Generelt oljespørsmål
Moderator: Moderatorer
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Generelt oljespørsmål
Hei,
I dag stoppet jeg langs riksvegen grunnet en 9-5 som sto der med problemer.
Viste seg at bilen nykket en del og det kom plutselig.
Fant ut at trykkrøret hadde hoppet av på innsuget.
Festet dette tilstrekkelig og merket med at det var en del olje som lå på gasspjeldet.
Peilet oljen og fant ut at det var... "tomt"
Fyllte på 2 liter så var den på maks.
De som eide bilen sa de byttet olje en gang i året, eller ca. hver 30.000 km.
Vakumslangen til avslastningsventil var helt gåen, laska opp noe midlertidig til de slik at det ikke var vakumlekasje.
Er det å anta at jeg finner de langs veien her nå med defekt motor eller rast turbo, eller kan det faktisk hende det gikk bra det der?
I dag stoppet jeg langs riksvegen grunnet en 9-5 som sto der med problemer.
Viste seg at bilen nykket en del og det kom plutselig.
Fant ut at trykkrøret hadde hoppet av på innsuget.
Festet dette tilstrekkelig og merket med at det var en del olje som lå på gasspjeldet.
Peilet oljen og fant ut at det var... "tomt"
Fyllte på 2 liter så var den på maks.
De som eide bilen sa de byttet olje en gang i året, eller ca. hver 30.000 km.
Vakumslangen til avslastningsventil var helt gåen, laska opp noe midlertidig til de slik at det ikke var vakumlekasje.
Er det å anta at jeg finner de langs veien her nå med defekt motor eller rast turbo, eller kan det faktisk hende det gikk bra det der?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Re: Generelt oljespørsmål
Høres ut som du traff en som tydeligvis bare vrir om nøkkelen og forventer at det går å går å går.....å kjøre 30000 km mellom hvert oljeskift er etter mitt hode galskap.
Selv om oljen i dag er av høy kvalitet, og mange påstår at du faktisk kan kjøre så langt på skiftet, kommer i alle fall ikke jeg til å kjøre mer en 1/3 av dette. Å skifte olje er billig vedlikehold sammenlignet med kostnaden du kan få ved å drøye for lenge mellom hvert skift.
Når du i tillegg kjører til det røsser fra hverandre så vitner det om relativt slett vedlikehold.
Om det gikk bra denne gangen? Veeeeel, man kan jo håpe det beste, men.....
Selv om oljen i dag er av høy kvalitet, og mange påstår at du faktisk kan kjøre så langt på skiftet, kommer i alle fall ikke jeg til å kjøre mer en 1/3 av dette. Å skifte olje er billig vedlikehold sammenlignet med kostnaden du kan få ved å drøye for lenge mellom hvert skift.
Når du i tillegg kjører til det røsser fra hverandre så vitner det om relativt slett vedlikehold.
Om det gikk bra denne gangen? Veeeeel, man kan jo håpe det beste, men.....
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
Re: Generelt oljespørsmål
Jeg har en bruksbil - VW Passat fra 94 med den annerkjente 90 hesteren under panseret.
Denne bilen har levd et hardt liv så fort den ble gammel - og jeg ender nå opp etter 1 år og ca 20.000km med en bil som bruker mye olje pga tidligere eiere har gitt f... i oljeskift på motoren.
Bilen har per i dag gått 196 tusen KM og nå ser det ut som at toppakninga er gåen...
Til en opplysning så kan disse bilene gå opp mot en 500k km før motoren takker for seg, så det er viktig med oljeservice!
Om det har gått bra - tja det er bare opp til fremtiden og vise?
Denne bilen har levd et hardt liv så fort den ble gammel - og jeg ender nå opp etter 1 år og ca 20.000km med en bil som bruker mye olje pga tidligere eiere har gitt f... i oljeskift på motoren.
Bilen har per i dag gått 196 tusen KM og nå ser det ut som at toppakninga er gåen...
Til en opplysning så kan disse bilene gå opp mot en 500k km før motoren takker for seg, så det er viktig med oljeservice!
Om det har gått bra - tja det er bare opp til fremtiden og vise?
Re: Generelt oljespørsmål
Royal purple oil garanterer 20 k;) fantastiskolje! Anbefales.
