo ikke funker korrekt. Eller siste alternativ som er at katalysator/eksosanlegg er tett.
Har noen oppevd samme symptomer, og funnet feilen????

Er offshore, men de skal prøve med en ny ECU som de har på verkstedet i bodø, når kona får levert bilen, skal skrive inn om feilen er funnet/ utbedret.

Vennlig hilsen
Trond Martin

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av saab2012 » 26 jun 2012, 21:02

Muig feil med luftmassemåler,bør testes med ny del eller lånedel fra annen bil,Andre feil kan vere defekt tennkassett,magnetventil eller slange tilkoblinger turboregulering.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 26 jun 2012, 21:07

Som over, pluss sjekk enveisventilene til EVAP-systemet (tankutlufting). Bytte av ECU er nok fint liten vits.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gremling
Innlegg: 14
Registrert: 23 okt 2011, 21:32
Navn: Trond Martin
Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
Sted: Bodø

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Gremling » 27 jun 2012, 00:21

Har testet magnetventil, har også testet "mod" med å plugge topp slangen på ventil, luftmasse måler skal også ha blitt sjekket (ifølge mekaniker på verkstedet, men skal dobbeltsjekke dette). Likevel rart at bilen går helt "fint" på lave turtall, og at forbruket ligger på 0,82. Systemet har jo vært trykktestet, uten at dette viste feil/tap av trykk. Med tennkasset, mener du da rekken med coiler som sitter over de 4 pluggene?

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Aleks_ » 27 jun 2012, 00:44

Gremling skrev: Bilen skal gi 150 hk, men dette er målt til å kun være 100hk.
Åssen ble dette målt?
Gremling skrev:Med tennkasset, mener du da rekken med coiler som sitter over de 4 pluggene?
Jepp.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Gremling
Innlegg: 14
Registrert: 23 okt 2011, 21:32
Navn: Trond Martin
Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
Sted: Bodø

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Gremling » 27 jun 2012, 02:06

Mekaniker på SAAB verksted koplet til noen maskiner, fikk ikke være med på den delen av feilsøket. Han kom bare etterpå og sa at motoren yter ca 100 hk, og at turbotryket ikke kom over 0,4 bar. Han mente at alt annet enn feil på ECU, turbo og tett/lav gjennomstrømning gjennom eksosanlegg (da særlig katalysator) var/er sjekket ut og at disse 3 er de siste punktene han så for seg at kunne være feil.
Han mente at dersom feil var i trennkassett så skulle det vært litt andre symptomer, gjerne over at større området, og gjerne litt mer variert. Det viser ingen tegn til at bilen har vært trimmet før heller, og forrige eier var en mann i begynnelsen på 60 årene.

Har glemt å si at jeg mener det er mulig at det er en veldig liten lekkasje på Cobra neck røret ved turboen, har bestillt opp ny pakning og den nye typen klem ring. Mekaniker mente likevel at det ikke var denne feilen som gir problemer. Da turbotrykket ikke kommer høyt nok, og at han kveler motor dersom en legger på lokk før luftmasse måler.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2012, 07:26

Har du lekkasje mellom cobra og turbo så vil LMM måle feil, det vil påvirke bensinadapsjonen og spesielt transienter oppleves ikke så myke.

MEN! 150-hesteren skal ikke lade mer enn 0,4 bar. Da du skrev 0,8 så tenkte jeg trim med en gang, men når du skriver at bilen er original så er jo ikke det tilfelle. Den skal IKKE lade 0,8 bar!

"Måling" til 100 hester, brukte tech 2 i fritt valgt gir og leste av ved pådrag da, eller? Er jo i beste fall tvilsomt. Er ikke noen som har bommet på hk/kW da? Om bilen mangler 50 hester så skal den jo være nærmest ukjørbar i motbakke, hekt av staget til wastegaten, så skjønner du hva jeg mener.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gremling
Innlegg: 14
Registrert: 23 okt 2011, 21:32
Navn: Trond Martin
Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
Sted: Bodø

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Gremling » 27 jun 2012, 12:59

Kjenner jeg blir varm i hodet, dvs st en tekniker på saab har ikke helt klart for seg at turbo da leverer det den skal, han leter da feil sted.

Hva skjer om jeg kopler fra staget til wastegate, hva vil dette fortelle meg?

Spurte ham spesifikt om ikke lekkasje ville kunne påvirke styrken/power og gangen i bilen, da økt turtall vil gi økt turbotrykk og igjen med airfliw demand. Fikk til svar at han trodde ikke det hadde så mye og si, litt ja men ikke slik som dette.

Han hadde nok ikke en dynomåling, tror det må ha vært den grå boksen hans som gav verdiene, håndholdt, ca 20X30 cm.

Ser ut til å være billigere å kjøpe en brukt LMM fra bildelsbasen.se og se om dette hjelper, timeprisen hos verkstedet er tross alt 1300 pr time.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Aleks_ » 27 jun 2012, 13:21

Imaas bil du har vært? :P

Ryktet dems har vært litt frynsete vet jeg. Har ikke hatt noen problemer med dem selv, men gjør det meste sjøl da.

Om du har lekkasje mellom turbo og kobra, så vil den jo suge masse luft som ikke blir registrert av LMM.
Skal vel også gå ann å måle verdiene på LMM, men husker ikke verdiene der selv.

Den grå boksen kalles Tech2 og er diagnoseverktøyet til Saab. :)
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2012, 13:41

Gremling skrev: Hva skjer om jeg kopler fra staget til wastegate, hva vil dette fortelle meg?
Hvor dårlig den skal gå med rundt 100 hk :lol:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2012, 13:44

Ved hvilken belastning har forresten fueltrykket blitt målt? Tomgang, eller? Det er isåfall helt verdiløst.

EDIT: Kjøper du en brukt LMM så bør den være fra en bil med VELDIG få km. Sånt er det best å kjøpe nytt, om man ikke kan teste den.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gremling
Innlegg: 14
Registrert: 23 okt 2011, 21:32
Navn: Trond Martin
Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
Sted: Bodø

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Gremling » 27 jun 2012, 14:11

Ja Imås bil.

Kan ikke si sikkert om han målte fuelpressure, vet at dette ble gjort når jeg jobbet med volvo og vi hadde slike problemer.
Hva skal verdien på fuel manifolden være?

Tror og håper at det blir bedre når turbo/cobra clamp er byttet, bytter pakningen der samtidig. I og med at turbo trukket ser ut til å stemme, så virker det mer sansynlig at feilen er falsk luft her. Feil blandingsforhold, slakk power. Får håe at hen har rett i at det ikke er lekkasjer i systemet.

Hva med frakopling av turbo regulator akslingen, som ble nevnt tidligere, hva vil denne testen fortelle?
Hva kan skje med motor/eksos system, vet at de ligger en software overpressure preventer som stenger/struper fuel ved for høyt trykk, men er denne til å stole helt på

Skal på ferie et par dager etter hjemkomst, redd det blir kjøp av en ganske så ny bruktbil. Kan ike trekke vogn slik bilen er i dag.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2012, 14:26

Hva skal verdien på fuel manifolden være?
Manifoldtrykk +3 bar, eks ved tomgang og -0,8 bars manifoldtrykk skal det være 2,2 bar mot atmosfære, og ved 0,4 bar manifoldtrykk skal det være 3,4 bar mot atmosfære. Må måles ved belastning.
Tror og håper at det blir bedre når turbo/cobra clamp er byttet, bytter pakningen der samtidig. I og med at turbo trukket ser ut til å stemme, så virker det mer sansynlig at feilen er falsk luft her. Feil blandingsforhold, slakk power. Får håe at hen har rett i at det ikke er lekkasjer i systemet.
Hvordan ble lekkasjetest foretatt? Skal gjøres med overtrykk, ikke ved å la motoren suge vakuum, da skal det en stor feil til for at det skal gi utslag. Og det skal veldig lite til før falskluftlekkasje gir problem på disse.
Hva med frakopling av turbo regulator akslingen, som ble nevnt tidligere, hva vil denne testen fortelle?
Det er ingen test, var mer en spøk fra min side.
Hva kan skje med motor/eksos system, vet at de ligger en software overpressure preventer som stenger/struper fuel ved for høyt trykk, men er denne til å stole helt på
Hva mener du? Det ligger fuelcut i software som kutter ved for høy målt luftmasse, men denne står temmelig høyt i forhold til verdiene en original 150-hester opererer med. Aldri vært borti at det er et problem på den modellen.


Når du først har den på verksted med Tech2, be de lese av multiplikativ fueladapsjon, additiv fueladapsjon og ladetrykksadapsjon. Adapsjonene må leses av etter at adapsjon er foretatt, dvs har de tatt strømmen på bilen, slettet feilkoder eller nullsatt verdiene så må adapsjon kjøres på nytt.

Dersom eksosanlegget skulle være tett så bør pluggene være sotet pga høy intern EGR i motor, vel og merke bare verdt å sjekke dersom det ikke er feil på andre ting som kan forårsake det samme.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Gremling
Innlegg: 14
Registrert: 23 okt 2011, 21:32
Navn: Trond Martin
Bil: SAAB 9-5 2.0t aut 2000 mod
Sted: Bodø

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Gremling » 27 jun 2012, 16:33

Ok, vil jeg kunne hente ut relevant info om jeg skaffer open SID. Kan dette da hjelpe i feilsøk?

Hvordan kan jeg få open SID i såfall?

I korte trekk så trenger jeg altså, dersom feilen ikke er lekkasjen turbo/cobra, å sjekke fuelpressure, videre med annen LMM, og tilslutt prøve med annen tennkasset?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Lav effekt, og litt ujevn gange på 9-5 2.0t 2000 mod

Legg inn av Ingvar N629 » 27 jun 2012, 16:56

Få lest ut verdiene over, så er det lettere å finne ut hva det er. Open SID gir deg det du trenger. Er klubbmedlemmer i Bodø som kan ordne det til deg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar