Subframeforinger
Moderator: Moderatorer
Subframeforinger
Hei, jeg har ute subframen på 9-5, 2001 mod for å skifte alle subframeforinger, lenkearmsforinger og oppgradere til SAS krengestag. De nye foringene er polyuretan.
Har laget pressverktøy av 1/2" hylser og gjengestang (som beskrevet flere steder på nett, inkl illustrasjoner), som fungerte utmerket til å presse ut de gamle foringene, MEN etter timers svetting er jeg i ferd med å gi opp å få presset inn de nye.
De vrir seg og slår seg som en meitemark når jeg setter på press.
Noen stalltips? Ta hele elendet på trillebåra til nærmeste utdannede mekaniker?
Mvh Pål Jørgensen
Har laget pressverktøy av 1/2" hylser og gjengestang (som beskrevet flere steder på nett, inkl illustrasjoner), som fungerte utmerket til å presse ut de gamle foringene, MEN etter timers svetting er jeg i ferd med å gi opp å få presset inn de nye.
De vrir seg og slår seg som en meitemark når jeg setter på press.
Noen stalltips? Ta hele elendet på trillebåra til nærmeste utdannede mekaniker?
Mvh Pål Jørgensen
Re: Subframeforinger
Om det er foringene i subframe. Typ 6 stk., er zalo prima! Få press på selve kjærna på foringa. Er vel 20mm ca. Skal presses fra oversiden med den koniske delen pekende ned..
/ pål
/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Subframeforinger
låner denne..
noen som har gjort dette med subframen montert i bil? altså bare løsne ene siden av gangen slik som det står i beskrivelsen?
er det noe mer man må løsne på enn bare boltene til subframe?
Paul K
noen som har gjort dette med subframen montert i bil? altså bare løsne ene siden av gangen slik som det står i beskrivelsen?
er det noe mer man må løsne på enn bare boltene til subframe?
Paul K
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
Re: Subframeforinger
Takk for forslag, jeg har prøvd både zalo, grease, press mot flensen (som anbefalt div steder) og nå press mot kjernen av foringene, men de vil absolutt inn på tvers (vrir seg ut av stilling).
Det er vel ikke meningen at metallkjeren skal inn før etter at plastikk-delen er presset på plass??
Pål
Det er vel ikke meningen at metallkjeren skal inn før etter at plastikk-delen er presset på plass??
Pål
Re: Subframeforinger
"låner denne..
noen som har gjort dette med subframen montert i bil? altså bare løsne ene siden av gangen slik som det står i beskrivelsen?
er det noe mer man må løsne på enn bare boltene til subframe?
Paul K"
Case closed - etter et par gloser og med bruk av de medfølgende skiver smatt de på plass like a glove. Var kanskje litt gjerrig på zalon i starten.
Paul K: Jeg synes det var overraskende lite jobb å ta ned subframen, så skal alle foringene skiftes ville jeg gjort det
noen som har gjort dette med subframen montert i bil? altså bare løsne ene siden av gangen slik som det står i beskrivelsen?
er det noe mer man må løsne på enn bare boltene til subframe?
Paul K"
Case closed - etter et par gloser og med bruk av de medfølgende skiver smatt de på plass like a glove. Var kanskje litt gjerrig på zalon i starten.
Paul K: Jeg synes det var overraskende lite jobb å ta ned subframen, så skal alle foringene skiftes ville jeg gjort det
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Subframeforinger
Jeg gjorde det med subframen i bil, og hadde null problemer med det. Kommer nok helt an på hva du har av verktøy.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Subframeforinger
Jeg kjøpte foringer og fikk et verksted til å gjøre denne lette jobben. "skulle ta en time ish"
Det kostet meg nesten 6000 kr.
Det kostet meg nesten 6000 kr.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
Re: Subframeforinger
Hvis jeg levert bilen på verksted og de sa det skulle ta ca 1 time hadde jeg godtatt at de brukte 2.Paradigm N558 skrev:Jeg kjøpte foringer og fikk et verksted til å gjøre denne lette jobben. "skulle ta en time ish"
Det kostet meg nesten 6000 kr.
Hadde de presentert meg for en regning på 6000 hadde jeg ledd av dem. Håper at de ringte deg under prosessen og fortalte deg at det ble dyrere.
Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå!

06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Subframeforinger
har fått laget meg ett verktøy, som jeg håper skal gjøre jobben..Ingvar N629 skrev:Jeg gjorde det med subframen i bil, og hadde null problemer med det. Kommer nok helt an på hva du har av verktøy.

- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Paul N1176
- Overload!!!
- Innlegg: 1160
- Registrert: 05 okt 2007, 19:28
- Medlemsnummer: N1176
- Navn: Paul Kristensen
- Bil: MY09 9-3 1,8t + MY03 9-5 2,0T
- Sted: Rognan
Re: Subframeforinger
i subframen må de presses inn/ut, det trengs ikke på de andre.. derfor er det nok litt mer vrient å få de i subframe på plass enn de resterende....Helge skrev:
Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå!
- 03 SAAB 9-5 2,0t Vector estate automat
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- 09 SAAB 9-3 SS 1,8t Biopower
Solgt: 00 SAAB 9-5 2,0t sedan
RIP: 87 SAAB 9000 2,0 turbo
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Subframeforinger
Powerflexforingene til subframen og alle andre powerflexforinger jeg har vært borti er to vidt forskjellige ting, da de i subframen har bred kant i begge ender og de er ikke delt, så de må presses på plass. Men det går helt fint om du har godt verktøy. Jeg brukte Biltema sitt foringsverktøy sammen med presskive for simringer og lager.Helge skrev: Jeg byttet til poly bak. Og opplevde ingen av problemene det snakkes om i denne tråden. Min gikk greit på plass uten bruk av smøremidler!
Tenkte jeg skulle ta de framme og subframen. Men ble litt usikker nå!
Skal du gjøre det uten å demontere subframen så krever det at man får bilen opp i høyden, f eks løftebukk. Jeg har jekk som løfter nesten en meter og det gikk fint, men med en vanlig garasjejekk så blir det nok knot.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- Innlegg: 16
- Registrert: 11 sep 2011, 22:51
- Medlemsnummer: N2218
- Bil: Saab 95 2.3t, 02 mod
- Sted: Bergen
Re: Subframeforinger
Låner denne litt eg
Har handlet inn disse foringene og tenkte prøve skifte de sjølv. Bakre motorfeste og fremre momentstag til girkasse må vell også løsest for å kunne senke subframen litt ned? . Er det mulig å gjer som det står på pakken til foringene, å løsne boltene på ene siden for å kunne senke den tilstrekkelig ned på motsatt side for å få ut foringene??
Har ikke tilgang til løftebukk, kunn vanlige bukker. Vil det bli mye knot å å ligge under bilen å skifte disse? Er det noen som har en liste på alt som må løsnest fra for å kunne senke ramma ned? Veldig takknemlig for alle svar
Bilen det gjelder er en saab95, 02 mod.

Har handlet inn disse foringene og tenkte prøve skifte de sjølv. Bakre motorfeste og fremre momentstag til girkasse må vell også løsest for å kunne senke subframen litt ned? . Er det mulig å gjer som det står på pakken til foringene, å løsne boltene på ene siden for å kunne senke den tilstrekkelig ned på motsatt side for å få ut foringene??
Har ikke tilgang til løftebukk, kunn vanlige bukker. Vil det bli mye knot å å ligge under bilen å skifte disse? Er det noen som har en liste på alt som må løsnest fra for å kunne senke ramma ned? Veldig takknemlig for alle svar

Bilen det gjelder er en saab95, 02 mod.