- Aleks_
- Overload!!!
- Innlegg: 1679
- Registrert: 02 mar 2007, 18:45
- Medlemsnummer: N1025
- Navn: Aleksander
- Bil: MY01 9-5 2,3t
- Sted: Stange v/ Hamar og Bodø
Re: Generelt oljespørsmål
At de garanterer 20 000 er jo bare bullshit. Det avhenger fullstendig av motor, kjørestil, klima osv.
Om du ene og alene har kaldstarter, kjører to km, i 15 minus grader, også stopper igjen, og gjør dette til du runder 20 000 km, så kan jeg garantere at verken motor eller olja ikke har det så godt lengre
Om du ene og alene har kaldstarter, kjører to km, i 15 minus grader, også stopper igjen, og gjør dette til du runder 20 000 km, så kan jeg garantere at verken motor eller olja ikke har det så godt lengre
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander
“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Generelt oljespørsmål
HAHAstiv1 skrev:Royal purple oil garanterer 20 k;) fantastiskolje! Anbefales.
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ola Pituetten N703
- 2.0 bar
- Innlegg: 609
- Registrert: 12 okt 2006, 21:08
- Medlemsnummer: N703
- Navn: Ove Kynell Arstad
- Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
- Sted: Etnedal i Valdres
- Kontakt:
Re: Generelt oljespørsmål
Har man i det hele tatt noe slags garantier med noen motorer av noe slag.Vedlikehold er vel alfaomega for at noe skal holde !!
SAAB ER BEST
Re: Generelt oljespørsmål
Ja, man må ta en innvendig motorvask først.
Kjøp gjerne en hel QMI motor behandling, den først så royal purple;) som sakt så er dette garanterte 20 000.
Før du ler noe mer så burde du lese litt om QMI og royal purple.
Vet at mange bil eiere ikke har noen tro på dette, men flere skipsredderi bruker denne typen behandling av sine motorer, de ledende innenfor top fuel drag bruker det også;)
(Toyota har/hadde dette som standar på vær service, men uten royal purple)
Kjøp gjerne en hel QMI motor behandling, den først så royal purple;) som sakt så er dette garanterte 20 000.
Før du ler noe mer så burde du lese litt om QMI og royal purple.
Vet at mange bil eiere ikke har noen tro på dette, men flere skipsredderi bruker denne typen behandling av sine motorer, de ledende innenfor top fuel drag bruker det også;)
(Toyota har/hadde dette som standar på vær service, men uten royal purple)
Re: Generelt oljespørsmål
Selfølgelig kan det ikke være en defekt motor.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Generelt oljespørsmål
Hvis oljen garanteres for 20 000 km, så garanteres vel bærighet i oljefilm, lengde på karbonkjeder, temperaturtålighet og viskositetsspenn etter denne kjørelengden og holdbarhet på additiver. På en lavfriksjonsmotor som i 9-5en som gjerne i tillegg har fastkoksede stempelringer, så hjelper det ikke om olja er sertifisert av NASA, NAF, NAVY SEALS og Aeroflot. Den mettes med forbrenningsrester uansett.
Jeg har forresten lest en såkalt lagerslitasjetest som viser at RP er fantastisk, har sett denne referert og linket til på diverse forum. Om man leser denne testen med et kritisk øye og med tanke på hvordan olje testes i henhold til gjeldende standarder, så er den jo ikke mye verdt. Ikke dermed sagt at olja er noe dårligere, men den testen er iallfall ikke noe å slå i bordet med.
Toyota har forresten også oilsludgeproblem, så rens for å få ut de verste avleiringene i fbm oljeskift er nok et forsøk på å spare byttemotorer.
Jeg har forresten lest en såkalt lagerslitasjetest som viser at RP er fantastisk, har sett denne referert og linket til på diverse forum. Om man leser denne testen med et kritisk øye og med tanke på hvordan olje testes i henhold til gjeldende standarder, så er den jo ikke mye verdt. Ikke dermed sagt at olja er noe dårligere, men den testen er iallfall ikke noe å slå i bordet med.
Toyota har forresten også oilsludgeproblem, så rens for å få ut de verste avleiringene i fbm oljeskift er nok et forsøk på å spare byttemotorer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan